Vilken sorts hästtransport kör ni?

M

mellon

Skall köra en stor häst c:a 25 mil.
Har en Volvo V70 som skall dra.
Hästen skall åka ensam, och jag skulle helst vilja hyra ett vanligt
Värmlandssläp ej boggie.
En kompis tycker att jag skall ha ett större boggiesläp.
Jag tycker det blir stort och klumpigt då, och när det bara är en häst så känns det onödigt.

Hur brukar ni göra?

Tacksam för alla svar

Sv: Vilken sorts hästtransport kör ni?

Frågan är om du får köra större boogie.
En vanlig släp räcker gott.
Har kört ett stort kallblod i en vanlig Bojsläp.Ca 25 mil.

Vad menas med "stor häst"? Är det halvblod på 170 eller ardenner på 160?

Själv kör jag Kylinge Apollo, boggisläp -04. Trivs bra med det, även om jag kör stora eller små hästar. Sedan har dom fönster att titta ut genom.

Jag hade valt boggisläp, tycker det är stadigare, sedan om det är klumpigare vet jag inte, mitt släp är inte det iaf.

Kram Favina :bump:

Jag hade valt ett boogisläp om hästen ska åka 25 mil. Sen får du ju kolla upp hur mycket du får dra med din bil.

Boogie är ju alltid bekvämast för hästen. Går stadigast bakom bilen också. MEN det är absolut inte säkert att du får dra en boogie. Är hästen stor kan släpet vara nedvägt men gå med överlass för hästen väger mycket och släpet får lasta lite....

Jag skulle välja ett boggisläp, men det är jag det ;) . Eftersom du kör v70 BORDE du få dra 1510 kg på b-kort (1600 kg med be-kort). Det är gällande vikter som vi har på våran v70 och det borde ju vara lika tycker man. 1510 kg BORDE du klara på ett "vanligt" boggisläp. Kolla bara lastvikten om släpet är nervägt!

//Alice

Vi har två enaxlade och ska vi längre så använder vi det "nyaste" av dem.

Vi kör 25-30 mil ett antal ggr om året och det har alltid fungerat bra.
Vansinnesresan 70 mil upp i landet för att hämta en häst funkade också helt utan problem.

/// ghost

Vad väger er V70?? Vår väger över 2.2 ton o får alltså endast dra lite över 1300 kg med B körkort .Allt enl reg handlingarna.

V70XC som drar ett enaxlat valeryd. Kör tämligen regelbundet 30 mil enkel resa och det fungerar bra. Vill dock ha ett Ume boggi, men plånboken är liksom inte med på noterna riktigt ännu. Helst ett där hästarna åker baklänges.

Boggi har ju också den fördelen att det finns ett till hjul om man får punka på ett.

Jag kör rätt ofta det som många betraktar som 'längre sträckor'. Dvs ca 10 mil enkel resa.

Även kört 30 mil i ett svep.

Allt i enkelaxklat och utan problem. Nu har jag en Värmlandsvagn (enkelaxklad) och iofs inte kört den med häst i länggre än 12 * 2 mil (12 mil dit, 12 mil hem) men utan problem.

Däremot går det inte att komma ifrån att de åker bättre och stabilare i en boogie och en boogie ger större säkerhet vid t ex punktering. Mina hästar märker jag dock ingen skillnad på i boogie vs enkelaxklat, men alldeles oavsett så vet man ju att de åker bättre i boogie.

Så, vill du ta det enkelaxklade så gör det! =) Jag kör enkelaxklat pga vikten (finns bara två märken som kan erbjuda boogie med den låga totalvikt jag måste ha) och har aldrig varit problem varesig med icke resvan unghäst eller rutinerad, äldre åkare.

Har du möjlighet att köra hästen i ett boggiesläp tycker jag att du ska välja det. Ett boggiesläp går mycket stadiager och det blir en behagligare och säkrare resa för hästen.
Jag har ett boggie släp (boj) som är otroligt stadigt och för ett par veckor sedan drog jag släpet med en v70 och det kändes inte ens att jag hade släp på. Hästen stod som gjuten och kah hörde honom inte en enda gång.

Kör en Vv -enkelaxlad 95:a totalvikt 1250 kg, lastvikt 595 kg.

Dragbil är endera Volvo 245 -88 väger 1440 kg eller Volvo 940 s 2,3 - 95 väger typ 1500 kg.
Kör sällan längre än ca 8 mil enkel resa. Men det fungerar bra.

Senast ändrad:

Jag skulle valt en boggie om möjligheten finns.

Boggie är stabilare både vi in/urlastning som vid körning

Enkelaxlade gungar när hästen går på och gungar till om hästen trampar om i transporten, lätt att hästen tappar balansen.
Sen kan man ju alltid få punktering... Har man då enkel axlat och kör i lite högre fart kan släpet kränga iväg om man har otur.

Den 850 jag hade innan fick dra 1530 på B-kort. Många boggies är nertypade till 1500 just för att fler ska kunna dra på B-kortet.

har du den nya modellen av v70 är det ganska kört att dra boggie tyvärr :crazy: för den får man endast dra 1350 med b körkort och om du nu inte lyckas hitta ett nervägt släp (svårt med hyrsläp kan jag tänka mig) så brukar minivikten jag sett på de boggisar jag kollat på ligga runt 1500kg :crazy:

jag hade nog valt vad som helst förutom en VV.. tycker de är så mörka och hästen skyr dom som pesten... dessutom är jag säker på att åtminstone jag kommer att lyckas bryta alla ben i kroppen pga kanten vid framdörren... livsfarlig :p
helst hade jag valt en star trailer istället...de är ljusa inuti, bra ventilation och hästen går på som om han aldrig gjort annat i hela sitt liv :D skulle kunna tänka mig en trane eller kylingekärra också, men helst ST och aldrig VV :)

QuickStar skrev:
Sen kan man ju alltid få punktering... Har man då enkel axlat och kör i lite högre fart kan släpet kränga iväg om man har otur.

en liten tanke bara..... anledningen till varför man får punktering är väl oftast(?) att man kör på nåt som har sönder däcket och då spelar det ju mindre roll om man har ett eller två däck på den sidan för med största sannolikhet pangar ju då båda......och det borde tänkas börja kränga med en booggie då också........

LillaMy84 skrev:
en liten tanke bara..... anledningen till varför man får punktering är väl oftast(?) att man kör på nåt som har sönder däcket och då spelar det ju mindre roll om man har ett eller två däck på den sidan för med största sannolikhet pangar ju då båda......och det borde tänkas börja kränga med en booggie då också........

Den vanligaste typen av punktering är INTE det när ett främmande objekt punkterar däcket, utan andra typer. T ex när däcket pga fel lufttryck går åt skogen, när du har ett främmande objekt som du kört på som sitter i däcket och suttit där ett tag men tillsut går det sönder, pyspunktering, däcksseparationer, däcksexplosioner, (för) slitna däck som ger sig etc.

Jag har haft ett däck som helst sonika small, i 30 km/h på byvägen. Krängdes halvvägs av fälgen med. Jag var HELT säker på att jag kört på glas eller något men det kunde däcksverkstaden meddela att så var det inte utan däcket hade exploderat, i just det fallet mest troligt konstruktionsfel.

Mamma hade däcksseparation på ett nästan nytt däck här för några månader sen. Det hann inte bli punktering då det upptäcktes innan, men det var bara en tidsfråga innan däcket skulle exploderat.

oj shit va läskigt... trodde jag att det va det vanligaste... läskigt att det oftast beror på däcken...
hehe ändå lite skönt för nu har man fått "motbevisat" en teori till i varför det faktiskt spelar roll om man har boggie eller enaxlad.... alltså kan jag komma med motargument till folk som ifrågasätter varför jag vill ha boggie :idea:

Tycker booggie är att föredra, har kört enkelaxlat endast en gång o tycker det gungade så fort hästen lyfte en hov :smirk:

Problemet är hur mkt du får dra med din V70. Det måste du kolla först innan du letar släp.
Har du den nya modellen får du som sagt inte dra mkt mer än 1300 o då har du nog bara enkelaxlat att välja på. Om du inte kan byta bil eller har BE-körkort förstås. Har du BE tror jag du får dra 1800 med nya V70. Jaja iaf 1600!
Har du däremot (som jag) gamla modellen av V70 får du (jag) dra 1530 på B o 1600 på BE. 1530 klarar sig fint att dra ett normalt booggiesläp, dom brukar ligga på 1450-1500 i totalvikt.

jag har en christ comet (boggie) och skulle inte vilja köra annat än boggie.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382
Fordon Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 739
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 300
Senast: cassiopeja
·
Äldre Jag kommer köra min nuvarande Volvo V70 så länge den funkar, men har bestämt mig för att börja tänka kring vilken bil som kan passa som...
Svar
2
· Visningar
537
Senast: Tranan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?