Vilken storlek ska jag ha på hagen???

S

skruttis9494

:confused: Jag kanske ska skaffa en d-ponny och då undrar jag hur stor hagen ska vara?Det finns ju inget exakt men på ett ungefär.Jag blir jätte glad för alla svar jag får!!:)

Sv: Vilken storlek ska jag ha på hagen???

Om det finns några lagar på olika mått vet jag inte, men tillräckligt stor för att hästen ska kunna röra ordentligt på sig, galoppera, rulla och strosa omkring. Det måste även finnas några träd i hagen som ger skugga och skydd mot regn.

Kanske finns det någon annan med större kunskaper?

Tänk på att det är lag(?) på att man inte får ha en häst ensam, du måste alltså ha två stycken.

Tänk på att det är lag(?) på att man inte får ha en häst ensam, du måste alltså ha två stycken.

Visste att det var på gång med sådan lag men visste inte att det gått igenom, vet du när det blev det?

2 ha för första hästen, därefter 1 ha/häst. Minimum! Varierad mark, dvs inte enbart vall.

Då håller marken för slitaget och hästarna finner varierad föda.

Tycker jag. :)

LIA

Om du menar beteshage så lånar jag en hage på 2 ha (plus några mindre hagar också) till min haflinger (d-ponny) och shettis. Den här hagen är såpass stor att de redan nu verkar hitta mer att äta än de "behöver" (haflingern speciellt är inte precis mager ;).

Vad betyder förkortnngen ha??

Sökte på Djurskyddsmyndigheten och fann:

Ett stort antal tidningar och etermedia sprider en missvisande bild av
Djurskyddsmyndighetens förslag att hästars behov av social kontakt ska tillgodoses. Det påstås att Djurskyddsmyndigheten vill att en ägare till en ensam häst ska kunna tvingas att köpa en häst till eller sälja den ensamma hästen.

Men Djurskyddsmyndigheten har inte föreslagit att det ska bli ett krav att alla hästar ska ha kontakt med en annan häst. Vi vill att hästens behov av social kontakt ska tillgodoses, men har i ett flertal intervjuer (och i den konsekvensanalys som hör till föreskriftsförslaget) sagt att detta behov kan tillgodoses också på annat sätt än genom kontakt med en annan häst, nämligen genom kontakt med andra djur, främst betesdjur, eller genom tät mänsklig kontakt.

En småbrukare som har mycket kontakt med sin häst behöver alltså inte skaffa en häst till.

:( Fy vad trist.... Skulle aldrig ha en häst ensam!!!!

Okej tack så mycket!!!:)

Det finns ju lagar för hur stor box eller spilta en häst ska ha.Men om man bara ska ha en häst över sommaren som mest går ute kan man ha lite mindre då eller??:confused:

Då kan ju du visa oss andra var någonstans du läst om den nya lagen..:smirk:

AM

Du behöver ju inte vara överlägsen? :confused: Därför skrev jag ett (?) efter lag eftersom jag inte var riktigt säker, lär dig läsa hela inlägget först. Jag vet att det har varit prat om en sån lag iallafall.

Jag skulle bli JÄTTE glad om någon svarade på mitt inlägg om boxar ock spiltor tack!:D

Jag tvivlar starkt på att det går att tulla på reglerna kring storlek på spilta/box.

Men är det inte ett alternativ att den inte går ute dygnet runt?

Sökte på Djurskyddsmyndigheten och fann:

Ett stort antal tidningar och etermedia sprider en missvisande bild av
Djurskyddsmyndighetens förslag att hästars behov av social kontakt ska tillgodoses. Det påstås att Djurskyddsmyndigheten vill att en ägare till en ensam häst ska kunna tvingas att köpa en häst till eller sälja den ensamma hästen.

Men Djurskyddsmyndigheten har inte föreslagit att det ska bli ett krav att alla hästar ska ha kontakt med en annan häst. Vi vill att hästens behov av social kontakt ska tillgodoses, men har i ett flertal intervjuer (och i den konsekvensanalys som hör till föreskriftsförslaget) sagt att detta behov kan tillgodoses också på annat sätt än genom kontakt med en annan häst, nämligen genom kontakt med andra djur, främst betesdjur, eller genom tät mänsklig kontakt.

En småbrukare som har mycket kontakt med sin häst behöver alltså inte skaffa en häst till.

:( Fy vad trist.... Skulle aldrig ha en häst ensam!!!!

Verkligen! skruttis9494, hästar är flockdjur. Dom har ett behov av att vara två, eller helst ännu fler hästar tillsammans. En häst ser inte på en människa som en häst - det går inte att jämföra, hur god relation du än har med din häst. Själv skulle jag känna mig egoistisk om jag skaffade en häst när jag inte hade möjlighet att ge den ett gott hem.. Vad djurskyddsmyndigheten än säger så är det aldrig bra att ha en häst "ensam", även om du så sover i stallet. Har du ingen möjlighet att stalla upp den någon annanstans ?

det är inte lag på att hästen ska ha en hästkompis, men därimot ska det finnas något slags djur som "täcker upp" och kan vara sällskap. det räcker med ett får eller liknande för att man ska ha gjort lagen nöjd.

fast jag har för mig ( den familjen jag bor hos, bor nämligen inte hemma, är lantbrukar och har koll på det mesta gällande djur) att de faktiskt har drivit igenom en lag på att även om man har bra kontakt med sin häst ska den ha sällskap av ett liknande djur, allra helst en häst. en människa kan aldrig ersätta andra liknade djur eller hästar.

Det finns ju lagar för hur stor box eller spilta en häst ska ha.Men om man bara ska ha en häst över sommaren som mest går ute kan man ha lite mindre då eller??:confused:

Ursäkta frågan, men hade du tänkt ha en häst över sommaren som ska stå utan hästkompisar, i en för liten spilta/box ? :eek:

NEEEJJJ!!!!Det e klart att den ska ha häst kompisar!!pucko ja bara fråga om de gick att ha en lite för liten box/spilta om den går ute typ jämt!!!!

NEEEJJJ!!!!Det e klart att den ska ha häst kompisar!!pucko ja bara fråga om de gick att ha en lite för liten box/spilta om den går ute typ jämt!!!!

Ursäkta, pucko ? :mad:
Det har varit så många inlägg om ensamhäst tidigare i denna tråd, och så reagerar du först nu ? Ta det lugnt, ursäkta att frågan lär otrevlig, men varför inte bara bygga en normalstor box ?

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 303
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 486
Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
667
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30