Vilken ras?

kevina

Trådstartare
Ytterligare en vilken ras- tråd. Men jag tycker det är svårt att veta vart man ska börja leta.

Jag vill ha en trevlig familjehund, i "mellanstor" storlek. En lugn hund som tycker det är kul att vara med på olika aktiviteter. Vi gillar att promenera och hitta på utflykter. Familj med mindre barn varannan vecka. Kommer någon gång ibland behöva klara att vara själv hemma max ett par timmar.
Jag ska inte ställa ut och inte tävla så hunden får se ut precis som den vill bara den är frisk.

Jag har haft två hunder, Sheltie och airdelterrier.
Sheltien var lätt stressad, skällde och hade mkt vallningsbeteende. Skällde och blev stressad av nya platser och nya människor och hundar.
Airdelterriern hade stor jaktlust och blev nästan förblindad när hon kände lukt av katt, rådjur etc.
Annars jättetrevliga hundar.
Tog hjälp av instruktör men det gick inte att bryta ovanstående helt.
Därför är jag inte sugen på en sheltie igen.

Jag gillar Golden mkt men tycker att de är ngt stora. Vilka mindre hundar finns med liknande temperament`? Jag förstår ju att det handlar om individ men ändå...

Jag skulle kunna tänka mig en airdelterrier igen. Men vet inte om jaktinstinkten som min hund hade är vanlig? Jag bor på landet nu och en hund med samma jaktinstinkt skulle nog bli tokig av alla lukter. Annars träffade jag en hel del airdelterriers och jag tycker de var trevliga hundar.

Jag har också alltid haft ett gott öga till Westie och schnauzer.

Vart ska man börja leta?

Senast ändrad:
Nu verkar du visserligen inte vara förtjust i jaktlust, men vad tror du om vinthundsraserna? De jagar ju vanligtvis bara med synen, inte så att de blir "tokiga" av att bo lantligt med mycket dofter. Annars kanske någon spanielras kan vara något?

Nu verkar du visserligen inte vara förtjust i jaktlust, men vad tror du om vinthundsraserna? De jagar ju vanligtvis bara med synen, inte så att de blir "tokiga" av att bo lantligt med mycket dofter. Annars kanske någon spanielras kan vara något?
Jag håller på med uteslutningsmetoden..:p :D
och vallhund eller vinthund var de kategorier som jag tog bort rätt fort. Helt enkelt för att jag inte har något intresse av att utöva detta. Och jag är lite rädd att få en hund som har mkt av detta. Jag har bara fått ideen att en vinthund inte är den mest kompatibla med oss.. Men det kanske bara är som jag inbillar mig. :p

Spaniel är definitivt något att kolla och lära sig mer om.

De hundar jag tagit bort med uteslutningsmetoden jus nu är Vallhund, vinthund, Fågelhundar, tax.

Vad säger du/ni om pälsvård? Hög - mellan - eller lågintresserad av sånt?

Jag skulle rekommendera att titta på Finsk Lapphund :love: ! Bild från Googlesökning:
508-finsk-lapphund.jpg

Övrigt
Finsk lapphund är den perfekta hunden för dig som vill ha en aktiv och arbetsvillig kamrat och familjemedlem. Den är vaken och intelligent, har god hälsa och älskar att få vara med sin flock. Den kan ge ifrån sig en rad olika ljud. Den trivs bäst i ett aktivt hem.

Finns ett par finska lapphundsägare här på forumet som säkert kan berätta mer :up:

Vet ni om det är någon på forumet som har en Westie eller dvärgSchnauzer?
För det är två raser som jag funderat på dvs mindre raser men det är ändå "mkt hund". Dvs trevliga, aktiva och med attityd,.:D

Spaniel är ju fågelhund ;)

Har bara haft springer spaniels och de är ju mindre än goldens, ruggigt trevliga, vill vara med på allt, älskar barn. Lugna är de dock inte. Men när det kommer till jaktinstinkt så är den väldigt kontrollerbar, även om rasen är uppdelad i två grupper vid det här laget. Eller, egentligen tre. Det finns jaktspringer som är avsevärt mindre än utställningshundarna, typ i stil med cavalier fast biffigare. Sen finns det utställningsspringer där de ännu har "jakt" i sig och de flesta uppfödarna tar väl nån form av jaktprov (apportering, blodspår).

Har haft två springers (ESS), den första älskade barn, den andra skrämdes av barn som liten och så var det med den saken. Den första hade svårt att vara lös (våran första hund, blev kanske inte så tränad som han hade blivit hos nån mer rutinerad ägare) och den andra var lös jämt, höll sig runt omkring en, stack inte på vilt, kunde brytas i tid om man såg att den var på g att triggas igång på något sätt. Båda hundarna väldigt tysta, mest skäll när det ringde på dörren eller motsvarande. Den andra kunde inte vara ensam (inte tillräckligt ensamhetstränad) efter att den första dog. Har känt några fler springers och min uppfattning av rasen är att de är trevliga men aktiva familjehundar, som gillar alla människor stora som små, som är lätta att ha och göra med och träna mentalt.

Ska man presentera det dåliga med dem så är det väl att pälsen fälls året om (botas med furminator och kanske att ett bra foder kan motverka detta). Snagga pälsen är ett bra sätt att inte få in skräp i hemmet, speciellt om man tar benen, magen och övre delen av bakbenen, under frambenen och runt öronen - det kan man göra själv med trimmer och sax om det inte är viktigt att det ser snyggt och prydligt ut :p Öroninflammationer är vanligt men enkelt att motverka, man får helt enkelt lära vovven att tvätta öronen är något man gör som hund. Hälsomässigt är det HD och PRA som finns hos alla spaniel raser vad jag har sett, men det har väl i princip alla raser. Därtill finns det en cancerproblematik som man just nu håller på att forska kring. Men köper man tik så kan man ju kastrera henne, då bör risken för cancer minskas avsevärt.

Kromfohrländer kanske kan vara nåt. Har själv börjat snegla åt den rasen om vi ska ha en hund som är nöjd att bara vara familjehund och vara med, inte träna nåt speciellt eller tävla.

Ytterligare en vilken ras- tråd. Men jag tycker det är svårt att veta vart man ska börja leta.

Jag vill ha en trevlig familjehund, i "mellanstor" storlek. En lugn hund som tycker det är kul att vara med på olika aktiviteter. Vi gillar att promenera och hitta på utflykter. Familj med mindre barn varannan vecka. Kommer någon gång ibland behöva klara att vara själv hemma max ett par timmar.
Jag ska inte ställa ut och inte tävla så hunden får se ut precis som den vill bara den är frisk.

Jag har haft två hunder, Sheltie och airdelterrier.
Sheltien var lätt stressad, skällde och hade mkt vallningsbeteende. Skällde och blev stressad av nya platser och nya människor och hundar.
Airdelterriern hade stor jaktlust och blev nästan förblindad när hon kände lukt av katt, rådjur etc.
Annars jättetrevliga hundar.
Tog hjälp av instruktör men det gick inte att bryta ovanstående helt.
Därför är jag inte sugen på en sheltie igen.

Jag gillar Golden mkt men tycker att de är ngt stora. Vilka mindre hundar finns med liknande temperament`? Jag förstår ju att det handlar om individ men ändå...

Jag skulle kunna tänka mig en airdelterrier igen. Men vet inte om jaktinstinkten som min hund hade är vanlig? Jag bor på landet nu och en hund med samma jaktinstinkt skulle nog bli tokig av alla lukter. Annars träffade jag en hel del airdelterriers och jag tycker de var trevliga hundar.

Jag har också alltid haft ett gott öga till Westie och schnauzer.

Vart ska man börja leta?
Tycker springer spaniel och welsh springer spaniel är himla trevliga mångsidiga hundar i mellanstorlek:)
Sen finns ju även amerikansk cockerspaniel:)

Promenader och utflykter, hur aktivt är det?

Om ni är en ganska aktiv familj tänker jag också föreslå springer spaniel. Otroligt trevliga hundar i mitt tycke, påminner lite om golden, men de är ju också (i likhet med golden) ganska aktiva och vill göra mer än bara ett par promenader runt kvarteret.

Mer passiva hundar är jag lite dålig på, sådana som nöjer sig med en lugnare tillvaro. Men kika på grupp 9, alltså sällskapshundarna. Jag vet dock inte så mycket om någon av de raserna så det överlåter jag till någon annan.

Om du gillade din terriers personlighet så tänker jag att det kanske kan vara läge att kolla på andra typer av terrier som kanske är något mindre jaktfokuserade.

Typ Bedlington, Cesky, Norwich eller Norfolk. :) (Förvisso inte så stora hundar men mycket hund ändå :) )

Annars är väl welsh väldigt passande på din beskrivning och även Perron :)

Om du gillade din terriers personlighet så tänker jag att det kanske kan vara läge att kolla på andra typer av terrier som kanske är något mindre jaktfokuserade.

Typ Bedlington, Cesky, Norwich eller Norfolk. :)

Annars är väl welsh väldigt passande på din beskrivning och även Perron :)
Bedlington är så trevliga !! :)

Vet ni om det är någon på forumet som har en Westie eller dvärgSchnauzer?
För det är två raser som jag funderat på dvs mindre raser men det är ändå "mkt hund". Dvs trevliga, aktiva och med attityd,.:D
Jag har dvärgschnauzer. Fick för mig att den var för liten mot vad du ville ha.

Min skulle älska sånt liv du beskriver. Väldigt trevlig hund, lätt att ha att göra med. Kräver en del pälsvård.

Jag har dvärgschnauzer. Fick för mig att den var för liten mot vad du ville ha.

Min skulle älska sånt liv du beskriver. Väldigt trevlig hund, lätt att ha att göra med. Kräver en del pälsvård.
Haha.. Ja jag var nog lite otydlig där..
Och egentligen så tänker jag att en Westie eller dvärgschnauzer inte känns så små? För det är mkt hund.
Jag vet att jag låter flummig... Men jag vill att den ändå ska kännas rejäl..

Menar inget illa men en chihuahua känns för liten för mig. Medan en Westie/schnauzer inte gör det. Låter kanske flummigt.

Kul att du tror det kan funka med en dvärgschnauzer. Jag tycker de verkar trevliga och jag tror det skulle kunna passa.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 806
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
7 453
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?