Vilken sele ska man ha ?

I

Isbiteen__

Jag sitter och funderar nu på, detta med körning.
Jag har en ponny som blir 2 år nu vid årsskiftet.
Tanken är att köra in henne fram över.

Det första jag undrar är, när kan man börja töm köra en unghäst ?
Lägga på sele och ut o gå rakt fram, svänga lite osv.
Hon är ju van att ha träns o så nu.

Och framför allt vilken sele bör man använda ?
Jag googlade lite på detta med selar, och det fanns ju för o nackdelar med allt.
Jag tänkte köpa en bröstsele åt henne, då jag tänkte att den bör ju ligga bra.
Men sen ju mer jag läste, var det inte så enkelt.
Därför vill jag ha råd o tips.

Är en lok sele bättre ?
Orkar ponnyn har den på sig, för jag har för mig dom är rätt så tunga.

Eller kan man börja tömköra med en töm körnings gjord/longergjord från hööks på en unghäst ?
tänker på den för 449 kr.
Tipsa gärna, o så.
Vill veta hur jag ska tänka, göra med mera.

Sv: Vilken sele ska man ha ?

Jag köpte Börjes Ideal Harness, den är toppen, billigare selar kan bli lite svajiga om man inte har alla delar o remmar. Min är bröstsele o det tycker jag känns helt rätt. Tömköra funkar fint med en gjord. Jag tömkörde från ca 11/2 års ålder fram till han var 2 1/2 år. Släpa jobbade vi med sista halvåret. En rejäl laspall funkade fint för oss o vi fick en välharvad paddock :-) Lycka till!

Sv: Vilken sele ska man ha ?

Jag har ett russ som jag fött upp själv och henne började vi töm köra tidigt,tror det var vid 1 års ålder,hon var inkörd tills hon var 2 så det är absolut inte för tidigt att börja jobba med din unghäst. :p

Eftersom jag kör trav så körde jag in henne med en travsele,tycker dom är lätta och smidiga,på remselarna finns det smarta "hänga fast släp störar fästen". (Där skacklarna ska träs igenom) Går då snabbt att dra ur dom om hästen skulle bli rädd. Sådana fästen finns ju inte på töm körningsgjordar t.ex. Men till en början så funkar ju en töm körningsgjord utmärkt.;)

Har du någon kunnig i din närhet som kan hjälpa dig med inkörningen? Hör med honom eller henne vilken sele som han eller hon tycker passar.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 344
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 673
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Fordon Jag måste helt tvärtemot min ursprungsplan och i eg ett ganska dåligt läge ekonomiskt byta bil. Det funkar helt enkelt inte med diesel...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 723

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat