Vilken ras skulle passa oss?

Acses

Trådstartare
Har sett många sådanna trådar, och blir ju så klart själv nyfiken på vad bukefalisterna skulle rekomendera för ras i vårat fall. :) Vi letar inte valp i nuläget men kommer att börja leta så fort det känns rätt med våran kommande bebis osv. (kanske låter helt vansinnigt att gå i hudköpartankar när man är gravid - men det är just därför vi väntar, för att vi ska veta att vi verkligen orkar och har tid.)

Hushållet styrs av två olika viljor, och två helt olika tycken om vilken hund vi skulle ha, så ni kanske kan komma med lite råd?

Mina krav:
- Alert, pigg och frammåt. Vill ha en kompis på milslånga promenader, ridturer, agility på hobby nivå och spår.
- En social hund som gillar andra djur och människor, vet att detta grundläggande byggs upp under valpens uppfostran men vissa raser är ju mer folkkära än andra.

Sambons krav:
- Inte för stor, GD går alltså bort. :D
- Inte för hårig, även om jag älskar lurviga hundar gör inte min sambo det.
- Gärna en vakthund.
- Gärna inte en dreggelhund.

Jag erfarenheter av hund sedan jag gick i blöjjor, växte upp med plastfarsans rottisar och div. omplaceringshundar, medans sambon inte har någon erfarenhet alls av hund.

Vi har snöat in oss lite på Bullterrier, det är nog den enda rasen vi gillar båda två, sambon vill gärna ha en Chiuaua medans jag är mer förtjust i rottweiler. Därför skulle vi vara tacksamma för tips och råd, vi vill ha god tid på oss att undersöka den tilltänkta rasen och besöka uppfödare för en närmare titt, även om det dröjjer innan hundköpet blir verkligt. :)

Sv: Vilken ras skulle passa oss?

jag hade inte valt en chihuahua eftersom den kan vara väldigt vaktande.. Tänkte mest på bäbisen :) Några släktingar till min pojkvän har tre chihuahuaor, en bits och de andra två är livrädda när dem inte ser matte...Labrador kanske hade varit något? Själv har jag en dvärgpudel... HOn är världens finaste ;) orkar mycket, lättlärd, lydig, folkkär, gosig mm. Vill man inte ha en så liten som dvärgpudel så finns det alltid mellanpudel, storpudel och kungspudel ;)

Jag har mycket svårt att se en pudel i vårat hem. Min sambo skulle förmodligen bli vansinnig på all denna päls :D Labrador känns inte heller som en aktuell ras, jag har aldrig fattat tycke för dem.

Jag har faktiskt bara haft goda erfarenheter av de Chihuahuaor (stavade visst fel i ursprungsinlägget! :o) jag träffat, tycker de är mysiga hundar och har träffat fler barnfamiljer som haft trevliga exemplar, däremot vill jag väl ha en lite större hund än så. :)

Nu har jag ingen större erfarenhet av chihuahuor (hur fasen satavas det?) men skulle nog inte våga ha med den på en ridtur :crazy: lite svår att hålla koll på ;)

Annars finns det massor med raser som skulle kunna passa er, och ni kommer få massor med olika svar. Själv rekommenderar jag gärna "min" ras, Dansk-Svensk Gårdshund. Kika in på www.gardshund.com om ni vill läsa mer, finns även en hel del info här på forumet.

Lycka till!

Ullis

Kanske en flatcoated retriver eftersom du vill ha en kärvänlig hund som gillar långa promenader och framförallt att spåra. ;)
En hund som din kille också skulle klara av eftersom dom är så snälla och det gör inte så hemskt mycket om han skulle vara lite vek.
Dom älskar barn :idea:

Det är ju en jäkla fördel om TS är intresserad av att apportera istället om man ska föreslå Flat ( även Golden )

Vilka vackra hundar, och precis lagom lite päls! Hamnar garanterat under listan på hundraser vi ska forska mer på. Och som du säger är en av anledningarna till att jag är skeptisk till Chihuahuan, för att den är så liten att jag inte skulle våga ha med den någonstanns.

snuttan will&alina; Jag tror min sambo skulle kalla det där en pälshund, dvs för mycket päls. Han vill ha korthårig hund a lá Am.staff eller Dobbis. Otroligt trevliga hundar dock, har träffat ett par individer och de har vart jättemysiga :love:

Vet han om att just Amstaff/dobbis päls är bland det värsta ;)

Dom fäller, kryper in i mattor, i kläder m.m ... JA ÖVERALLT!

Vet han om att just Amstaff/dobbis päls är bland det värsta ;)

Dom fäller, kryper in i mattor, i kläder m.m ... JA ÖVERALLT!

Nej, det har jag inte talat om. :angel:

Han försökte få mig att gå med på att raka katterna... den grisen. :p

Haha han kommer få en otrevlig överraskning, jag höll på att bli galen med förra hunden..

Och vad gör man......

Jo man köper en till hund med liknande päls ;) ;)

Senast ändrad:

Jag riktigt ser framför mig hur han sliter sitt hår över hundpäls i mattorna. Någon måste påminna mig om att köpa en videokamera innan valpköpet. :angel:

Men du, dom är ursäktade de små liven, när de är så söta som din valp är. :love:

en mastiff då ? :)

Faktum är att jag velat ha en Mastiff länge, men är inte speciellt påläst om rasen och nu har den ju fallit bort helt med tanke på dess storlek och att de flesta faktiskt dregglar. Sambon skulle bli knäpp!

Faktum är att jag velat ha en Mastiff länge, men är inte speciellt påläst om rasen och nu har den ju fallit bort helt med tanke på dess storlek och att de flesta faktiskt dregglar. Sambon skulle bli knäpp!

Ohh tråkigt. Annars är det ju fina hundar.
Boxer dreglar väl inte? Och dom är ju korthåriga och hårar inte ner så mkt vad jag vet iallafall :idea:

Boxer är även de en ras jag kan väldigt lite om. Brukar inte de ha problem med andningen och luftvägarna?

Känns som att jag får sätta mig och beta av i Bonnies stora bok och hundar eller något. :D

Boxer är även de en ras jag kan väldigt lite om. Brukar inte de ha problem med andningen och luftvägarna?

Känns som att jag får sätta mig och beta av i Bonnies stora bok och hundar eller något. :D

Vet också väldigt lite om dom.
Kom och tänka på boxer för en kompis i ett annat stall har en och hennes hund bruka kånka med när vi är ute och rider :)

Pinscher ( två storlekar finns ) & DSV är det som jag spontant tänker på, men eftersom du ratar alla hundar som dregglar kanske du ska besöka Barnens Hus istället ;) ( obs skämtet )

Har sett många sådanna trådar, och blir ju så klart själv nyfiken på vad bukefalisterna skulle rekomendera för ras i vårat fall. :) Vi letar inte valp i nuläget men kommer att börja leta så fort det känns rätt med våran kommande bebis osv. (kanske låter helt vansinnigt att gå i hudköpartankar när man är gravid - men det är just därför vi väntar, för att vi ska veta att vi verkligen orkar och har tid.)

Hushållet styrs av två olika viljor, och två helt olika tycken om vilken hund vi skulle ha, så ni kanske kan komma med lite råd?

Mina krav:
- Alert, pigg och frammåt. Vill ha en kompis på milslånga promenader, ridturer, agility på hobby nivå och spår.
- En social hund som gillar andra djur och människor, vet att detta grundläggande byggs upp under valpens uppfostran men vissa raser är ju mer folkkära än andra.

Sambons krav:
- Inte för stor, GD går alltså bort. :D
- Inte för hårig, även om jag älskar lurviga hundar gör inte min sambo det.
- Gärna en vakthund.
- Gärna inte en dreggelhund.

Jag erfarenheter av hund sedan jag gick i blöjjor, växte upp med plastfarsans rottisar och div. omplaceringshundar, medans sambon inte har någon erfarenhet alls av hund.

Vi har snöat in oss lite på Bullterrier, det är nog den enda rasen vi gillar båda två, sambon vill gärna ha en Chiuaua medans jag är mer förtjust i rottweiler. Därför skulle vi vara tacksamma för tips och råd, vi vill ha god tid på oss att undersöka den tilltänkta rasen och besöka uppfödare för en närmare titt, även om det dröjjer innan hundköpet blir verkligt. :)
bullterier är en fin hund
ganska tuff hund. En kennel som jag köpte rottisen av för 12 årsedan. Hade uppfödning på bullterier också. Hon sa att de tar rottisen lätt

Pinscher ( två storlekar finns ) & DSV är det som jag spontant tänker på, men eftersom du ratar alla hundar som dregglar kanske du ska besöka Barnens Hus istället ;) ( obs skämtet )

Nu är det ju inte jag som ratar dregglarna, utan min stackars sambo. Fast vi är ju mycket medvetna båda två att vi förmodligen kommer att få kompromissa, iaf en av oss. Och egentligen vet jag att jag skulle kunna komma hemsläpandes med en St. Bernadsvalp och min sambo skulle älska den ändå, däremot vill jag gärna att han får vara med och sålla bland raserna så det blir vårt val, och inte mitt. :)

Rotterö; Ja, Bullarna är ju ganska tuffa, och det är därför jag tvekar lite. Vi har en vän som har två Bullar som vi brukar vara hundvakt åt, och vi älskar dem! :love: Fördelen är ju att vi har många vänner med hundar av olika raser så vi får ju träffa många olika individer. Men jag skulle nog föredra att träffa fler Bullterriers innan vi tog ett beslut för den rasen, men som jag letat verkar det inte finnas så många uppfödare.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 105
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 557
Senast: Cissi_ma
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 168
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 370
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka