Att hästen inte lider av själva dödandet, är en sak för sig, men det är väl inte det vi talar om? En människa lider heller inte av ett skott i pannan. Man dör bara! Ändå kommer väl ingen på tanken att ha det som argument, att avliva folk, som lösning på problem?
Om jag inte VET att onsdag klockan 14 ska jag få ett skott i pannan så lider jag inte ett jävla dugg. Jag lallar påväg ner till stallet, det säger PANG och jag är borta utan att ha hunnit fatta ett smack.
Samma sak om jag är hos doktorn för att ta en vaccinationsspruta, men istället får jag en överdos morfin. Ena sekunden satt jag där i lugn och ro och fick min vaccinationsspruta och i nästa sekund är jag borta. Jag dog lycklig, orädd och led inte en sekund för jag hade ingen aning om vad somskomma skall.
Och HÄSTARNA har ingen aning om att de ska tas bort (om du inte kör till slakteri, mer om det sen) utan de är glada och nästa stund så BORTA.
Jag har tagit bort häst på slakteri 2001. Jag hade som krav att blev hon minsta orolig eller tvekade minsta så ksulle jag lasta och åka hem och ta bort henne hemma. Hon hade dock varit mycket på gården där slakteriet låg förr etc.
Så jag lastade, åkte iväg de 1.5 milen och lastade ur. Hästen jätteglad, det måste vara KURS elelr något på gång, jippiee!
Vi promenerade i omgivningarna ett tag och skulle sen gå in. Hon följde mig på slakt grimskaft, inget annat än positivt nyfiken.
När vi kom till rummet där hon skulle avlivas ligger det en annan häst där, flådd, och det stinker blod. Jag tvärnitde i dörren och tänkte "HELVETE!". jag stod där och visste inte riktigt vad jag skulle göra. Då puttar hästen mig i ryggen och går in i rummet. Helt lugn. Tittade sig omkring, nosade på den döda hästen och ställer sig helt lugn.
Där och då VISSTE hon att hon skulle dö, det tvivlar jag inte en sekund på. Men det var OKEJ för henne. Hon visste och hon var lugn. (Hon togs bort för hon vantrivdes av att bara vara hagpensionär och annat höll hon inte förr).
Vapnet sattes mot pannan, hon vred på huvudet och tittade en sista gång på hästen som låg där, stod sen med huvudet rakt fram, på slakt grimskaft och med ett kulvapen mot pannan. Sen small det och hon var borta.
Jag var där, jag var med och jag VET att hon var fullständigt lugn och inte minsta rädsla eller ångest in id et sista.
Nästa häst åkte ett drygt år senare, en tvåårig unghäst. Svårt sjuk och led verkligen sista dagarna.
Hon leddes ur sin box, ut på gräsmattan, tog en tugga gräs, hälsade nyfiket på slaktkillen som kliade henne och pratade med henne. Sen stod hon där helt lugnt, bulten sattes mot pannan och killen kliade henne med andra handen, jag höll i grimskaftet (löst) och stod etts teg därifrån. Killen småpratade om ditt och datt och mitt i en ming tryckte han av och hästen var borta.
Så skippa jämförelsen med människor, djur kan INTE förstår att "den här sprutan är dödande" eller "om två veckor kommer jag att dö". Däremot kan de ha dödsångest när de inser vad som skall ske, därför är det vårt ansvar att se till att de inte får det.
valacken kommer tas bort med spruta när den dagen kommer. Han står och sover när man sprutar och sätter permanentkanyler etc.
Så den dag han ska tas bort så är det ännu en veterinärundersökning i hans värld, något som inte oroar honom alls. Sen är han borta, utan att ha fattat vad som hände!