Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du gör dig bara löjlig genom att vara spydig... nej, i ditt inlägg framgå inte hurvida hsten blev behandlad eller inte och inlägget var ju inte direkt riktat till just ditt fall... Utan att det finns egoism åt båda hållen..Om du nu inte förstod det, så blev det ingen behandling, eftersom det inte gick att bota hästen! Men jag undersökte alla utvägar!
Var det så i det här fallet? Nu menar jag inte efter att vi vet utfallet, utan då diskussionen pågick. Det tycker faktiskt inte jag.Jag anser det BÄTTRE att ta bort hästen än om man inte kan ta hand om en skadad häst själv på bästa sätt. Verkligen INTE KAN. Inte för att man inte vill utan för att man inte kan. Som i det här fallet.
. I det sammanhanget ställde jag en fråga (i ett inlägg till Alexandra): "... men skall vi slakta alla hästar i st f att låta dom byta ägare? Plötsligt lade alla uppfödare ner verksamheten!"
Jag undrar, hur skall vi ha det egentligen? KAN vi sälja hästar till andra människor, eller kan vi inte?
Svar: I dina inlägg! Jag drar helt enkelt dom logiska konsekvenserna av vad du skriver.Fast det är väl ingen som påstått att man ska börja slakta hästar istället för att sälja?? Var har du lyckas tolka in det? - Men jag har aldrig någonsin påstått man ska slakta hästar istället för att sälja, var fasiken har du lyckas snurra ihop det någonstans?
Kan du förklara för mig, hur någon skall kunna GARANTERA en sådan sak? Skall jag märka ord, anser jag dessutom att hästen skall ha ett bra liv, oavsett någon garanterar det eller inte.Och jag tycker att kan vi GARANTERA en häst ett bra liv ska den ha det. Ingen tvekan om saken. Kan vi INTE garantera det är avlivning inte en dålig väg att välja.
Kommentar! Håller med om att det är OK att slakta en häst, om ett vettigt liv verkar omöjligt. Var man drar gränsen, är nog olika från gång till gång, och från människa till människa. Jag har flera gånger berättat om mitt körsto, som dömdes ut av veterinärerna (dömdes ut pg av "ej tävlingsbar" och defekt gång) för många år sedan. Hon lever fortfarande här och mår bra som "hobbydragare", och är den mysigaste häst man kan tänka sig. För mig är tanken att slakta henne omöjlig, så länge hon fungerar som häst, njuter av livet och inte har ont.Däremot ser jag fortfarande inget fel i att man väljer att ta bort en knepig häst, häst som inte klarar ridning fullt ut eller en sjuk häst t ex
En knepig häst är det MYCKET svårare att hitta en bra ny ägare till som orkar med de problem som det antagligen medför.
Sälja/köpa/byta/skänka, you name it. HUR skall vi kunna göra detta, samtidigt som vi skall ha garantier för hur hästen behandlas under resten av sitt liv?
Kan du förklara för mig, hur du löser detta Columbi ägg?
När jag ändå är i farten, skall jag upprepa en annan fråga jag ställde till dig, utan att få svar. Tacksam om du förklarar nu!
"Hur du sen får ihop att "matte lider och tar hon bort, är det ju för hästens bästa", övergår mitt förstånd. Det skulle alltså vara i hästens intresse att bli slaktad bara för att matte har problem??
Kan du försöka förklara det här?"
. För mig är tanken att slakta henne omöjlig, så länge hon fungerar som häst, njuter av livet och inte har ont.
Vad gäller "knepiga" hästar, så ägs dom ofta av knepigare folk! Ett argument så gott som något för att flytta hästen till ny ägare.
"så ägs dom OFTA av knepigare folk"!
Tänk så ofta man hör att "djuret är helt annorlund där än här". Ibland positiv, ibland negativt. En gammal hästkarl jag känner, fick en gång förfrågan om att ta hand om en helt omöjlig avelshingst under betäckningsperioden, eftersom ägarna inte klarade av den trots allehanda rep och tillbehör. Efter ett par veckor var hingsten foglig och bussig, och gick att promenera omkring med, med bara grimma och grimskaft, trots alla ston i grannskapet.
Problemhästar eller hästar med problemmänniskor?