Jag tycker det låter som om du behöver en vidare bom. Då kommer sadel oftast också ner lite djupare fram, och sadeln hamnar i bättre balans i sin längsriktning.
Det finns så mycket mer att ta hänsyn till när man väljer sadel än hur rak rygglinje hästen har. De olika parametrarna samverkar så intimt att jag tror att det är svårt att diskutera en enskild parameter och utifrån den kunna ge rekommendationer.
Hur vid är hästen över manken? över bogen? över ryggen? Hur lång rygg? Hur lång manke? En manke som går längre bak i förhållande till var bogbladet slutar ger ett bättre sadelläge. Även om manen låg över manken på hästbild2, så tyckte jag det såg ut som om den hästen hade en mer långsträckt manke. Det kanske är därför sadeln ligger bättre på den?
Jag har en Wintec flat seat på mitt fullblodssto, som har en alldeles normalt rak/svängd rygg. Hon har en normalhög men långsträckt manke. De sadlar jag provat som glappat bak har alla varit smalare i bommen. En för vid sadel glappar sällan, utan kommer istället för lågt ner över manken. Det behövs inte många millimeter...
Det bästa är att göra en mankmall, genom att forma en grov ståltråd (ca 45 cm lång) över hästens manke precis bakom skulderbladen, och sedan föra över konturen på kartongpapp och klippa ut. Sedan kan man ta med den när man tittar på sadlar och snabbt se vilka vidder det lönar sig att prova av de olika märkena -de har ju i all vänlighet uppfunnit varsett system...
En annan intressant grej är att göra en ny mall med jämna mellanrum, för att se hur musklerna runt manken utvecklas, och utvärdera om sadeln fortfarande ligger bra. Om man vet ungefär inom vilket spektra ens häst rör sig så kan man köpa en sadel som passar perfekt när den är som mest musklad (eller fetast) och sedan lägga i en fårskinnspad när hullet är som lägst.