Vilken storlek ska jag ha på hagen???

Sv: Vilken storlek ska jag ha på hagen???

FÖRLÅT för att ja sa pucko!!!!Vi kan inte bygga en normalstor box/spilta för de e redan boxar å spiltor där!Men tror du att det skulle gå om den bara går in när det typ åskar eller är storm ute???

Ska du bara ha hästen över sommaren? Vad ska du då med box/spilta till?
Se till att ha en bra hage och vatten + tillgång till uppbindningsställe för ev hovslagare, vet etc. Allt som behövs.

LIA

FÖRLÅT för att ja sa pucko!!!!Vi kan inte bygga en normalstor box/spilta för de e redan boxar å spiltor där!Men tror du att det skulle gå om den bara går in när det typ åskar eller är storm ute???

Finns det inget vindskydd i hagen då? Eller en träddunge?
Om det bara är vid ex. oväder går det säkert att ha den i en något mindre box, om det bara är någon timme. Fast åandrasidan tål de flesta hästar att vara ute i oväder, men ett vindskydd är ju alltid bra ;) Lycka till!

FÖÖRLÅT att ja sa pucko!!Men tror du att de skulle gå att de va lite mindre om den går ute hela tiden utom när det åskar eller är typ storm??förlåt att ja vart sur!!Ja hoppas att du förlåter mej och att du svarar!!:(

Ja jag ska ha ett vindskydd!!Ja vet inte om hästen tål oväder för jag har inte hittat nån än!:cry:

FÖÖRLÅT att ja sa pucko!!Men tror du att de skulle gå att de va lite mindre om den går ute hela tiden utom när det åskar eller är typ storm??förlåt att ja vart sur!!Ja hoppas att du förlåter mej och att du svarar!!:(

Ingen fara!! :idea:

Jag är ju ingen expert, men som sagt, rör det sig bara om någon timme nör det ju inte hästen någon skada, även om det inte är helt lagligt... Har dom ett rejält vindskydd som klarar dom lite regn och blåst.

TACK så jätte mycket för att ni har svarat!!!!!!!!:D Vet nån vad sånt där elstängsel kostar??Ja skulle behöva det till hage.

Jag skulle säga: Så stor hage som de bara gå och box stoorbox! :)
Hästar är födda till att röra sig, inte att stå stilla halva dygnet.

Kolla på olika hästsporthemsidor ang. elstängsel. Finna bl.a. på n*rdp*st och b*le, gr*nngården tror jag att vi köpte vårt senaste från.

Senast ändrad av en moderator:

är inte en ha 100x 100 meter? och det är äl minimum för en häst? om den står på bete..

när det är tävling får iaf tävlings boxens area minskas med 20% då det är tillfällig uppstallning.. så om ni bara ska ha hästarna inne fall det åskar kanske det får minskas lite.. men jag är inte säker..

TACK igen för alla svar!!Men hur högt i tak måste vindskyddet va till en d-ponny?Undrar?

KL

Vad jag vet är det rekommenderade måttet på en rasthage 100m2, men inget krav att de ska gå ute alls. (Fast det ändras o hålls på med de bestämmelserna nu väl, så jag har ingen aning..)
Tycker att hagen ska vara så stor som det bara går, gärna massor hektar...

Skulle gissa att höjden på vindskyddet är samma som i en spilta? Inte säker. Se till så h*n inte kan slå i huvudet även om h*n studsar lite... gärna ta lite högre ändå kanske. tycker jag.

Ja jag ska ha ett vindskydd!!Ja vet inte om hästen tål oväder för jag har inte hittat nån än!:cry:

Jodå, nog tål dom oväder! Min har gått ute i snöstorm och med minusgrader som började krypa ner mot -20grader och hon har överlevt. ;)

Det ända är om det blåser och regnar mycket under en längre period då regnet kommer in under pälsen. Då kan det vara bra att kunna låna någons box (om dom inte har sin häst inne samtidigt) och låta hästen torka upp och sen lägga på ett regntäcke förutsatt att vädret fortsatt medans hästen torkade upp...

Angående hagar så kan det vara bra med 2-3hektar om du nu ska ha den över sommaren. Gärna med kompisar. Hur många beror på hur stort bete du har.

Skjulet får minst vara 1,5 x mankhöjden, dock lägst 220cm.

jag tro att det räcker med 80% vid tillfällighet, i allafall i box kolla på djurskyddets hemsida.

kl

Men jag fattar inte?
Du ska ha hästkompisar men måste bygga en hage och ett vindskydd just till din häst??
Ska den inte gå med hästkompisarna - fast det finns sånna?
Upplys en oförstående tack!! :idea:

kl

Men jag fattar inte?
Du ska ha hästkompisar men måste bygga en hage och ett vindskydd just till din häst??
Ska den inte gå med hästkompisarna - fast det finns sånna?
Upplys en oförstående tack!! :idea:

Vad fattar du inte???Den ska visst ha hästkompisar.

du kanske skall vänta med att hyra till nästa sommar.
det är ett stort ansvar att ha en häst

ju större hage desto bättre, kompisar självklart.
för liten hage javisst kan det funka så länge maten räcker, annars får man stödfodra, sätta upp något slags vindskydd samt mocka.
små billiga fjuttstaket räcker inte långt om gräset tar slut.

naturligt vindskydd samt skugga räcker på ett bra sommarbete.
viktigare är att skydda mot insekter om det blir för jobbigt för hästen.

det är inte meningen att vara elak utan jag vill att du skall tänka igenom hur du skall göra.

Man måste ju kunna få fråga hur du har tänkt dig, när du gör en sådan här tråd, utan att du gör utfall mot personer! :mad:

Du verkar inte ha klart för dig hur du ska göra, så jag tycker också att du ska vänta med att skaffa sommarhäst. Det är inte så lätt att ha häst som man kan tro. Det är inte bara att slå upp ett vindskydd och en hage, så är allt bra.

Det måste även finnas några träd i hagen som ger skugga och skydd mot regn.

:rofl: :rofl: Då skulle man ju inte kunna ha hästar i skåne! Finns ju nästan inga träd alls där! :rofl:

Naturligt lä, eller ett vindskydd funkar lika bra det måste inte vara träd.

Efter ett andra elakt, grinigt och icke förklarande svar anser jag dig icke ansvarsfull nog att ha en häst.

Du bör öva på dina sociala talanger innan du drar iväg och skaffar häst.

Dessutom bör du, om du ska ha häst, veta att om man en gång sagt en sak kan man aldrig ta tillbaka det - oavsett hur mycket man ber om ursäkt.

:mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Egentligen håller jag väl med dig på ett sätt...
Men dina argument håller ju inte.. Sociala talanger med människor har inget att göra med sociala talanger med hästar. Många människor beter sig ju förfärligt mot andra, men har en underbar relation med sin häst, jag är ett exempel. (inte för att man inte ska jobba på det, men det har inget med hästen att göra)

Och vad har hästar överhuvudtaget med ursäkter att göra? Dessutom håller jag inte med dig här heller. Visst kan man ''ta tillbaka'' något man sagt eller gjort med en seriös ursäkt. Det hänger väl lite på vem man ber om ursäkt och vad man gjort, men i normala fall blir man ju förlåten. Och man kan inte förlåta någon om man ska tänka på felet hela tiden. Hästar är speciellt förlåtande för den delen, om man bara beter sig på rätt sätt, vilket kan vara svårt. Man kan även ha sagt något som missuppfattats (inte just i detta fallet kanske) och då måste man väl kunna be om ursäkt för det?

Men till och angående just skruttis9494 här; Är du säker på att du kan be om hjälp i tid om det är något som du inte är säker på själv (och framföralt ta emot hjälpen)? Inser du att du säkert kommer behöva hjälp? (ingen kan allt) Och ärligt talat, tror du själv att du kan ta hand om en häst och inser vilket ansvar det för med sig?
På ditt beteende här på internet verkar det inte så. Jag hoppas för din och hästens skull att du bara varit oaktsam med vad du skrivit och att det uppfattas så illa av folket här pga hur lätt det blir missförstånd när ord är det enda man kan döma efter (inga tonlägen eller ansiktsutryck). Det bör du också tänka på innan du svarar så irriterat som du gör. En sak kan vara att inte använda två frågetecken, det ser så irriterat ut, och jag reagerar negativt på det, iaf. Men det är en bagatell. Egentligen verkar du rätt så glad och nyfiken, men var ärlig mot dig själv och dina förmågor innan du skaffar en häst. :)

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 303
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 486
Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
667
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30