Vilken ras tänker han på?

Jenka

Trådstartare
Jag och sambon började prata om ohälsosamma raser/ohälsosam avel.
Han började prata om en ras som har 3 skrynklor/hudveck vid skuldrorna typ. Han tror den kan vara gråblå och att det hade något med ryggdefekt att göra. Hyfsat stor.

Någon som vet vilken ras vi pratar om?

Sv: Vilken ras tänker han på?

Napolitansk Mastiff?

Cannon_-_Male_Neapolitan_Mastiff_1998.jpeg

Svarar båda

Shar pei är det inte. Det var ett av mina förslag också.
Om jag förstod honom rätt (han är inte hemma just nu) är hunden skrynklig på rygg/skuldror men inte överdrivet mycket hud i ansiktet.

Knepig fråga eftersom han inte har nån större koll på raser ;)

Jag kom spontant på att tänka på thai ridgebacken, men dom är ju inte rynkiga, (undra varför jag gjorde den kopplingen) så frågan är varför. Hade annars också gissat på Shar Pei, men såg att det var fel.

En waimaran kanske? Dom kanske inte är rynkiga i nacken, men en del individer kanske har det?

Gissar också på thai ridgeback. Även om de nog är långt ifrån att blivit sjukligt sönderavlade. Men de har ridgen där och då borde de kunna vara drabbade av DS. Färgen (varierar förvisso men de man ser oftast på bild) är blå. Och de har rynkor i ansiktet, inte neopolitan mastiff style men lite sött normal skrynkel.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 980
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 219
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 684
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka