Vilken storlek vill ni ha på era hästar?

Fenestra

Trådstartare
Funderar över vilken storlek ryttare vill ha på sina hästar?
Min kille är nämligen ett år och nu 1.58. Enligt andra så kan han komma att bli 1.75-1.80:eek:
För mig är det gigantiskt stort!
Finns det ens en marknad för såå stora hästar?
Jag själv är nämligen bara 1.59 så risken är ju stor att han kommer bli för stor för mig sen.

Sv: Vilken storlek vill ni ha på era hästar?

min häst är i den kategorin. och det är ingen jätte utan han är ädel och nätt.
stl sitter inte i höjd utan i typ, och det viktigaste för en ridhäst är att den har ridbarhet och gång. stl kan man göra avsteg från.

min häst är i den kategorin. och det är ingen jätte utan han är ädel och nätt.
stl sitter inte i höjd utan i typ, och det viktigaste för en ridhäst är att den har ridbarhet och gång. stl kan man göra avsteg från.
Absolut är typen viktig.

Min häst är 183 cm i daxläget, växer en bit till. Själv är jag 165 cm lång.
Som sagt så har ju kroppstypen en stor betydelse.
Men det är ju en såån känsla när grabben min lyfter & sträcker ordentligt på sina låånga ben!:love:

Och kollar man hästannonser m.m. har jag fått intrycket av att dessa bjässar är mkt dyrare. Men det kanske bara är jag som sett några slumpvis..:)
Bild på oss:
27933137.jpg

Hoppas att din jättebaby inte växer ifrån dig!
Lycka till!:)

Jag skulle helst inte ha en häst över 175. Det känns som om boxar, transporter, täcken och en del annat blir lite litet då.... Sen behöver ju en 175 cm häst inte uppfattas som jättestor om den är ädel. Men av praktiska skäl har jag hellre en häst mellan 168-175 cm.

eftersom jag är så lång själv vill jag inte ha för liten häst. min är 178 och det räcker gott o väl! ska jag köpa flera så vill jag hellre ha en som är runt 165 och krallig (typ barock pre).

Jag är också lång 177, men rider i dag en häst på 166. Hästen känns ganska liten i stallet men inte att rida. Min förra va också 166 men ingen trodde att han var under 170. Så mankhöjden säger ju verkligen inte allt......

Håller helt med dig. Jag har en häst på 172 (eller högre, jag vågar inte mäta längre), som jag upplever som väldigt hög på stallgången. I sadeln känns han dock inte så hög. Som tur är. Jag är 1,65 och behöver ingen hög häst nämligen.

Kan tillägga att även fast hästarna är lika höga så hade den förra svårt att få plats i ett träns/grimma av storlek full. Krävdes ofta x-full medans. Hästen jag rider nu kan ofta ha Cob.

Tack.:)
Joo, det har varit väldigt problematisk att hitta utrustning till honom. Täcken, träns, martingal, benskydd, paddar - allt är för litet! Han går inte ens in i transporten längre:crazy::p
Har fått specialbeställa en hel del grejjer till honom. Men allt detta krångel är han värd, för han är mattes prins!:love::)

jösses vilken stor kille du har! :love: Hur gör ni när ni ska ut och åka om han inte får plats i transporten?

Jag kikar runt efter ny häst just nu och vill ha en som ligger mellan 165-170 +/- någon cm. Sen spelar inte höjden någon större roll om modellen och gången är den rätta, samt ridbarheten! Jag är väldigt nätt och runt 165 så något tungridet grovt vill jag inte ha.

Min andra häst är 166 och den tidigare var runt 165.

Storleken har ingen betydelse heter det ju! :angel:

Hihi, jaa du. Jag har inte transporterat honom sen jag hämtade honom för drygt ett år sen.:o Då var han "bara" 173 cm hög, och gick med nöd & neppe in i transporten - han fick vika öronen stackarn. Han är så högrest, så det spelar in oxå.
Vi får helt enkelt skaffa en stor lastbil till honom.:p

nej precis, min gammla som bara var 164 men bred över ryggen och djup i bålen såg jag nästan mindre ut på.

min är ju inte heller grov, han har fullblodspappa och är inga problem med utrustning o så. hovis hade här om dan satt på honom ponnyns grimma. :p enda som kan vara problem är benskydd som ofta är för korta, men brukar ändå linda. så det är inget extra med det, men det är ändå en stooor häst att hantera från marken och mkt kropp att rida. alla rörelser blir större och mer kraftfulla eftersom han är så stor, och det är på gott och ont.

kan tillägga att han var runt 170 när jag köpte honom och jag hade nog inte riktigt tänkt att han skulle växa så mkt. tur jag är lång!

jag tycker det gått mode i att ha stora hästar, en dressyrhäst ka helst vara 170+ verkar det som.. men jag tycker inte det ser särskilt fint ut när ryttaren är som en lite ärt uppe på en jättehäst, det ser ut som en ponnyunge som lånat sin pappas häst typ. :p

för mig är typen på hästen viktigare och att det klickar mellan mig o hästen. såklart också att pållen inte är för liten så den inte tar skada ;)
jag kan tänka mig att ha en pålle som är mellan 150-180 cm. :)

min ena är runt 162 (men väldigt högrest!)
den andra är ca 170 (också högrest) Ädel i modellen, drar cobträns etc...
den tredje är 145 cm.
den 4:e hoppas jag blir runt 158-160.....

jag är 159/160.

Jag gillar stora hästar gärna över 170 men det är ridbarheten som är viktig. Min häst jag har idag är ca 170 men är absolut inte tungriden någonstans. Sen rider jag min tränares häst som är 180 och han går intermediere 1. Han är väl inte den känsligaste av alla hästar men han är absolut inte tungriden.

Jag är 165 själv.

*kl*
Jag tycker det verkar som om hästar "nu för tiden" är större än "förr". I den hästtradition jag är uppvuxen i var 165 cm en "norm", en slags svenskt "lagom". Man hade större hästar, över 170 till polisen och till körhästar när det var stora vagnar och små hästar, under 160 blev "flickhästar". Tycker att detta ändrats, nu verkar normen vara typ 170, allt under kallas "mindre" och det finns ridhästar på över 180.
Jag som själv "bara" är 165 cm trivs bäst på hästar som är 155-164 cm, men såklart beror det på typen, Skulle dock aldrig vilja ha en häst över 170 oavsett hur trevlig den är, för när jag pysslar med den vill jag inte vara beroende av en pall.

Förr brukade man väl säga att man skulle ha en häst som var 10 cm lägre än en själv? Då skulle jag ha en på 1,55. Då hade jag kommit upp själv. :o (utan hjälpmedel alltså)

KL
Jag är 168 o min häst är 167. Ganska maffig typ. Passar mig perfekt.:)
Mellan 165 och 170 är lagom för mig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 485
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka