Vilken sorts hästtransport kör ni?

Sv: Vilken sorts hästtransport kör ni?

fred skrev:
Vad väger er V70?? Vår väger över 2.2 ton o får alltså endast dra lite över 1300 kg med B körkort .Allt enl reg handlingarna.
Skattevikt 1570 kg. Och ja, vi har gamla karossen! :D.

Har ingen koll på de nya, men tack för upplysningen att får dra mindre! :bow: Där fick jag ett arrgument mot sambon att INTE byta bort v70´n mot en nyare....:angel:

//Alice

piggis_83 skrev:
Har du däremot (som jag) gamla modellen av V70 får du (jag) dra 1530 på B o 1600 på BE. 1530 klarar sig fint att dra ett normalt booggiesläp, dom brukar ligga på 1450-1500 i totalvikt.
Konstigt! Vi får bara dra 1510 med b-kort på vår v70 med gamla karossen, en 01:a. Kollade regbeviset i dagarna eftersom vi fick ett nytt pga avbetald bil....får kolla en gång till, men jag är tämligen säker på att det var 1510... Väger alla bilar olika tro????

//Alice

alice skrev:
Konstigt! Vi får bara dra 1510 med b-kort på vår v70 med gamla karossen, en 01:a. Kollade regbeviset i dagarna eftersom vi fick ett nytt pga avbetald bil....får kolla en gång till, men jag är tämligen säker på att det var 1510... Väger alla bilar olika tro????

//Alice
Ja två olika bilar av samma modell och rsmodell kan väga olika. Det beror på tex motoralternativ, utrustning osv.

Om jag tar med sambon som chaufför, han har BE CE körkort.
Går det bra då, att dra boggie.
Har inte varit och kolllat vikt osv i bilen, men om man har dessa körkorten så spelar det kanske inge roll?

mellon skrev:
Om jag tar med sambon som chaufför, han har BE CE körkort.
Går det bra då, att dra boggie.
Har inte varit och kolllat vikt osv i bilen, men om man har dessa körkorten så spelar det kanske inge roll?

Det går bra under förutsättning att släpets TJÄNSTEVIKT (dvs tomvikt) och HÄSTENS VIKT inte överstiger vad bilen maximalt får dra.

Så, du måste likförbaskat läsa registreringsbevis, både på släp och bil.

Först måste du läsa på i bilens registreringsbevis vad bilens maximalt tillåtna släpvagnsvikt är.

Sen läser du vad transportens tjänstevikt är.

och så måste du ha ett hum om vad hästen väger.

Några exempel som förtydligar:

Bilen får maximalt dra 1500 kg (på E-kort).
Släpets tjänstevikt är 1000 kg.
Hästen väger 600 kg.

Släpets tjänstevikt + häst = 1600 kg. Bilen får INTE dra oavsett vem som kör.

Nytt exempel:

Bilen får maximalt dra 1500 kg.
Släpets tjänstevikt är 800 kg.
Hästen väger 600 kg.

Släpets tjänstevikt + häst = 1400 kg.

Bilen får dra om sambon kör (om bilen nu inte drar 1400 kg på B-kort, då får du dra)

Så, det är bara att läsa på, det finns nga vägar runt det.

Vi har en Ringo Star som vi drar med en Subaru Forester. Jag föredrar dubbelaxlat släp före enkelaxklat. De flesta släp på marknaden är INTE boggiesläp som de kallas utan just dubbelaxlade.

Just Subaru har ett antal modeller där man får dra 1500 kg med B-kort. Annars är det svårt att hitta bra fyrhjulsdrivna bilar som inte är för tunga eller drar mycket bensin.

TomasN skrev:
Ja två olika bilar av samma modell och rsmodell kan väga olika. Det beror på tex motoralternativ, utrustning osv.
:bow: Tack! Alltid lär man sig något nytt! :D

//Alice

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382
Fordon Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 739
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 300
Senast: cassiopeja
·
Äldre Jag kommer köra min nuvarande Volvo V70 så länge den funkar, men har bestämt mig för att börja tänka kring vilken bil som kan passa som...
Svar
2
· Visningar
537
Senast: Tranan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?