vilken ras skulle ni vilja ha som er "nästa" ras?

Sv: vilken ras skulle ni vilja ha som er "nästa" ras?

cillamuffins skrev:
de är så vackra :love: . jag tror jag måste hitta en karl som jagar ;) .men jag måste fråga... NJUCH, vad betyder det? är det en egen kombination av NUCH och NJCH eller något helt annat? en hund var NSUCH, vad är det? som ovan?


NJUCH = norsk jaktchampion och norskt utställningschampion. (Även kallat dubbelchampion)

NSUCH = både norsk och svensk utställningschampion

Ja visst är det en härlig ras. :banana: :bump: Jag är helt såld på denna lilla fågelhundsras! Dom är fina till utseendet(har ett så piggt uttryck), härliga till sättet, en bra jakthund och lagom i storlek :D Dom har en enorm jaktlust så det krävs att man jagar med dem så de får utskott för de som dom är avlade för, men jag vet även dem som tränar agility och lydnad med dem övriga året när det inte är jakt och som säger det går kanonbra!
 
Sv: vilken ras skulle ni vilja ha som er "nästa" ras?

Har ju 2 Jack Russllar, älskar dessa små energiknippen, men när jag och sambon köper gård blir det allt en rottis tik också....:)
 
Sv: vilken ras skulle ni vilja ha som er "nästa" ras?

schhh tyst med dig. ge mig inte ännu en ras att spåna på. den lille röde på axeln viskar "du har ju tagit jägarexamen, det är inte omöjligt". så nu får du minsann lägga till att de inte är särskilt följsamma och är överdrivet veka.
 
Sv: vilken ras skulle ni vilja ha som er "nästa" ras?

Dom är väldigt följsamma och speciellt veka är de inte heller :devil: givetvis finns det ju alla sorter av varje ras, men nu pratar jag över lag.......

Rätt så lättlärda är dom också, dock envisa och kräver ett bra ledarskap, men enligt mig kräver alla hundar bra ledarskap för att må bra och bli bra!
 
Sv: vilken ras skulle ni vilja ha som er "nästa" ras?

men det var då själva f*n... dumma dumma dig. låter som en helt fantastisk ras... inte ett kryphål någonstans... *mutter* men de är rätt svåra att få tag på va? och är det inte risk för inavel med en så liten ras (hur många finns det i norden?)?
 
Sv: vilken ras skulle ni vilja ha som er "nästa" ras?

Kryphålet är väl att det finns en del HD:( , men det är få som får högre grad än C och nu har det införts en höftbedömning som kallas HQ som körs parallellt med HD så vi hoppas på förbättringar de kommande åren!

Jag vet faktiskt inte hur många hundar det finns i norden, men antalet ökar med stormsteg! Men visst är det en relativt liten ras! Dock så fungerar det ganska bra detta med avel. Avlar ju själv på min tik och då kollar jag även i norge efter hanhund(med avelsrådets hjälp). Man får ju vara beredd att kanske åka en bit, men jag tycker det är värt det!
Sedan så kommer det lite då och då in importer från både USA, Frankrike och Italien. Och det får bara tas 3kullar/hanhund i sverige och jag tror 3kullar utanför sverige(är inte helt säker) så det begränsar ju lite att en och samma hund finns med överallt!

Det är en ras på rejäl uppåtgång, så man skall vara ute i tid om man vill ha sig en valp!;)
 
Sv: vilken ras skulle ni vilja ha som er "nästa" ras?

Min nästa ras blir samma som jag har nu, Leonberger men det blir nog inte förrän om 3-4 år ungefär.
 
Sv: vilken ras skulle ni vilja ha som er "nästa" ras?

En gång labrador, alltid labrador! Vi har en gul och en svart nu, så nästa gång ska det banne mig bli en brun! :love: Och en tik. Fantastisk ras, men skulle jag byta skulle jag välja en mindre hund i mer behändigt format.
 
Sv: vilken ras skulle ni vilja ha som er "nästa" ras?

har en dvärgschnauzer nu och jag skulle nog helst vilja ha en till...

vi har dock tittat runt lite på andra raser och dom som vi väljer mellan (förutom en till dv.schnauzer) är

bullterrier. <-- personligare hund får man leta efter :)
mellanschnauzer. <-- lite mer "hund" att jobba med än dvärg.
borzoi.<-- jag har & har alltid haft en förkärlek till dessa. däremot så vet jag att dom är aaalldeles för stora för oss.. men man kan ju få drömma :)

min sambo är helt döförälskad i schäfrar då han vuxit upp med såna, men jag är tveksam...
 
Sv: vilken ras skulle ni vilja ha som er "nästa" ras?

escodobe skrev:
jag upplever strävhåriga vortsch som svårare än rottis...

Det som "skrämmer" mig mest med rottis är att få en gapig hund. Har för övrigt väldigt bristfälliga kunskaper om rasen, men de negativa bilderna jag har av rasen är just gapigheten (morrpratet/vaktet, vilket säkert ni gillar?), mentala hälsan, risken för könsbunden aggressivitet, framförallt risken att få en dålig hund.

Strävhårig vorsteh är kanske lika mycket "hund", men med alla egenskaper som jag gillar och vill ha.
 
Sv: vilken ras skulle ni vilja ha som er "nästa" ras?

Knapplån

Så fort jag är färdig med pluggandet och flyttat tillbaka till Sverige ska jag skaffa en engelsk setter (jakttypen såklart :smirk: )! Är uppvuxen med rasen och för mig är det den indeala hunden :love:
 
Sv: vilken ras skulle ni vilja ha som er "nästa" ras?

ojoj. Det är tur att det inte är aktuellt än på läänge för mig. (har ju bara haft min cockervalp i två månader ju :p )

Men om det inte blir en till cocker blir det ngt i modell större.

Skulle kunna tänka mig flera raser;

Engelsk eller irländsk setter. Vi har en irländsk i vänkretsen som är helt underbar:love:

svart eller brun labrador
Golden retriever
Engelsk springer spaniel

Sen tycker jag Field spanieln verkar underbar:)

Många raser att välja mellan... Skulle jag köpa nu vet jag inte vad jag hade valt. Tur att jag var så bombsäker när jag köpte Lowa:love:

Tror inte jag någonsin kommer ångra mig!
 
Sv: vilken ras skulle ni vilja ha som er "nästa" ras?

Jag funderar på Endera Sydafrikansk Boelboel, Dobermann, amerikansk Bulldog eller Greyhound =)
Dom ligger väldigt varmt om hjärtat dom =)
 
Sv: vilken ras skulle ni vilja ha som er "nästa" ras?

hmm... många nya raser att fundera på! finns så mycket att välja... tur att jag har planerat mitt nya valpköp långt framöver...
 
Sv: vilken ras skulle ni vilja ha som er "nästa" ras?

Kattennizze skrev:
En gång labrador, alltid labrador! Vi har en gul och en svart nu, så nästa gång ska det banne mig bli en brun! :love: Och en tik. Fantastisk ras, men skulle jag byta skulle jag välja en mindre hund i mer behändigt format.
Psst, lagotto romagnolo :angel: ....det var så jag tänkte med.
 
Sv: vilken ras skulle ni vilja ha som er "nästa" ras?

karlsson skrev:
Det som "skrämmer" mig mest med rottis är att få en gapig hund. Har för övrigt väldigt bristfälliga kunskaper om rasen, men de negativa bilderna jag har av rasen är just gapigheten (morrpratet/vaktet, vilket säkert ni gillar?), mentala hälsan, risken för könsbunden aggressivitet, framförallt risken att få en dålig hund.

Strävhårig vorsteh är kanske lika mycket "hund", men med alla egenskaper som jag gillar och vill ha.
Rottweilern är oftast itne "skällig"(vet en del som har problem att FÅ sina hundar att skälla)
däremot så morrpratar de mycket.
Vaktande förekommer givetvis, men det kan man stävja för det mesta, om man vill.
Jag vill inte ha en hund som vaktar och har stoppat alla sådna tendenser.
Risekn för könsbunden agressivitet finns, det går itne att förneka.
Mentala biten - det är inte så svårt att få en bra rottis, bara man kollar på rätt ställen.
 
Sv: vilken ras skulle ni vilja ha som er "nästa" ras?

escodobe skrev:
Rottweilern är oftast itne "skällig"(vet en del som har problem att FÅ sina hundar att skälla)
däremot så morrpratar de mycket.
Vaktande förekommer givetvis, men det kan man stävja för det mesta, om man vill.
Jag vill inte ha en hund som vaktar och har stoppat alla sådna tendenser.
Risekn för könsbunden agressivitet finns, det går itne att förneka.
Mentala biten - det är inte så svårt att få en bra rottis, bara man kollar på rätt ställen.
några särskilt bra kennlar i västra götaland området?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 713
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 294
Senast: linnsan
·
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 026
Senast: L(i)FE
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp