Vilken sorts av hästaryggar passa Wintec på?

E

emci

Är det nån som vet vad för slags hästryggar som Wintec dressyrsadlar passar bäst på. Raka eller svända ryggar??

Har en till fråga: jag har en Wintec dressyr till min ena häst och när man spänner sadelgjorden så blir det som om sadeln inte ligger till där bak, sen glappar den lite där bak när man rider lätt osv, vad är problemet då? Nån som vet?

Har provat en Wintec på min häst som har rak rygg. Jag fick den inte att passa, den låg inte an hela vägen utan lättade lite under bossorna bak. Provade med olika koppjärn men den låg inte bra ändå... Det är inte bra för hästens rygg att sadeln glappar bak! Att sadeln lättar bak kan även bero på att bommen är för vid så att den sjunker ner för mycket fram och lättar bak. Prova ett smalare järn och se om det blir bättre, men den får inte bli så smal att den klämmer fram. Jag tror att Wintec-sadlar passar bättre på hästar med lite mer svank i ryggen.

Sedan kan glappningen bero på att bossorna är mer svängda än vad hästens rygg är -> passar inte
Testa med ett annat koppjärn?

Även jag tycker/tror att Wintec-sadlar passar bra till lite svankiga hästar. Min häst ligger Wintecsadeln väldigt bra på, nu sträcker hon ju rygger lite på bilden men det ger ju en idé om hur hon ser ut i alla fall.

Jag måste nog protestera lite...
Jag har precis haft sadelmakaren ute och jag har en wintec allround till min häst. Den låg perfekt på min häst och den har en rak bom. Han la även på en Edinburgh, som har en mer svängd bom för att demonstrera skillnaden. Den låg an på mitten och guppade i fram och bakvalv.
Jag fick rådet att köpa en Isabell Werth, som har samma bom som min allround Wintec, till min häst med rak rygg.

Då har väl min häst rakare rygg än din då, för på min häst passade den inte. Delade bara med mig av mina erfarenheter av Wintec-sadlar. Men Wintec är nog inte jättesvängd i bommen, men inte så rak att den passar min häst vilket jag tyckte var jättesynd då jag gillar Wintec skarpt. :)

På mina isisar med raka breda ryggar ligger den och guppar.
Däremot på min kompis sto ligger den bra och hon är inte lika rak över ryggen som mina.

Vad tror ni om denna hästrygg: hästbild1 är den rak eller svängd. Och vad tror ni om denna hästrygg, svänd eller rak?: hästbild2
Hästen på den första bilden är den hästen som Wintecen glappar mest på. Fuxen ligger Wintecen någorlunda bra på dvs den ser ut att ligga an och glappar bara lite lite när man rider lätt. Om man kollar fuxens ryggavtryck på vojlocken efter att ha ridit med Wintecen så är det mycket avtryck fram, svagt avtryck i mitten och lite mer avtryckbak än vad det var på mitten. Vad tror ni om det?

På den första hästen så kan jag ju förstå att den glappar för den ser ut att ha en rak rygg, lite mer svank på fuxen. Inte mycket till manke på någon av dem så jag är tveksam om du kan få den att passa med ett smalare järn utan att sadeln blir för trång fram. Ryggavtrycken på vojlocken ska vara jämna hela vägen om sadeln passar ordentligt så det låter inte som om sadeln du har är riktigt bra tyvärr. Det bästa är ju att ta ut en sadelmakare eller sadelutprovare för att kolla upp hur sadeln ligger.

Jag tycker det låter som om du behöver en vidare bom. Då kommer sadel oftast också ner lite djupare fram, och sadeln hamnar i bättre balans i sin längsriktning.
Det finns så mycket mer att ta hänsyn till när man väljer sadel än hur rak rygglinje hästen har. De olika parametrarna samverkar så intimt att jag tror att det är svårt att diskutera en enskild parameter och utifrån den kunna ge rekommendationer.

Hur vid är hästen över manken? över bogen? över ryggen? Hur lång rygg? Hur lång manke? En manke som går längre bak i förhållande till var bogbladet slutar ger ett bättre sadelläge. Även om manen låg över manken på hästbild2, så tyckte jag det såg ut som om den hästen hade en mer långsträckt manke. Det kanske är därför sadeln ligger bättre på den?
Jag har en Wintec flat seat på mitt fullblodssto, som har en alldeles normalt rak/svängd rygg. Hon har en normalhög men långsträckt manke. De sadlar jag provat som glappat bak har alla varit smalare i bommen. En för vid sadel glappar sällan, utan kommer istället för lågt ner över manken. Det behövs inte många millimeter...

Det bästa är att göra en mankmall, genom att forma en grov ståltråd (ca 45 cm lång) över hästens manke precis bakom skulderbladen, och sedan föra över konturen på kartongpapp och klippa ut. Sedan kan man ta med den när man tittar på sadlar och snabbt se vilka vidder det lönar sig att prova av de olika märkena -de har ju i all vänlighet uppfunnit varsett system...
En annan intressant grej är att göra en ny mall med jämna mellanrum, för att se hur musklerna runt manken utvecklas, och utvärdera om sadeln fortfarande ligger bra. Om man vet ungefär inom vilket spektra ens häst rör sig så kan man köpa en sadel som passar perfekt när den är som mest musklad (eller fetast) och sedan lägga i en fårskinnspad när hullet är som lägst.

Hej!
Jag funderar på om man kan göra något med de remmarna som leder ner till sadelgjordsstropparna, eftersom dessa är ställbara. På det sättet kanske man kan "luta" sadeln aningens mer nedåt i bakkanten? Det är ju också en fördel med Wintecsadeln tycker jag.
Häls
Nock

Ja, fast då måste man ju vara säker på att det inte glappar för att sadeln nyper runt manken. Att i det läget även låsa ned den hårdare bak är säkert inget skönt för hästen.
En sak jag gillar med min Wintec hopp är att den har mycket bredare paneler än de flesta andra hoppsadlar. Och att man kan byta koppjärn när hästen musklar sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 657
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 736
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka