Vilken tid tar ni in era hästar??

När de känner för det. Lösdrift :D
Säkraste sättet att få en glad och frisk häst!

F ö undrar jag om era hästar verkligen uppskattar att stå ute i kolmörker vintertid?

Jag har ännu inte hört talas om mörkrädda hästar. :rofl:

Mina hästar som är vana vid lösdrift blir mkt irriterade om de måste stå i box längre tid än vad det tar att äta upp maten(som måste ges separat för att en av dem inte ska tappa för mycket hull).

Sv: Vilken tid tar ni in era hästar??

Jag tycker det är för tidigt, men det är ju så att om man står uppstallad får man ju lite ta skeden i vacker hand o följa de regler o rutiner som finns. Om man har en häst som rids ordentligt så kan 6 h i hagen funka bra även om det inte är optimalt. Man får väga för o nackdelar, o se på hästen om den trivs. Om det i övrigt är ett bra stall (bra miljö, välskött, vettiga hagar, regelbundna fodertider, bra ridmöjligheter etc) så kanske man får ta att något (i detta fall utetiderna) inte är lika bra.

Om du gör så att du själv tar in din häst senare, så måste du bara se till att han/hon har iaf en polare kvar ute o att de får käka ute under dagen under den gräsfria perioden av året. Det är lika elakt att låta dem gå hungriga (o ev törstiga när det blir frysgrader) som att de får gå in lite för tidigt.

Själv har jag mina hästar hemma. Ute dygnet runt sommartid och ute 8h per dag när det är som allra mörkast, och tid allt däremellan under året växlande med årstider, väder o ljus. På vardagarna fodrar jag kl 06 o släpper ut lite efter 7, på helgerna morgonfodrar jag senast kl 8 o släpper ut halv tio. Även hästmattar måste få sova ibland... Kvällsfodrar sent; mellan 9 o 11, så att det inte ska gå för mga timmar.

På sommaren (ungefär maj - september) går de ute dygnet runt. På vinterhalvåret går de ut vid 7-8 och in vid 18-tiden de dagar de rids, annars tas de in av den som har kvällsfodringen, vid 20-tiden.
Jag skulle aldrig våga ställa min häst i ett stall där hästarna tas in klockan 14! Herregud vilken negativ inverkan det måste ha på dom, både psykiskt och fysiskt, de är ju inte gjorda att stå på stall. Sen så behöver man inte kunna så mycket häst för att förstå hur det känns att stå inlåst i en liten bur 18 timmar/dygn.....

Vi släpper ut 06:15-06:30 på morgonen. De äter sitt kraftfoder inne och får höt ute. Stor gräshage. Sedan går de ute tills man kommit hem efter jobb/skola, mocvkat och lagt in middag. så mellan 16-18 kommer de in. Tyvärr har vi ingen möjlighet att ge dem middagshö ute eftersom ingen är ledig och kan göra det men de verkar inte misstycka, de går och pillar i gräset. snön på vintern. är det bra väder kan man slänga ut dem fram till kl 22 när de har vart inne o ätit eller gett dem ute.

Sv: Re: Vilken tid tar ni in era hästar??

Lilla_My skrev:
Jag har ännu inte hört talas om mörkrädda hästar. :rofl:
.

Jag hade faktiskt en sådan. Taskigt mörkerseende gjorde henne osäker i mörkret så henne fixck man vara noga med att ta in innan det hann bli för mörkt...

Jag släpper ut mina hästar vid 8-9 beroende på att jag oftast slutar jobba då o sen kommer dom in mellan 20 o 23 oberoende av årstid (sommaren går dom dock ute dygnet runt) Det bästa är om dom får gå ute så mycket som möjligt, tror dom håller sig friskare då ;)
Är det dåligt väder eller kallt så slänger ja bara på täcken o dom verkar vara nöjda med det..

Min går ut vid 8 och kommer in vid 17.00 på vintern vid 16.00.

En del i mitt stall har dom bara ute 8-12 eller 12- 16 vilket jag tycker är på tok för lite :smirk:

I mitt stall tar vi in våra hästar kl. 17 och de får gå ut kl. 8. Jag tycker inte att hästar som ska tävlas och prestera ska vara ute för mycket, då orkar de ju ingenting! Mina tävlingshästar får vara ute 4 timmar om dagen, annars går det för mycket kraftfoder för att få dem att orka jobba!

Irre skrev:
I mitt stall tar vi in våra hästar kl. 17 och de får gå ut kl. 8. Jag tycker inte att hästar som ska tävlas och prestera ska vara ute för mycket, då orkar de ju ingenting! Mina tävlingshästar får vara ute 4 timmar om dagen, annars går det för mycket kraftfoder för att få dem att orka jobba!

Ett annat alternativ är faktiskt att få upp konditionen på tävlingshästen så den orkar att både vara ute en hel dag och att prestera.

/Lizzie

Mina hästar har bra kondition, tack! Ska man träna dem att "orka" stå ut med värme och insekter också, kanske? Det finns ju gränser för vad de tål!

Irre skrev:
Mina hästar har bra kondition, tack! Ska man träna dem att "orka" stå ut med värme och insekter också, kanske? Det finns ju gränser för vad de tål!

Nej, jag har INTE påstått att hästarna ska tränas för att "orka" stå ut med värme och insekter också :mad:

Om det är så att det är varmt och mycket insekter så kanske hästen ska vara ute på natten istället....

Det jag vänder mig emot är uttryck såsom "min häst är tävlingshäst och kan bara var ute 4 timmar för att orka med att prestera".

Det är ett uttryck som jag hör titt som tätt, även för hästar som tävlar lätt klass :angel:

Visst det finns säkert hästar det stämmer på, framför allt på hög tävlingsnivå, men att överlag säga att bara för att det är en TÄVLINGSHÄST så kan den inte var ute mer än några timmar, då kan man faktiskt börja diskutera konditionsnivån på kusen...

Märkvärdigt det där med "tävlingshäst" :angel:

När min pålla gick fälttävlan så var hon ute från kl 8-18, nog fasen orkade hon prestera ändå.

Skulle jag tagit in henne efter 4 timmar hade hon rivit stallet... :angel:

/Lizzie

Jag har inte heller fattat det där med att "tävlingshästar" inte kan vara ute mer än några timmar.... :confused: sen måste dom in och vila sig i boxen :crazy: . Sen att dom håller på att äta upp inredningen i boxen samt sparka sönder väggarna det är det ingen som ifrågasätter......så låter det iallafall i det stallet som jag är inackoderad. Hästarna är ute mellan 8-14/15.00 ca vilket är alldeles för lite tycker jag. Men som någon skrev innan så får man ju väga för och nackdelar när man inte har eget stall tyvärr....Allt annat är bra i vårt stall och min häst får hö vid intag som han sedan har smaskat i sig lagom tills jag kommer och rider på kvällen = glad och mätt pålle ! Sen släpper jag ut honom under tiden jag mockar och fixar så han får vara ute nån timme till !

Något som jag däremot kan reagera mot när man har sin häst ute hela dagen är att man ser en hel del hästar som inte har något att äta på under dagen och det är inte bra för hästmagar som behöver äta lite och ofta ! Så beroende på vad man har att erbjuda sin häst i hagväg så kanske det inte alltid är optimalt att låta hästen gå ute hela dagen i en grushage t.ex. Inte djurvänligt... :devil:
Mvh Aker

Irre skrev:

Tror det där är en skröna... Visserligen finns det säkert EN OCH ANNAN häst som av olika anledningar inte mår bra av mkt utevistelse, det finns ju som bekant alltid undantag, men (skadade o sjuka hästar undantagna, förstås) överlag så nog säger det sunda förnuftet att en psykiskt välmående häst borde prestera bättre än en uttråkad boxgnagare? 4 h ute och 1 h ridning, det blir 19 h per dygn i boxen. Låter inte värst kul, tycker jag.

Däremot tycker jag (högst subjektivt) att de tider dina stallkompisars hästar får vara ute låter vettiga för en häst som rids lite hårdare. De får vara ute ordentligt över dagen, men kommer in och får äta och sova i lugn och ro.

Det låter kort, vi tar in hästarna vid 21-22. Och så får de komma ut senast 9 på morronen.

jag tar vanligast ut dem mellan 06:00-07:30
och in mellan 22-24

:bump:
sommar: tar ut alla hästar vid 21:30 och sen mockar jag och spånar stallet.

fördelar: då slippar hästarna alla flugoar och knott och skit

nackdelar: hästarna kommer att stå ute när det är mörkt och inte se fullt lika mycket som på dagen. och så sover de mer än de betar..... vet om det!!

sen tar jag in dem vi 14:30 då har de stått ute ett tag och ståpr i sin box ca 5 timmar om jag rider 1:30 timmar...

vintern: går ut

Mina hästar har lååååånga dagar i hagen.. Sommarhalvåret dygnet runt.Vintertid ute mellan 06.00-21.30 tiden ... De tas in för ridning, för det mesta 2 timmars pass... Sen släpps de i hagen igen. En av mina går de flesta passen på morgonen, och den andra sina pass på kvällen.
Båda hästarna är i tävlingskondition..... eller kan klassas som "tävlingshästar"
De har en ca 4 hektar stor hage med kuperad terräng. Mycket och bra bete. Oavsett om hästarna har gått hårt eller bara skrittats så får de tillbringa mesta tiden av dygnet i hagen. Oavsett väder. De är täckade efter väderlek på vintern.

Min erfarenhet är att hästarna mår bättre och de är mindre benägna att få skador, när de får "gå ur sig" slaggprodukterna i musklerna .....
Jag fodrar inte med några mängder kraftfoder... Dock har de alltid tillgång till grovfoder....

I år har jag dock fått stalla dem nattetid för alla mygg... Men så fort myggplågan är över kommer de att få gå ut nattetid igen.
Sommarhalvåret för mina hästar är normalt från mitten av aprill till slutet av okt....

Även hästar som står högt i träning som mina klarar utevisstelse alldeles utmärk.

Vi tar in våra hästar själv när vi kommer ut själva till stallet och drt blir oftast vid fem, men ett par hästar som inte tränas eller så får stå ute längre om det inte är snöstorm.

På sommaren (Slutet av maj/Juni -- September -beroende på vädret-) går mina ute dygnet runt.
När dom står inne går det ut vid Halv 8 tiden på morgonen, & in mellan halv 9, halv 10. på kvällen.

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
736
Senast: Marvin
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 628
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 229
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 573
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar