Vilken sorts färg ska jag ha?

Lyan

Trådstartare
Jag har en verkstad som jag tänkte måla om i. Både golvet som är i betong och alla trägrejor. Ytan behöver vara helblank och mycket slitstark.

Golvet har aldrig varit målat och är från 60-talet, ingen fukt som kommer underifrån vad jag har märkt.

Vad ska jag välja för färg? Behövs det någon annan förberedelse förutom en ordentlig avskrubbning?

Hur ska jag göra med trägrejorna? Räcker det med vanlig lackfärg? Funderade på hammarlack, använde det till min bil och det blev både väldigt slitstarkt och snyggt men funkar det på trä? Fast vanlig lackfärg kanske funkar lika bra?

Sedan ska det ju allra helst vara så billigt som det bara går också :p Har kollat på Biltema, men håller deras färg måttet?

Många frågor ;)

Sv: Vilken sorts färg ska jag ha?

Ville jag göra det ordentligt skulle jag inte köpa färg på Biltema. Gå till en "riktig" färgaffär och diskutera fallet med personalen, de ska kunna sånt.

Hammarlack är väl en ren metallfärg och framförallt dyr.
Marmoflor är en färg för betonggolv som du först målar färgen, sedan lackar och strör färgflagor på och så mera lack 2-3 varv.
Men jag minns inte vilket underarbete som behövdes, du får googla!

Ja, får göra det. Nackdelen är att det troligen är tre gånger dyrare men samtidigt blir det dyrt i längden om jag måste måla om varje år också

Hade för mig att hammarlacken var för metall, men tänkte att jag frågar iallafall :)

Det lät jobbigt ;) Ska googla på det. Måste man ha färgflagor? Går det inte att ha vanlig slät färg?

epoxi-golv uppfyller dina krav med bravur, förutom att det inte är särskilt billigt.

varför behöver du högblanka ytor? och varför så slitstarka?

ett klinkat golv kan ju vara ett alternativ.

De ska tåla klorna av 20 marsvin och att bli nerkissat och vara lättastädat utan att paja ihop efter ett år :)

Klinker går tyvärr inte, kisset kommer fastna i fogarna trots att jag städar.

Ska kolla epoxi färg

Det finns klinkerfog som ska fungera för detta, ska höra med min sambo vad det heter.
Jag vet att han fogat med sånt i ladugårdsutrymmen.

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 061
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Vi ska snart flytta och jag vill renovera källaren i nya huset. Det kommer vara tvättstuga, förvaring och badrum(som det är redan). Jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 983
Senast: Eli
·
Relationer Mitt hjärta brister, det känns som att jag ska gå i tusen bitar. Smärtan är fullkomligt olidlig! I fredags kom min älskade, älskade...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
17 828
Senast: TygerTyger
·
Hemmet Vi har ett rum i källaren som i nuläget är oinrett men som vi vill göra till ett gästrum och så småningom ska det bli sovrum till...
Svar
8
· Visningar
21 889
Senast: Fanzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka