Vilken ras ska vi ha?

Zoya

Trådstartare
Vi har börjat fundera på att skaffa katt :) I familjen har tidigare funnits både huskatter och norsk skogskatt.
Numera endast två stora hundar.

Den nya familjemedlemmen ska således kunna fungera med hundar och med större barn. Den ska vara tillgiven och gärna lekfull. Vill inte hålla på med pälsvård och vill inte ha en plattnos. Katten kommer att få gå ut.
Vet att det är svårt att generalisera men vilken kattras tror ni skulle kunna passa vår familj? Som funkar med hundar och så. Jag har även varit inne på vanlig huskatt men folk ska ju ha typ 2000 kr för dem och då är ofta inte ens vaccinerade och så mycket betalar inte jag för en huskatt (då köper jag hellre en renrasig).

Tipsa gärna :)

Jag tycker ju att Somali/Abessinier kan passa på den beskrivningen - det gäller bara att hitta en uppfödare som är okej med att katten är ute. Min Somali är otroligt tillgiven myskatt stundvis och väldigt lekfull och aktiv katt stundvis. Han är uppvuxen med hund och även jag har hund, dock tror jag att det inte är något rasbundet utan handlar om vana. Dessutom är ju somalin den snyggaste tänkbara katten tycker jag

12188915_10153394715233323_6965315424943426233_n.jpg

Superfin! Undrar om inte jag tittat på just Somali tidigare men har för mig att de är svåra att få tag på? Sen är det ju det där med att många raskattsuppfödare inte vill sälja dem till folk som ska ha dem som utekatter :(
Fattar inte varför faktiskt. Tycker inte att ett liv enbart inomhus är schysst mot en katt om det finns tillgång till utevistelse.

Superfin! Undrar om inte jag tittat på just Somali tidigare men har för mig att de är svåra att få tag på? Sen är det ju det där med att många raskattsuppfödare inte vill sälja dem till folk som ska ha dem som utekatter :(
Fattar inte varför faktiskt. Tycker inte att ett liv enbart inomhus är schysst mot en katt om det finns tillgång till utevistelse.

De är ganska svåra att få tag på.
Förhoppningsvis så kommer Rävens uppfödare ta kull snart och hon är okej med att de är ute (som synes) själva Räven ska para en annan hona i januari - om det tar sig så kommer det blir en kull fram på våren - jag vet inte hur den uppfödaren ställer sig till att ha katten ute

Jag tror att det handlar mycket om vilken sorts utevistelse man kan erbjuda - om det finns mkt trafik i området eller inte - jag fattar att de i vanliga villa/hyres områden inte har så lämpliga förutsättningar alla gånger

Därför att få bor så att utevistelse inte är förenat med livsfara för katten och för att vi uppfödare oftast anser att katter ska hållas på samma villkor som hundar.

Därför att få bor så att utevistelse inte är förenat med livsfara för katten och för att vi uppfödare oftast anser att katter ska hållas på samma villkor som hundar.

Jag är väldigt glad åt att bo som jag gör - ingen trafik och väldigt bra förutsättningar för katterna att vara fria ute. Min ena hund gick lös på samma sätt som katterna - den andra är lite för ettrig och ägnar sig åt uppsökande skällverksamhet så han får finna sig i att vara inhägnad. Jag är också glad över att uppfödarna till mina raskatter inte är rabiata utekattsmotståndare utan har kunnat se att förutsättningarna varit perfekta och alltså okejat uteliv.

Senast ändrad:
Jag är väldigt glad åt att bo som jag gör - ingen trafik och väldigt bra förutsättningar för katterna att vara fria ute. Min ena hund gick lös på samma sätt som katterna - den andra är lite för ettrig och ägnar sig åt uppsökande skäll verksamhet så han får finna sig i att vara inhägnad. Jag är också glad över att uppfödarna till mina raskatter inte är rabiata utekattsmotståndare utan har kunnat se att förutsättningarna varit perfekta och alltså okejat uteliv.

Det tror jag många gör om man anser att situationen är okej. Vanligen är det dock inte det. Jag hade en intressent som ville ha sin katt ute. Dom bodde förvisso lantligt, men fortfarande i ett villaområde. Det blev inget köp.

Vi har börjat fundera på att skaffa katt :) I familjen har tidigare funnits både huskatter och norsk skogskatt.
Numera endast två stora hundar.

Den nya familjemedlemmen ska således kunna fungera med hundar och med större barn. Den ska vara tillgiven och gärna lekfull. Vill inte hålla på med pälsvård och vill inte ha en plattnos. Katten kommer att få gå ut.
Vet att det är svårt att generalisera men vilken kattras tror ni skulle kunna passa vår familj? Som funkar med hundar och så. Jag har även varit inne på vanlig huskatt men folk ska ju ha typ 2000 kr för dem och då är ofta inte ens vaccinerade och så mycket betalar inte jag för en huskatt (då köper jag hellre en renrasig).

Tipsa gärna :)

De flesta raser passar. Jag har brittisk korthår - vilka skulle funka fint hos dig, men även orientalerna som har lite mer energi. Jag tycker rexarna är lite coola också, min vän har två stycken devons som spatserar omkring som egotrippade divor... ;) Väldigt speciella.

Är det så att ni vill ha en Katt bara, och inte någon särskild, så är det ju alltid bra att adoptera... Det finnas massor av snälla fina katter som söker hem.

http://www.sverak.se/kattraser/

Är det så att ni vill ha en Katt bara, och inte någon särskild, så är det ju alltid bra att adoptera... Det finnas massor av snälla fina katter som söker hem.
Det tycker även jag är en bra ide! Om en dessutom kan tänka sig att ta sig an en vuxen individ så är det ju inte omöjligt att hitta katter som faktiskt fungerar med hundar. Skulle ni dessutom kunna tänka er att adoptera från ett vettigt katthem så är katterna reggade, kastrerade och id-märkta på ett eller flera sätt.

Samtliga av hittekatterna inom min familj har varit superbra med hund (som i sin tur är kattvan) och det har underlättat så mycket att ha vuxna, trygga individer i jämförelse med att få en tossig kattunge att bli hundvan.

Så du menar att katter ska ha fyra fem koppelpromenader om 20 min - 2 h om dagen? Om de ska hållas som hundar vill säga.
De flesta katter jag sett gå i koppel har verkat tycka att det är ganska petigt faktiskt.

All utevistelse är naturligtvis farlig om man ska tänka så men den kan ju snava och bryta nacken inomhus också om det nu vill sig illa.

Sedan så kan man ju säga att katten ska vara innekatt men ändå släppa ut den när man väl köpt den. Det kan ju inte uppfödaren göra ett skvatt åt. Det är dock inget jag skulle ljuga om utan jag vill vara helt ärlig med hur jag tänker.

Jag är väldigt glad åt att bo som jag gör - ingen trafik och väldigt bra förutsättningar för katterna att vara fria ute. Min ena hund gick lös på samma sätt som katterna - den andra är lite för ettrig och ägnar sig åt uppsökande skällverksamhet så han får finna sig i att vara inhägnad. Jag är också glad över att uppfödarna till mina raskatter inte är rabiata utekattsmotståndare utan har kunnat se att förutsättningarna varit perfekta och alltså okejat uteliv.

Vi bor i villaområde men precis vid en vändplan och den enda trafiken förbi här är till vårt och grannarnas hus (som bor bredvid). Närmaste större väg är ett par hundra meter bort och ingen av grannarnas katter har iaf dött p.g.a biltrafiken här.

http://www.sverak.se/kattraser/

Tyvärr har jag dålig erfarenhet av adopterade katter, de är ofta inte rumsrena och dessutom är många skygga. Jag har inte tid eller lust att försöka "tämja" en katt eller potträna den. Dessutom är de oftast inte hundvana och det kan bli ett stort problem om man tar en äldre katt. Min erfarenhet är att kattungar lättare tar "till sig" hundar. Mina hundar är heller inte jättekattvana så de behöver ju också vänja sig.

EDIT: Har kollat genom de närmaste tre katthemmens utbud och ingen av dem hade "normala" katter utan alla var sådana som hittats ute mer eller mindre halv-/helvilda och det är inget jag vill ha.

Så du menar att katter ska ha fyra fem koppelpromenader om 20 min - 2 h om dagen? Om de ska hållas som hundar vill säga.
De flesta katter jag sett gå i koppel har verkat tycka att det är ganska petigt faktiskt.

All utevistelse är naturligtvis farlig om man ska tänka så men den kan ju snava och bryta nacken inomhus också om det nu vill sig illa.

Sedan så kan man ju säga att katten ska vara innekatt men ändå släppa ut den när man väl köpt den. Det kan ju inte uppfödaren göra ett skvatt åt. Det är dock inget jag skulle ljuga om utan jag vill vara helt ärlig med hur jag tänker.
Adoptera en katt istället för att köpa en. Vi adopterade vår andra katt från Kattstallet, en supersöt liten katt-tjej som förvisso var en skyggis men det var för att vi valde att ta en sån då vi har en supertrygg katt hemma redan och de skygga är så svåra att hitta nya ägare till så då valde vi att göra en insats :) Hon var 3 år när vi tog hem henne och det har funkat superbra. När vi var på Kattstallet fanns verkligen alla sorter, supersociala, skygga, hundvana, barnvana, busiga, lugna. Så gör en insats för alla hemlösa katter som finns idag och adoptera en katt säger jag :)

Tyvärr har jag dålig erfarenhet av adopterade katter, de är ofta inte rumsrena och dessutom är många skygga. Jag har inte tid eller lust att försöka "tämja" en katt eller potträna den. Dessutom är de oftast inte hundvana och det kan bli ett stort problem om man tar en äldre katt. Min erfarenhet är att kattungar lättare tar "till sig" hundar. Mina hundar är heller inte jättekattvana så de behöver ju också vänja sig.

EDIT: Har kollat genom de närmaste tre katthemmens utbud och ingen av dem hade "normala" katter utan alla var sådana som hittats ute mer eller mindre halv-/helvilda och det är inget jag vill ha.
Fast så behöver det ju inte alls vara. Det är ju som att köpa vilket djur som helst om en är mån om att det ska bli bra, en kan liksom inte förvänta sig att första bästa katt kommer vara rätt. Jag ser katt som lika mycket familjemedlem som ex en hund (och som förhoppningsvis även lever längre) så jag skulle aldrig ta första bästa kattunge utan ha lite tålamod när jag letade efter den individen som passar hos mig.

Vad gällande katthem så är det väldigt olika, men många får verkligen in alla typer av katter där det visst går att säga rätt så bra om katterna har hundvana eller inte.

Vill du ha en raskatt ska du givetvis ha det om det är vad som passar bäst för er, men jag tycker det är otroligt tråkigt att döma ut alla vuxna omplaceringar som projektkatter som är mer vilda än tama och som inte är rumsrena när de allra flesta är bra katter

(som en parentes kan jag säga att på ett av katthemmen jag har god insyn i omplacerar de 200+ katter/år och det handlar på sin höjd om typ 5-10 katter/år som det inte fungerar med i sitt nya hem, vilket nästan alltid beror på ägaren och dess livssituation snarare än katten)

Ja, varför inte? Koppelpromenader vet jag många som tar med sina katter och det funkar alldeles prima. Har själv haft en sån katt. Visst kan man snava och bryta nacken inomhus, men hellre det än att bli påkörd av en bil och överleva flera timmar i diket eller bli misshandlad av människor eller andra djur. Uppfödaren gör så gott han/hon kan i sitt bedömande av potentiella köpare. Ibland tar man fel och för det mesta har man rätt och säljer till ärliga, bra köpare. Det är absolut en risk. Det är bl.a därför jag säljer kastrerat till sällskapsköpare, då vet jag att den i alla fall inte används i avel hur som helst eller så. Och jag vet flera som helt slutat avla efter att ha sålt till nån som ljugit.

Jag måste slå ett slag för 'min' ras, burma. Ljuvliga, sociala katter som gärna är familjens huvudpunkt. Brukar charma även icke kattmänniskor. Pratar mycket och gärna men inte tjatiga. Gillar ofta hundar (Nikita hatar andra katter vilket är ovanligt) men älskar hundar och barn. Pälsvård finns inte eftersom de har en sidenlen päls utan underull, vilket tyvärr gör dem känsliga för kylan. Brukar ofta kallas för den mest hundlika av alla katter. Promenader, med och utan koppel brukar vara populärt, liksom apport. Men jag tror inte det finns någon burmauppfödare som säljer som utekatt eftersom burman är hopplöst social och tror att alla människor är bästa vännen. Dessutom är de obotligt nyfikna och tar sig gärna en sväng i bilar och dylikt.

Nikita går gärna koppelpromenader och får vara ute under kontrollerade former, dvs i trädgården när matte är ute och kan hålla ett vakande öga.

Fast så behöver det ju inte alls vara. Det är ju som att köpa vilket djur som helst om en är mån om att det ska bli bra, en kan liksom inte förvänta sig att första bästa katt kommer vara rätt. Jag ser katt som lika mycket familjemedlem som ex en hund (och som förhoppningsvis även lever längre) så jag skulle aldrig ta första bästa kattunge utan ha lite tålamod när jag letade efter den individen som passar hos mig.

Vad gällande katthem så är det väldigt olika, men många får verkligen in alla typer av katter där det visst går att säga rätt så bra om katterna har hundvana eller inte.

Vill du ha en raskatt ska du givetvis ha det om det är vad som passar bäst för er, men jag tycker det är otroligt tråkigt att döma ut alla vuxna omplaceringar som projektkatter som är mer vilda än tama och som inte är rumsrena när de allra flesta är bra katter

(som en parentes kan jag säga att på ett av katthemmen jag har god insyn i omplacerar de 200+ katter/år och det handlar på sin höjd om typ 5-10 katter/år som det inte fungerar med i sitt nya hem, vilket nästan alltid beror på ägaren och dess livssituation snarare än katten)

Håller med. Katthem har otroligt många omplaceringar och massor av katter som bor i jourhem där man kan få reda på hur katten är.

Jag vet inte var du läser in att jag skulle ta först bästa katt eller att jag inte skulle se den som en familjemedlem för det har jag verkligen inte skrivit.

Har som sagt kollat igenom flera katthems hemsidor nu i dagarna och ingen har katter som inte är mer eller mindre halvvilda eller så är det något annat knas med dem.

Jag dömer verkligen inte ut alla omplaceringar men det är alltid en risk att ta en vuxen katt (större risk än unge vill säga) att den inte fungerar med barn eller med hundar och jag vill inte ha en skygg eller elak katt. Jag är uppvuxen med katter där många varit vuxna omplaceringar och det har inte alltid varit helt smärtfritt kan jag säga.

Koppelpromenader med katt är inte ett alternativ för oss. Det räcker med hundarnas dito :)

@Zoya Jag skrev en annons på några FB-sidor och på blocket om att jag sökte en vuxen katt som var van vid hundar och höll sig borta från bilar. Fick flera svar om katter som lät väldigt bra och har nu sedan tre månader tillbaka min fina Melker. Han är en vanlig huskatt och funkar perfekt här på alla vis. Han springer inte om hundarna kommer vilket har gjort att min nioåriga hund som alltid jagat katter i hela sitt liv nu blivit kompis med katten!!! Jag blir lite chockad varje gång jag tänker på det :p Vi bor på landet i en liten (14 hushåll) by men vid en 70-väg. Men han är aldrig på vägen utan håller sig på vår stora tomt och i våra stallar. Dessutom är han otroligt kelig och kommer när man ropar. Jag är egentligen ingen kattmänniska men jag är väldigt glad i honom!

Så ja, för att sammanfatta - jag kan verkligen rekommendera att själv skriva ihop en annons för många katter kommer aldrig ut på annons själva.

Tillägg: Vi fick honom gratis.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 362
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 526
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 306
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 997
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar