Vilken typ av broddar? 8-kantiga?

Sv: Vilken typ av broddar? 8-kantiga?

Nästan alltid ja, kanske någon enstaka gång att vi har haft "flerkantiga". Men de fyrkantiga är ju vanligast när det gäller större brodd, så jag vet inte varför man skulle ha "fler kanter" där egentligen.

Både till dig och alla andra: Hur påverkar tjockleken? Bättre/sämre med tjockare brodd?

*kl*

Den här typen av brodd är den vi oftast använde BAK.

grasbrodd.jpg

Både till dig och alla andra: Hur påverkar tjockleken? Bättre/sämre med tjockare brodd?

Ja, alltså jag har ju också groomat åt landslagsryttare och på den tiden, mitten av 90-talet, så var det aldrig någon som hade nåt annat än vanliga 4-kantiga gräsbrodd av varierande höjd men nästan aldrig nåt annat än vanlig bredd. Jag vet att vi ofta pratade om att hoppryttarna överbroddar nåt grymt...

Själv gör jag som fio...om det är hårt=isbrodd men inte den "nya" isbrodden som är så rundad utan den gamla sorten. Annars är det vanlig 4-kantig inte speciellt bred brodd som gäller. Har 2 olika höjder. Nu i helgen med lerklet både på hopp och terräng så tog jag de ngt högre, såg en hel del med "hoppgräsbrodd" men inte 17 hade de bättre fäste än jag.

"Min" typ av brodd:

Globus_grasbrodd597160.jpg

Sorry! Nu när jag läser så ser jag att det inte står att det handlar om gräs. Men jag tog förgivet att ni skulle fatta det när jag skrev gräsbrodd och pratade om terrängen :o Dressyren var ju just "på fälten hemma" och vi har ing grusfält i Halland inte :D På grusvolterna i skogen har jag inte brodd så klart.

Haha, aldrig! Då måste jag ju kvala i 2 110. Du vet, jag har redan ångest över den där enda 100 klassen som kval och hoppmomentet i debutant! Tur min lilla häst hittills visat bra hoppmod för matte :)

Jo men jag är ju dum och blondin också... :o

Jo du, blunda och styr! En frisk kossa kan ju hoppa 1m, så då kan nog din pålle det också.

Och ni andra, jag har börjat fundera på om jag ska skippa 4 broddar per sko, klart man börjar göra som de stora "stjärnorna" gör, inte för att jag nånsin kommer att bli lika bra som dom, men..

Nästa tävling ska jag köra med endast gräsbroddar på trakterna! :banana:

Sen när jag använder broddar är det de 4 kantiga, för att svara på din allra första fråga! :) Forum brukar ju skena iväg.... *rodnar*

Är sådana jag haft hittills.

blir säkert dem till sist, de är ju iaf lätta att hitta :angel:

Åh vad rolgit! Kan du inte uppdatera hur det funkade då?? Jag är jättenyfiken men skulle aldrig ens våga rida med 4 brodd/hov så jag kan ju inte testa :p

Ang missförstånden är det lugnt :D

Åh vad rolgit! Kan du inte uppdatera hur det funkade då?? Jag är jättenyfiken men skulle aldrig ens våga rida med 4 brodd/hov så jag kan ju inte testa :p

Ang missförstånden är det lugnt :D

Jo sen när jag ligger på sjukhus för att hästen gått omkull redan på första hindret kommer jag att ta er i örat, så be aware! :D

Annars är det den typen av brodd jag använt, den sista här i bild.

Men kom igen, kanske du skulle satsa på att hoppa 1,10 till nästa tävlingssäsong? Vad är du på för nivå nu? :bump:

Jo sen när jag ligger på sjukhus för att hästen gått omkull redan på första hindret kommer jag att ta er i örat, så be aware! :D

:rofl::rofl: Men jag lovar att komma och hälsa på dig på sjukan....:angel::devil:

:rofl: Du skulle höra min hoppryttares inställning till fälttävlansryttare! Han hade uppenbarligen inte fattat att jag alltid ridit fälttävlan och ska göra det på min nuvarande med, hoppningen är ju bara till för kvalen :angel:

Skämt o sido. Du har alltså aldrig mer än vinterbrodd fram? Hur långa är de? Vi har ju de lägsta av vinterbrodden, menar du att det räcker? Iofs har vi de lägsta gräsbrodden oxå men skillnad är det ju.

Varför har du 6-kantiga (kan mycket väl vart 6-kant de pratade om och inte 8:a) bak? Är det av den anledningen? Tror/vet du att det fungerar?

Jag har inga andra mellanbrodd än runda 6-kantiga därför använder jag dom. Sedan om dom fungerar bättre än 4-kantiga tror jag inte så mkt på. Jag har aldrig märkt någon större skillnad, den enda skillnaden jag har märkt är när jag haft för små brodd bak att det har släppt.

Men kom igen, kanske du skulle satsa på att hoppa 1,10 till nästa tävlingssäsong? Vad är du på för nivå nu? :bump:

Då kan jag börja överväga att se över din ridning innan jag titar på brodden :angel: :D

Haha, min är en övervuxen connemarakille på 4 år ;) Han gick just kvalitén och var 154 cm hög :D Hoppad uppsutten 4 ggr (inhoppning) och 2 clearrounder. Skuttat små stockar en gång som 3-åring på terrängbanan och terrängtränad 2 gånger iår. Då gick han helt kanon och jag är aldrig nervös inför terrängen. Banhoppning däremot :eek:

Jag har ju alltid svårt att låta bli att lägga mej i en bra diskussion så här har ni mej, Max von Bezzerwizzer i ett nytt inlägg:devil:

Märkligt vad lite RIKTIG information det finns om broddar -i alla fall på Svenska.
Om brodden är rund, 8 kantig eller fyrkantig kan faktiskt kvitta när det gäller hästens grepp i marken.
-Jodå, det kan jag visa matematiskt om så ska va men jag tycker vi sk-ter idet:cool:

Det som betyder nåt är hur grov den är både på bredden och längden.

-Sedan tror jag att ju kantigare den är desto större risk att hästen gör illa sej om den råkar sparka sej.
...så där borde 8-kant vara bättre än fyrkantiga men det är en ren skrivbordsfantasi som jag tror att ingen egentligen vet säkert hur det är:confused:

Men, det viktiga för hästens grepp är att brodden tränger ner till "fast mark" när hästen trampar av.

Är gräset hårt behövs bara en kort brodd.
Är det rena lersoppan kan det räcka med kort brodd ifall marken under "soppan" är fast för hästen trampar lätt rakt igenom lervälling.

Värsta underlaget är djup lera o det ser vi ju ibland . -Bla på Öveds härom helgen på sina ställen.

Ska man ha nytta av broddningen får man brodda för värsta stället på banan men om du då har bra underlag på andra ställen kan man ju riskera att hästen får vridskador: avvägning = kortare broddat och rid med bra balans i leran

Dagens Engelsklektion:
Finns en del på nätet att läsa. (broddar heter "studs" på utrikiska)
Kolla denna http://www.studsandstuff.com/whatstuds.html
Eller: http://www.petplace.com/horses/does-my-horse-need-horseshoe-studs/page1.aspx

Hasta la vista
I'll be back:banana:
/Max

En sak till:
Det kvittar om brodden är spetsig eller flat så länge underlaget inte är stenhård is

Hästen lägger säkert närmare 4000kg tryck på bakhovarna i språngögonblicket.
Fördelat på 4 broddar 1cm breda blir det 1000kg/cm2 tryck och det kan nästan ta hål på betong.
-Hård lera -oavsett hur hård lär hästen trampa ner brodden i.
Under snabb galopp är trycket på ett ben ca 2x hästens vikt så det ger ca 500kg/cm2 på broddarna och det lär nog gå igenom det mesta det med.

Jodå, det var Max som inte kunde hålla flabben igen...
Mors, nu ska jag va tyst (ett tag)

Nej, jag gillade dina inlägg :D Och för min del får du gärna bevisa det matematiskt, jag är vetenskapligt ut i alla tår, utan den som flertalet gånger blivit överbevisad vad gäller homeopatpiller dvs hovböld mm. Men jag läser ju till kemist så man kanske kan råda bot på det i framtiden.

Det är där med vridskador av 4-kantiga broddar tyckte jag lät väldigt tveksamt från första början. Dels är det ju oftast 2 brodd/sko minst = skon sitter fast i marken oberoende av broddens rundning och dels så - hur mycket kraft har marken att sätta i mot den lilla mm av hörnet? Men, allt tål att övervägas i teorin för hästens bästa ;)

Ang fäste tänker vi precis likadant.

Matematiskt vare ja...
Faktiskt behöver vi ju inte gå så långt tror jag.

Om brodden är så kort eller marken så lös att brodden glider så är det ju strömningsmotståndet av "lervällingen" runt brodden och det är ju så lågt att brodden inte hjälper alls. -då går den ju som en kratta genom marken.

Om den e rund eller fyrkantig spelar nog liten roll eftersom strömningshastigheten är låg.
Tvärsnittsarean bör ha störst betydelse så en jättegrov brodd ger bättre fäste under förutsättning att hästen kan trampa ned den.

Istället hoppas vi ju att marken e så fast att om brodden trampats ned så är glidningen minimal.

Så länge den inte glider kvittar utseendet på brodden. När den väl glider är en stor brodd bättre än en liten.

Men... egentligen så är det här väldigt teoretiskt. Det är nog ändå viktigare att rida hästen i balans. Kan man inte det kan nog broddarna kvitta för då kan man halka eller rida omkull i svängarna ändå :D

Såg exempelvis på Öveds i ** hur många ryttare nästan gick omkull i svängen före vattenhindret.
En stor uppochnedvänd båt med häck in. Omedelbar höger sväng, nedhopp i vatten. Den svårigheten uppstod ju inte efter banvisningen så den borde inte varit någon överraskning. Ändå var det många som kom in för starkt och drog runt hästen på innertygeln och nästan gick omkull. -Minst en var ända nere på knäna:eek:
Inga broddar i världen kan hjälpa mot tokig ridning
(nu får jag säkert hälften av alla Öveds ryttarna på mej men det struntar jag i:bump: )

SÅ....
I fälttävlan har dom ju oftast lagt grus framför hindren så broddarna behövs nog mest på spåret.
däremellan får man använda förnuftet och rida som folk:devil:

/Max

Såg exempelvis på Öveds i ** hur många ryttare nästan gick omkull i svängen före vattenhindret.
En stor uppochnedvänd båt med häck in. Omedelbar höger sväng, nedhopp i vatten. Den svårigheten uppstod ju inte efter banvisningen så den borde inte varit någon överraskning. Ändå var det många som kom in för starkt och drog runt hästen på innertygeln och nästan gick omkull. -Minst en var ända nere på knäna:eek:
(nu får jag säkert hälften av alla Öveds ryttarna på mej men det struntar jag i:bump: )

SÅ....
I fälttävlan har dom ju oftast lagt grus framför hindren så broddarna behövs nog mest på spåret.
däremellan får man använda förnuftet och rida som folk:devil:
/Max
Jag håller med men...
den svängen preparerades mellan några av de första ekipagen. Det var inte många som hann rida innan det var klart. Det var flera skopor grus som lades ut. Sen fick de fäste.

Jag såg sedan en som jag hade dömt för farlig ridning, skritt fram till nedhoppet som hade hinder framför som den kravlade sej över. Inte så snyggt. :mad: Fast det gick INTE för fort :angel:

Herregud, var kommer du ifrån!:rofl::rofl: Du har absolut plats nr 1 i mitt buke-hjärta förtillfället...vilka underbara inlägg du gör!:bow::bump::bow:

/Max

Nåja då hjälpte mina 6 kantiga broddar då, för vi hade inga tendenser att halka där. :rofl:
MEN visst sjutton skall man lita på att grusunderlag inte släpper??
Den svängen har ju alltid funnits där och varför folk halkade där i år och inte dom förra åren vet jag inte.

Ett år när jag trillade i vattnet där för att jag kom för fort, låg vi nästan ner i den svängen men inte sjutton halkade jag för det och då hade jag enbart bara isbroddar.

Nåja då hjälpte mina 6 kantiga broddar då, för vi hade inga tendenser att halka där. :rofl:
MEN visst sjutton skall man lita på att grusunderlag inte släpper??
Den svängen har ju alltid funnits där och varför folk halkade där i år och inte dom förra åren vet jag inte.

Ett år när jag trillade i vattnet där för att jag kom för fort, låg vi nästan ner i den svängen men inte sjutton halkade jag för det och då hade jag enbart bara isbroddar.

Jaeh..., 6-kantiga broddar är ju en helt annan sak (inte)

Du tror inte att du är så rutinerad att du hade stöd på yttertygeln i svängen och samtidigt höll hästen samlad:angel:

Lång häst + innertygel = leriga ridbyxor

/M

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 384
Senast: cassiopeja
·
Ridning Har fått problem med min ena donna... För ca ett år sedan, i samband med att hon sattes igång efter sin mammaledighet, började hon få...
Svar
11
· Visningar
1 420
Senast: Nyrelski
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 807
Senast: zoowie
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar