Vilken sele?

bollen__

Trådstartare
Vilken sele är egentligen bäst? Tycker mig ha läst någonstans att de i y-form är bättre än bröstselarna?
Vi använder sele jämt, men vi pysslar inte med drag el. skidåkning el dylikt utan bara promenader/jogging/möjligtvis cykling.
Vi har en hurtta y-sele som jag köpte efter att jag någonstans läste det där om y-formen. Men den skaver på hans långa päls! Finns det andra märken som fungerar bättre på långhåriga vovvar? Eller någon annan modell som fungerar lika bra?

Sv: Vilken sele?

Jag tycker bättre om y-selarna, har en schäfer/labrador med grövre päls och en slät dalmatin. Dom sitter väldigt bra på båda, vanliga selar sitter inte särskilt bra tycker jag.

Men vet tyvärr inte hur man kan göra om det skaver.

Jag tycker bäst om mina specialsydda selar som ser ut såhär:
44627_1345073358.jpg

Hade jag haft en hund som kunde ha "normala" selar så hade jag utan tvekan valt en H-sele för att bandet bakom frambenen skulle komma bak en bit.
K382398.jpg

När det gäller pälsskav så tror jag det mest har att göra med vilket material det är på selen.

---

Tillägg:

Ofta när jag bara går promenader där jag vet att hon inte kommer dra eller så, då har jag på den här selen:
78e72f4ea2c811e2a67b22000a9f188a_7.jpg

Senast ändrad:

Tack för tips, båda två!

Får leta efter en med annat material än hurttas då, det är väl typ neopren den är fodrad med?
Jag har då fått för mig att det har skavt för jag tycker pälsen ser "naggad" ut. Främst den biten som ligger ovanpå där man fäster kopplet.

Jag har en VGW-sele som jag tycker fantastiskt mycket om. Förra selen vi hade skavde bort mycket päls så jag hoppas det växer ut för nu ser det naggat ut ovanpå där man spänt selen. :(

Kan man använda VGW-selen som en vanlig sele också? För visst är det den som man kan knäppa där fram i?

Sele med satinfoder kan jag tänka mig skaver minst på pälsen, så är det åtminståne när det gäller halsband.

Jag har en sån här till Leon

webmaster2.jpg

WebMaster harness från Ruffwear, finns hos bl a canis.se, är mycket nöjd, skaver ingenstans o med 5 punkters justeringsmojs så blir passformen perfekt.

Är den lätt att ta på också? Såg den faktiskt tidigare idag men tyckte det var svårt att se på bilden hur man tog på den!

kl
Ture har y sele, sitter bäst på honom.

Ruben däremot har en bröstsele av spårtyp. Vi har prövat massa olika men den sitter absolut bäst.

Är den lätt att ta på också? Såg den faktiskt tidigare idag men tyckte det var svårt att se på bilden hur man tog på
den!
Huvudet o ett framben skall träs in, resten är spännen. Nackdelen var att det tog mig över ett dygn att fnula ut hur de olika delarna skulle ställas in. Typ IKEA bruksanvisningar.

Fick nyss lära mig att det viktiga är att selen vilar på bröstbenet i fram och inte ovanför. Så selen på boxern tycker jag ser ut att sitta aningen för högt.
Finns det olika läror tro?

Den ska inte trycka mot luftstrupen, man får prova och känna efter. Olika märken och modeller passar olika hundar!
5207633-origpic-df3083.jpg_0_0_100_100_300_308_85.jpg

Jag är väldigt nöjd med Pingus nya MR-sele, den är väldigt ergonomiskt utformad! Annars gillar jag puppia-selearna, de är mjuka och sitter bra. Hurrtas selar är ok, men skaver en del och sliter på pälsen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har aldrig varit särskilt synlig här på buke, men har varit desto mer aktiv i bakgrunden och följt med i några år nu och läst. Men...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 926
Senast: Johanna_B
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 869
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka