Vilken tid tar ni in era hästar??

Kan inte låta bli att undra över alla ni som har hästar som går ute till 21-22 tiden. Rider ni mitt i natten då?? Eller ni kanske inte rider alls?? :confused:
Jag tycker också att hästar ska få vara ute så mkt som möjligt, men om man tränar och tävlar så funkar det inte med såna tider. Sommartid går min häst på bete dygnet runt i 4 veckor. Men nu går våra in vid 16-tiden, vilket gör att dom lagom hinner att äta och smälta maten innan man rider vid 18-tiden.
F ö undrar jag om era hästar verkligen uppskattar att stå ute i kolmörker vintertid?

Kan inte låta bli att undra över alla ni som har hästar som går ute till 21-22 tiden. Rider ni mitt i natten då?? Eller ni kanske inte rider alls??

Tänk efter lite ;). Man släpper ut hästen igen efter att man har ridit! :idea:

Våra går ute dygnet runt maj-sept. Resten av året går de ut vid sju och in vid 18 om jag ska rida på kvällen, eller vid 23 om jag ridit tidigare på dagen. Är det riktigt ruggigt vinterväder med isblandat regn och blåst går de frivilligt in tidigare, och mitt på dagen under sommaren, men annars stannar de till man ropar in dem. (De har tillgång till stallet från nästan alla hagar.)

Jo, men nu har ja fixat så han ska vara ute längre, som jag har skrivit innan... :)

Nu på sommarn är hästarna ute typ 16.00 - 8.00.
På vintrarna är de ute 8.30 - 13.30 ungefär.
Det är vad ridskolehästarna är ute. Privathästarna, som inte gå rlektioner är ute betydligt senare på kvällen, bortåt 21.00 oavsett om det blir mörkt. :) Är det väldigt kallt så får de också komma in med lektionshästarna.

Tänk efter lite . Man släpper ut hästen igen efter att man har ridit!

Exakt! Förstår inte vad som är så konstigt med det :confused:. Man behöver ju inte heller dra in ALLA hästarna på en gång, utan ta en i taget och sen släppa ut dom igen efter hand som dom är klara. Har funkat jättebra för mig med mina tävlingshästar ;).

I stallet där ponnyn och hästen jag rider står tar dem in hästarna vid 6-9 på vintern beroende på väder (när jag är där och tar in dem kan det ibland bli vid 20-22 och det är lagon varmt och bra väder), på sommaren går hästarna ute dygnet runt och innan och efter de börjar gå ute dygnet runt tas dem in vid 8-11, när jag tar in dem blir det vid 9-10 (21.00-22.00)
Sen kommer de ut vid 7-8 på morgonen.

våra hästar går ute från ca 8.00 till allt mellan 18.00-22.00 på dagarna.
de får även hö i hagen.

på sommaren från början av juni till september/oktober (om det är en bra sommar) går det på bete dygnet runt.

jag tycker inte ett dugg synd om er som säger, ja vi har inget att säga till om när man hyr in sig i ett stall där reglerna redan är bestämda och gör en :(-gubbe!

det är NI som har valt er att stå där, och ni kan faktiskt ställa er någon annan stanns när ni får bestämma själva hur länge hästen är ute.

och en annan dum anledning är de som säger, "ja men vi styrs ju av mörkret" "måste ta in hästarna innan de är kolsvart".
det är 99% enbart av människans egna lathet av att det är besvärligt och svårare att ta in sin häst i mörkret.
och de som tror att hästarna vill komma in när det är mörkt
(alltså vid 3 vintertid), de flesta har inget emot att stå ute i mörkret (tror ni vildhästarna är mörkrädda om natten?)

jag tar mig för att knalla ut med pannlampan i högsta hugg och tar in hästarna i kolsvart mörker själv mitt i vintern, för deras skull.

hehe det går utmärkt.
Hästarna i mitt stall både rids, tränas och tävlas i dressyr, hoppning och fälttävlan. Vi fodrar lunch ute plus att hästarna förhoppningsvis ska få fri tillgång på halm med mycket gräs i (som halvhö) ute i hagen. Sedan plockar vi in dem själva när vi behagar rida, t.ex. vid 17-tiden. Har man en häst i god kondition och päls efter arbete, dvs klippt vintertid, torkar den under avskrittningen eller stretchandet och pysslandet efter ridningen. Skulle man ha ridit ett superpass så hästen inte är torr kan den såklart stanna kvar inne, annars släpper vi ut den i hagen igen.
Vid kl 20-20:30 tar kvällsfodringen in hästarna, ger dem hö och kraftfodret sist, detta runt 21-tiden.

hehe om hästarna uppskattar att stå ute i kolmörker?? JADÅ! :bow: I vintras gick min häst och hennes kompis i en stoor hage med först ett gräsfält och bortom det en skog med flera gläntor. Nästan varje kväll när vi knallade ner till hagen med våra ficklampor (är ju människorna som lider ;) inte hästarna) så gick de längst ner i skogen och mös, man fick ropa flera gånger innan de kom till grinden.

Om era hästar inte verkar "gilla att gå ute i mörkret" har de troligen inte fått tillräckligt med mat till lunchen helt enkelt! :D

Jag tycker det är alldeles för tidigt. Men i dom flesta travstall häromkring är det som tiderna som gäller. :crazy:

Mitt vbl m föl går ute dygnet runt sommartid. Vår/höst och vinter går dom ut 7.00 och in mellan 17-21. Beror på väder och årstid.

Fjordan går ut 6.00 och in ca 18.00 året runt.

På hösten då det fortfarande finns gräs i hagen går de in innan det blir mörkt, vid 18-19 tiden. Allteftersom det blir mörkare ute går de in tidigare. När det är som mörkast är de ute mellan 8-15. De går alltid ut vid 8-tiden. På våren går de ofta in när det fortfarande är ljust ute då det inte finns något att mumsa på i hagen. Strax innan betessläpp är de dock ute till framemot 20-tiden. Vi har stora fina gräshagar och de hästar som går ensamma i småhagar får då både lunch och lite e.m hö i hagen. :bump:

F ö undrar jag om era hästar verkligen uppskattar att stå ute i kolmörker vintertid?
Hästar är djur som är gjorda för att leva utomhus dygnet runt (liksom de allra flesta djur är från början för den delen). De uppskattar troligen mörket lika mycket som älgar, rådjur o andra djur som är konstruerade att leva utan hus. Uppskattar installade hästar verkligen att stå inne i boxen/spiltan i x antal timmar varje dygn är väl i så fall en kanske ännu mer adekvat fråga?

De har dessutom en finurlig tillväxt på sin päls beroende just på hur dygnsljuset fördelar sig. Nu börjar det bli mörkare på kvällarna igen och då har min pålla börjat tappa sommarpäls. Börjar väl sätta vinterpälsen så smått om nån månad skulle jag tro.

Det låter som väldigt mycket tid i boxen tycker jag.
Min häst har gått ute dygnet runt sedan slutet av maj, och kommer torligtvis att stallas in i början av september. Då släpps de ut kl. 9 och tas in någon gång mellan 21 och 24 beroende på stallägarens arbete.
Jag tycker det är skönt att kunna släppa ut hästen (torkad och/eller täckad) efter ett hårdare ridpass, åtminstone min häst verkar på det viset slippa undan träningsvärk.

I stallet jag står går hästarna ut ungefär 7.30 på somamren och kommer in halv 6. Vintertid ut 8.30 in 14.30
Jag tycker detta är alldels för tidigt. Anledningen till att de går in så tidigt är att stallägarna inte vill fodra ute i hagen för det blir "skräpigt". I vintras löste jag detta genom att åka dit vid lunch och ta in min häst plus hagkompis och fodra å släppa ut igen. Sedan fick den andra tjejen ta in dem. Och på sommaren har jag pållen på bete från juni till augusti.Som så många andra skrivit tycker även jag, att man ska försöka ge hästarna så mycket hagtid som möljigt, jag är inte nöjd med de tider som mitt stall har men jag anser att min häst som iaf får vara ute 12 timmar nu och 8 timmar vintertid inte mår dåligt och jag har gjort det jag kan för att förbättra villkoren för hästen.

Hästarna släpps ut runt 8 på morgonen och kommer till stallet klockan 18. Då mockar jag sedan tar jag in honom och gör iordning honom. Om jag kommer till stallet tidigare och är klar med honom några timmar innan de andra hästarna tas in (vid 20.00) så släpper jag ut honom i hagen igen, inge roligt att stå själv i stallet heller.

Alltså går han ute i alla fall 8-10 timmar. Som längst 12.

ut mellan 6-8 och in mellan 7 och 9 skulle hellre låta de va ute till 10 nu

Våra hästar är oftast ute 05.30 på vardagarna fram till 20-21 på kvällen, men väder, vind, andra planer etc kan begränsa det.

Att många inackorderingsstall har kortare tider har jag full förståelse för, det är DYRT med personal som tar in/ ut hästarna och få vill förmodligen få en rejält höjd stallhyra ... Att det däremot är bättre för hästen att gå ute länge, det tror jag stämmer i de allra flesta fall - men då får ägaren ta ansvar genom att själv fixa det eller välja passande stallplats.

För det första så tycker jag det är rätt grymt att hästarna inte får gå ute dygnet runt när det är varmt. Det är ju deras naturliga sätt att leva :confused: (inte riktat personligt mot dig) Mitt i vintern tar jag in pållarna runt 18.00, vår och höst kan de gå ute ett par timmar till. Fortsätt leta stall!!!

Nu på sommaren går de ute dygnet runt men på vintern släpps de ut klockan 6 på morgonen och kommer in efter ridning på kvällen, ca 21:00-21:15. VI strävar efter att de ska gå ute så mycket som möjligt. :D

som sagt tidigare, har fixat så att han går ute längre och släppte honom till och med på dygnet runt betet nu... :) Han ska få gå där nu i två veckor iallafall... Han har ju stått på dygnet runt nu typ 2 mån i sommar o nu har han gått ut igen på det..

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
736
Senast: Marvin
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 628
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 229
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 573
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar