Vilken tid tar ni in era hästar??

Jag tycker det låter som att ni tar in dom väldigt tidigt!! Dom i vårat stall går ute dygnet runt på sommaren och på vintern går dom ut senast klockan 07.00 och kommer in vid 21 tiden, beroende på hur kallt det är.

Låter alldeles för tidigt för min smak. Men jag vet många som har det så. Jag har min häst ute dygnet runt, året om. När hon stod på stall (förra vintern då jag var hos annan stallägare) så gick de ut vid 6-7 och fick morgonhö i hagen och gick väl in vid 17-19. På våren fick de gå ute till 20-21-tiden. På sommaren har hon hästarna ute dygnet runt (utom en eksemhäst som hon har)

Jag tycket att det är alldeles för tidigt!
Mina hästar går ute dygnet runt sommartid är ev inne nån natt om det var jobbigt väder eller annat. Men då kommer dom inte in förrän vid 22 och ut igen vid 8.
Vintertid har dom kommit ut vid 5-6 och in igen antingen vid 18 eller 22 beroende på väder och hur vi ridit.
Får dåligt samvete om dom kommer in tidigare än 18....då känns det som hästarna enbart lever i sina boxar och blir rastlösa mm.

Okej, tack för alla svaren. Pratade med stallägaren idag och jag ska börja ta in honom själv, så han ska nog in vid 19:00-20:00 tiden... Vill hinna rida innan kvällsfodringen kl. 21:00!! :) Tror att det blir jätte bra, skönt att slippa skynda till stallet för att man ska hinna mocka innan de kommer in och så. :)

Tycker också, som många andra här, att det är rent för tidigt.

Tyvärr har jag inte någon möjlighet att ha hästarna ute dygnet runt nu på sommaren så dom får gå ut vid 7.00/8.00-tiden och in vid 21.00/21.30-tiden. På vintern kommer de ut vid samma tidpunkt som nu, men går in vid 18.00/19.00-tiden.

Stallägaren till det stall där min häst tidigare stod (endast en månad, tack och lov) släppte ut hästarna vid 8.00/9.00-tiden och tog in dom kl 12.00!! :eek:
Som tur var så lyckades jag övertala henne att ha den ena shettisen ute som sällskap till min häst. Men hon sträckte sig endast till 17.00/18.00-tiden, och det var ju ändå bättre än 12.00. De andra stackarna fick gå in kl 12.00 :(.
Hennes argument var: "Dom är inga bebisar längre." :confused:. Vet inte om jag är korkad, men är det bara "bebisar" som får gå ute hela dagen, och inte tävlingshästar??

:eek: Vad tidigt ni tar in dom!

Hos oss går hästarna ute dygnet runt på sommarn och på vintern släpps de ut 8-9 och tas in igen vid 16-17. Våren och tidig höst går de ute längre..

Tidigt! :eek: Hos oss kommer hästarna ut vid halv 9 ungefär. På sommaren går de ute dygnet runt. På vintern går isisarna in vid 21 och de stora hästarna, "halvbloden" vid 18 ungefär.
Nu efter sommaren ska det vara klart så att isisarna får gå i lösdrift :)

Jag blir lika upprörd varje gång en sån här tråd kommer :mad:

Varför i helsike kan inte hästarna få vara ut?????
Varför ska hästarna stå inne???
Vad är meningen med att INTE låta hästarna gå ute??

Våra går ute dygnet runt frän Maj-Sept sedan när vi stallar in dom (beror på när vintern kommer) får dom gå ut 06.15 och in beroende på ridning allt mellan 19-21.
Allt är beroende på vädret vid snöstorm tidigare.

Låt hästarna få vara hästar... att skylla på att dom vill gå in :confused: det är ju vi som vänjer dom vid allt som är bekvämt för oss.
Min 08 ville gå in kl.15 när hon kom hit men nu får man dra in henne vid 20.00 - hon älskar att gå ute- och det har jag gett henne så hon få njuta av att vara häst :D

I vårt stall kommer de ut vid 07:00 och kommer in mellan 15:30-16:00
På vintern en timma tidigare.

Står inte så många kvar i stallet på sommaren dock då alla flyttar ut på sommarbete, kurser mm mm

Jag reagerar som ovanstående,det är på tok för lite tid i hage och på tok för mycket i box.
Då jag har ett eget stall så bestämmer jag helt själv och mina har varit ute dygnet runt sen i mitten av april,med stödfoder så länge det behövdes.Och de kommer att få vara ute till minst i slutet av september.När de börjar komma in på nätterna så är de ute mellan runt 6 på morgonen och kommer in vid tio på kvällen oavsett väder.De har fri tillgång på grovfoder och vatten i hagen hela dagarna.

Det är svårt att bestämma över rutiner när man inte äger stallet själv, men jag tycker ändå att vi har ganska bra rutiner: ut ca 8:00, ibland tidigare, och in ca 17 - 18.00. Till detta tillkommer minst ca 2,5 - 3 h med ridning och skötsel, då är han inte i sin box utan är "aktiv". Detta är tiderna vintertid, nu går de ute dygnet runt på ett stooort sommarbete. Har gjort så sedan mitten av maj och kommer fortsätta gå ute tills september/oktober. :)

Mvh Huntress :)

Våra går ute dygnet runt maj-september ungefär och stödutfodras när så behövs. Resten av året går de ute ca 9-19.

Jag sköter mitt stall själv och släpper ut vid 07.30 och tar in 18.00 (på hösten när det är lite ljust fortfarande) och sedan när det blir mörkt så går de in vid 16.00. Tycker att det fungerar utmärkt, mina hästar är i hård träning.

Där jag står nu .. får de morgon mat vid 7 .. ut vid 8-9
Lunch vid 1, In vid 7-8 då kvällsmat ;)

Står på ett tävlingsstall med 35 hästar och ngr ynka hektar mark.. Min häst går på bete i ca 6veckor på sommaren. Sedan kommer hon hem igen. Kom hem för ca 1 ½vecka sen. Man får välja att ha dom på grushage eller på gräshage (inte mkt gräs, men lite bättre iaf). Sedan får man välja om hästen ska in 13:00 eller om man tar in den själv. Men i stort sett alla hästar kommer in 13:00. Bara ngr. valacker i en hage längre bort som tas in av ägarna. Vill ju inte ha mitt sto ute själv, då blir hon helknäpp. Men ingen vill ha sitt sto ute till senare än 13:00..... Tråkigt :(

I vårat stall kommer hästarna ut runt 7.30-8.00 och in ca 19.30, året runt eftersom det inte finns möjlighet att ha de ute dygnet runt på sommaren, men många åker dock iväg på bete

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
736
Senast: Marvin
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 634
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 229
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 581
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar