Vilken Ras?

V

Vickman

Jag ska nu skaffa en hund :D
Men vilken ras är lämpligast?Jag hade tänkt mig dalmatiner men det är en ganska stor ras som behöver mycket energi så nu funderara jag på Collie men jag är inte säker.Någon som kan komma med goda råd?

Sv: Vilken Ras?

Varför vill du skaffa hund?
Det kan hjälpa oss lite i våra förslag.

Hur mkt är du beredd att aktivera din hund?
Vill du lägga tid på pälsvård?
Osv.

Collie har också ganska mkt energi som de behöver få utlopp för...
dalmatiner är en jättetrevlig ras (uppvuxen på dalmatinerkennel), men ingen ras som brukar rekomenderas som förstahund...

Ett tips! : Låna/Köp en hundrasbok och kolla igenom alla raser, läs noga och se vilken som passar dig.

Jag håller med Lilljessicah, vad vill du göra med hunden?
Och hur mycket tid ska du lägga ner på hunden?

Jag har själv dalmatiner (och är därför partisk :angel:)
I mina ögon är det helt underbara hundar som är väldigt matt/hussebundna och som gillar att umgås med familjen. Det är en aktiv ras som är med på noterna och gillar det mesta. Dock tycker jag inte att de är så "hyper" som folk påstår...tvärtom. Inomhus är de riktiga soffliggare, men utomhus är det spring i benen och undersöka. Visst, de vill ha några timmars uppmärksamhet om dagen, men vill ja ta det lugnt någon dag så går inte min hund upp i taket över det.
Det kanske inte är den optimala hunden om man siktar högt i lydnad/bruks, men att träna med på lägre nivå är inga problem. De flesta dalmatiner tycker om att jobba även om det finns vissa individer (som min egen som är ganska svårmotiverad). Moderns hund däremot älskar allt som har med arbete att göra och vrider kroppen ur led när man berömmer henne. Allt är jättekul!

Jag sysslar med agility, lydnad och viltspår med min och det är inget större allvar i det hela. Det viktigaste är att hon tycker det är roligt.

Aktiveras de så blir de inte hyper, men en dalle som inte får sin dos hjärngympa blir lätt en hyper-hund med hjullager under tassarna, och de är envisa som synden. Dessutom ska man komma ihåg att rasen har problem med dövhet och HD, samt att en del linjer har lätt för att få hudbesvär.
/boccia - uppvuxen på dalmatinerkennel... (och ja, jag :love: dalmatiner)

Aktiveras de så blir de inte hyper, men en dalle som inte får sin dos hjärngympa blir lätt en hyper-hund med hjullager under tassarna, och de är envisa som synden. Dessutom ska man komma ihåg att rasen har problem med dövhet och HD, samt att en del linjer har lätt för att få hudbesvär.
/boccia - uppvuxen på dalmatinerkennel... (och ja, jag :love: dalmatiner)

Vilken kennel är det du är uppvuxen på? *nyfiken*
HD är väl egentligen inget större problem. När man pratar med uppfödare säger de i och för sig att höftfel blir vanligare, men det verkar inte vara något större problem för rasklubben. Däremot kan jag hålla med om dövhet- fast de valparna tas bort innan 5 veckors ålder. Hudproblem däremot..det verkar tyvärr vara väldigt vanligt. Mammas hund lider av kvalsterallergi, och det är inte roligt att se henne klia sig.

Barnvänliga? Hur menar du då?:crazy:

Är uppvuxen med LH collies och har en själv nu. Träffat en hel del andra genom olika sammanhang (kurser, uppfödare, vänner m.m) Har inte stött på en enda collie som inte har varit barnvänlig..

Varken Collie eller dalmantiner är barnvänliga, så du vet! ;)

:confused::confused:

Det är jag absolut INTE beredd att hålla med dig om (collie tänker jag inte uttala mig om då jag har för lite erfarenhet). Dalmatiner är utmärkta familjehundar! Umgås väldigt bra med barn på ett naturligt sätt. (efter att vara uppvuxen med rasen och träffat åtskilliga dalmatiner (även de som ej är vana vid barn) så har jag inte märkt minsta antydan till att de inte skulle vara barnvänliga). Kan du precisera ditt uttalande??

HD finns i större utsträckning än vad vissa uppfödare vill prata om (tyvärr). Inget större problem kanske jämfört med vissa andra raser, men ändå såpass att man ska vara medveten om det och helst välja valpar efter friröntgade föräldradjur.

Kenneln jag är uppvuxen på (Courbette´s) är f.n vilande pga diverse orsaker, men om något år så kommer det förhoppningsvis inskaffas en tik igen och aveln kommer återupptas...

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 477
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 589
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 050
Senast: Sasse
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 039
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka