Vilken ras skulle passa oss?

Sv: Vilken ras skulle passa oss?

Dalmatiner? :D

En mångsidig och läraktig hund
I vårt århundrade har dalmatinern haft många skiftande användningsområden:

Brandkåren i USA har haft dalmatinerhundar som maskotar. Man har i detta sammanhang också haft praktisk hjälp av dem genom att de kunnat spåra upp människor i rum fyllda av brandrök och man har tränat dem att bära redskap in i brinnande hus.

Dalmatinern använts både som vakthund och rapportör och även fungerat som minsökare.

De har även tränats som ledarhundar för blinda och som draghundar. De passar bra till såväl agility som eftersök och är mycket förtjusta i att spåra.

Trots sin avsaknad av egentlig jaktinstinkt händer det att exemplar av rasen används till jakt. Dalmatinern har ett utpräglat anlag för att härma och tar därför gärna efter en fullärd jakthund om den får tillfälle att arbeta ihop med en sådan.

I USA har man sedan 1940-talet anordnat bruksprov för dalmatiner s.k. "Road Trial" som bygger på rasens ursprungliga användning som vagnshund. Vid dessa prov, som blivit allt populärare, testar man dalmatinerns förmåga att följa häst och vagn eller häst och ryttare. Inte bara hundens uthållighet utan också dess lydnad sätts på prov.

Genom sin vilja att lära sig konster och sitt lekfulla sätt har dalmatinern också varit cirkushund.

Det finns numera åtskilliga lydnadsmeriterade dalmatiner och flera har blivit lydnadschampions.
http://www.dalmatiner.nu/

<-------------Field Spaniel , är pigga och gillar att vara ute mycket . Kan vara lite reserverande mot andra människor, men väääldigt snälla. Kan vara väldigt svåra att få tag på eftersom det finns så väldigt få av dem ...

Jag har själv en DSG som är 11 veckor, har alltså haft henne i tre veckor och är hittils mycket nöjd. Det som fick mig att titta närmare på rasen från början var att jag ville ha en relativt liten hund och utan massa päls som blir blöt och smutsig :o :p

Är jättenöjd!

Ullis

Jag tycker Flat passar perfekt på din beskrivning! De går ju alldeles utmärkt att hålla korta i pälsen!

Det har du rätt i! :D

Har Googlat på Lapsk vallhund och läst lite, kommer garanterat lägga den på listan över raser att studera mera på. (visade sambon lite bilder och han smälte som smör i solsken!)

"Boxer dreglar väl inte? Och dom är ju korthåriga och hårar inte ner så mkt vad jag vet iallafall "

Den boxer vi hade när jag var lite dregade i alla fall, det blev pölar på golvet. Dock minns jag inte om hans päls var besvärlig, men så var var väl bara en 5 år då. Men dreglandet har fastnat i minnet för jag hade dålig aptit och inte blev den bättre av det direkt....

Jag tycker en westie kanske skulle passa.den har ju endel pälls men inte överdrivet mycket och den har ULTRA mycket energie så fundea på det

Boxer är även de en ras jag kan väldigt lite om. Brukar inte de ha problem med andningen och luftvägarna?

Känns som att jag får sätta mig och beta av i Bonnies stora bok och hundar eller något. :D

Boxer ska du nog inte skaffa dig om du vill ha en hund som inte dreglar... :angel::D

Hihi, det är sött när snålvattnet rinner :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 105
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 557
Senast: Cissi_ma
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 168
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 370
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka