Vilken ras ska vi ha?

Vad är skillnaden mot att ha grannar som använder vägen? På riktigt alltså.

Fast det blir ju givetvis skillnad... Säg att du kör två gånger om dagen, till och från jobbet. Sedan kanske en tur till stallet/för att handla. Dvs bilen kör två gånger t/r.

Säg sedan att dina fyra grannar kör ungefär lika mycket. Kanske har någon granne dessutom två bilar för att båda parter jobbar i stan. 6 bilar kör två gånger t/r.

Självklart blir det högre trafiktryck på vägen med grannar...

Katter KAN lära sig att ha koll på trafiken, precis som gatuhundarna i Sydeuropa kan. Men katter KAN precis som hundarna blir skrämda och rusa över vägen utan att se sig för, de KAN missuppfatta/missbedöma avstånd, de KAN få sten kastade på sig av elaka människor, de KAN bli stulna.

Det är en bedömningsfråga om riskerna väger lägre eller högre än fördelarna.

Fast att jämföra katter och hundar blir lite knasigt så vidare ni inte avlar på att katterna ska bli mer och mer dysfunktionella. Katter är "mindre" domesticerade än hundar och är därför mer självständiga. Deras instinkter om överlevnad ute är skarpare än många hundar som skulle hitta på allt möjligt tok om de blev utsläppta, som att t.ex. mucka gräl med vargar eller svälta ihjäl eftersom de inte får tag i mat. Katter håller sig oftast någorlunda nära hemmen och håller sig borta från livsfaror så gott det går.
Njae. Väldigt många katter går fram till människor, hundar etc som inte alltid vill väl, går in i "roliga" utrymmen där de blir instängda, blir överkörda osv... Mer självständiga och accepterade kanske, men inte odödliga eller mindre sårbara.

Alla katter på katthem är inte fd vildkatter. De kan även ha kommit in pga avlidna/sjuka ägare etc.
Jag har träffat många riktiga knäkatter på katthem, både fd vilda och inte, som är väldigt sociala även när de fått ett hem men oftast krävs ju lite tid efter flytten för att de ska hinna anpassa sig. Gissar att det gäller för de allra flesta katter. De katthem jag har koll på säljer/accepterar dock sällan utekatter.

Jag har kört ihjäl en katt på 50-väg. Med buss förvisso, men hastigheten är inte det viktiga. Finns folk som backat över sin katt.
Jag har också fått stanna för en katt som satt mitt på vägen. Trots blinkande med bussens helljus var musen (eller vad det var) i dikeskanten viktigare än 12 ton buss. Först när jag tutade fick jag en reaktion.

Jag har kört ihjäl en katt på 50-väg. Med buss förvisso, men hastigheten är inte det viktiga. Finns folk som backat över sin katt.
Jag har också fått stanna för en katt som satt mitt på vägen. Trots blinkande med bussens helljus var musen (eller vad det var) i dikeskanten viktigare än 12 ton buss. Först när jag tutade fick jag en reaktion.

Min första katt blev påkörd mitt ute i skogen där närmsta vägarna är dåliga grusvägar med potthål och där man av ren självbevarelsedrift inte kör snabbare än 30 km/h.

Fast att jämföra katter och hundar blir lite knasigt så vidare ni inte avlar på att katterna ska bli mer och mer dysfunktionella. Katter är "mindre" domesticerade än hundar och är därför mer självständiga. Deras instinkter om överlevnad ute är skarpare än många hundar som skulle hitta på allt möjligt tok om de blev utsläppta, som att t.ex. mucka gräl med vargar eller svälta ihjäl eftersom de inte får tag i mat. Katter håller sig oftast någorlunda nära hemmen och håller sig borta från livsfaror så gott det går.

Med tanke på alla de övergivna sommarkatter som dör av svält och kyla varje år så nej, katter klarar sig inte bättre än hundar (särskilt som de ursprungligen är ökendjur och inte anpassade till nordiska förhållanden) Hundar klarar sig däremot bevisligen alldeles utmärkt som gatu/vild/utehundar i många andra länder än Sverige. Så det argumentet köper jag inte. Sedan är vissa kattraser, precis som vissa hundraser, direkt olämpliga att ha som frigående djur, brist på underull eller ingen päls alls är några exempel. Temperament ett annat. Ragdollen, vilket hörs på namnet, är framavlad för att vara en innekatt som lätt låter sig handskas av alla människor och är något av en soffpotatis. Inte direkt ett bra överlevnadsdrag.

Alla har någon historia om en utekatt som blev 20 år gammal och åt Friskies hela sitt liv och mådde prima. Men samtidigt är det ingen som pratar om de många katter som varje dag blir överkörda eller dödade av andra djur/människor. Jag blir oerhört provocerad av alla som skriver om hur de sörjer sin katt och gråter för att den blivit överkörd, får massor av sympati och bekräftelse om vilken bra matte/husse de är. För att sedan glatt berätta att nu har hen köpt en ny gullig kattunge som också får vara ute för att det är så 'naturligt'. En gång, okej, en andra gång tveksamt, en tredje gång, nej du är ingen bra ägare.

Det är inte synd om dig, däremot är det jäkligt synd om din döda katt.

Finns det undantag, naturligtvis, mycket beroende på var/hur man bor. Jag vet en som bodde på en liten ö i skärgården, hen hade flera raskatter som gick ut och in som de ville och mådde förträffligt. Drömmen för alla kattägare. Bor du isolerat mitt ute i skogen finns det säkert en eller annan uppfödare som kan gå med på att sälja sin katt till dig. Men de flesta av oss bor inte så att det är lämpligt att ha en utekatt, ras som husis.

Jag ber om ursäkt, otroligt sorgligt att du körde över en katt, men är ditt andra exempel inte sinnebilden av en katt som anser att den ägar allt och alla ska anpassa sig. ;) Orsaken till att så många katter skadas och dör, men också varför de är så underbara varelser.

Anledning till att ha katten under kontrollerad utevistelse bör väl vara för risken att den blir instängd hos någon granne. Även om man bor långt ute i ödemarken så har man ju ofta grannar någonstans. Vi råkade tillexempel stänga in grannens katt i tre-fyra dagar på vinden när vi höll på att flytta. Så länge utan mat och vatten och kattens inre organ har börjat brytas ner. Altenativt bli skrämd och/eller dödad av lösspringande hundar, rävar, (om liten katt) större rovfåglar. Vi bodde verkligen ute i ingenstans, hade två grannar och tre katter. En katt som bodde inomhus större delen av tiden, i slutänden den enda som överlevde. Och två utekatter som hade sitt eget lilla hus som de bodde i tillsammans. Den ena hamnade antagligen under en slåtter maskin och fick benet avslaget, kom hem efter en vecka med halvruttet ben och fick således avlivas. Den andra katten florade respekten för stora jordbruksmaskiner och gick förnära grannens hjullastare när han höll på att flytta halmbalar. Båda de förolyckade katterna hade växt upp och bott hela sitt liv på landet, utan att någonting fram tills de två tillfällena ägde rum.

Skaffar man kattunge får man ju räkna med att det tar ett tag innan kattlåderutinen sitter, så hurvida du tar en omplacering från katthem, blocket/facebook katt, kattforums omplacering eller direkt från en uppfödare så kan du sitta där med felbajsande/felkissande katt. Oavsett vilken katt du beslutar dig för så kommer du ändå behöva ha den inomhus några veckor/månader för att den ska inse var den bor någonstans så att den inte försvinner direkt när du öppnar dörren. I synnerhet om du skaffar en kattunge, en släktings kattunge blev (antagligen) 'stulen', för de hade den utomhus när den var relativt nytillkommen.

Ja, detta går ju att diskutera i evigheter om man så vill. Vi har helt enkelt olika syn på det hela som det verkar. Med synen att katter inte ska få vara ute så så skulle det ju inte få finnas stallkatter heller, eller vi skulle väl inte ens ha katter öht eftersom katter från början avlades fram bl.a. för att hålla efter möss och andra skadedjur.
Hos oss så kommer katten få gå ut, av den enkla anledningen att vi annars skulle tvingas stänga in katten i ett enskilt rum den mesta dagtiden vår/sommar eftersom vår altandörr för det mesta står öppen då i och med att hundarna springer in och ut hela dagarna och så även barnen. Ser mig faktiskt inte som en sämre ägare för det men förstår ju att ni andra gör det men det är helt ok för mig.

Tror även att jag hittat en ras och en uppfödare som är ok med att katten är bitvis ute. Vi får se hur det utvecklar sig helt enkelt :)

Ja, detta går ju att diskutera i evigheter om man så vill. Vi har helt enkelt olika syn på det hela som det verkar. Med synen att katter inte ska få vara ute så så skulle det ju inte få finnas stallkatter heller, eller vi skulle väl inte ens ha katter öht eftersom katter från början avlades fram bl.a. för att hålla efter möss och andra skadedjur.
Hos oss så kommer katten få gå ut, av den enkla anledningen att vi annars skulle tvingas stänga in katten i ett enskilt rum den mesta dagtiden vår/sommar eftersom vår altandörr för det mesta står öppen då i och med att hundarna springer in och ut hela dagarna och så även barnen. Ser mig faktiskt inte som en sämre ägare för det men förstår ju att ni andra gör det men det är helt ok för mig.

Tror även att jag hittat en ras och en uppfödare som är ok med att katten är bitvis ute. Vi får se hur det utvecklar sig helt enkelt :)

Jag tycker att du överdramatiserar det som skrivits.

Poängen är att det finns många faror som en ansvarsfull djurägare bör att vara medveten om och ta beslut utifrån - inte att ALLA katter utomhus självklart kommer att lida och dö.

Tror att du förstår det också. Liksom jag tror att du är rätt petig med dina valpköpare, och förstår uppfödarens situation oavsett djurslag.

Hursom - trevligt om du hittar en katt som trivs i familjen!

Jag tycker att du överdramatiserar det som skrivits.

Poängen är att det finns många faror som en ansvarsfull djurägare bör att vara medveten om och ta beslut utifrån - inte att ALLA katter utomhus självklart kommer att lida och dö.

Tror att du förstår det också. Liksom jag tror att du är rätt petig med dina valpköpare, och förstår uppfödarens situation oavsett djurslag.

Hursom - trevligt om du hittar en katt som trivs i familjen!

Håller med, många djur som inte borde finnas om vi ska överdriva så.

Jag tror inte att någon här missunnar dig en katt. Men det känns också nödvändigt att poängtera riskerna som finns med att skaffa katt, i synnerhet utekatt.

Hur som helst så hoppas jag att ni hittar en trevlig kise som ni får spendera många fina år tillsammans med.

Skaffar man kattunge får man ju räkna med att det tar ett tag innan kattlåderutinen sitter, så hurvida du tar en omplacering från katthem, blocket/facebook katt, kattforums omplacering eller direkt från en uppfödare så kan du sitta där med felbajsande/felkissande katt. Oavsett vilken katt du beslutar dig för så kommer du ändå behöva ha den inomhus några veckor/månader för att den ska inse var den bor någonstans så att den inte försvinner direkt när du öppnar dörren. I synnerhet om du skaffar en kattunge, en släktings kattunge blev (antagligen) 'stulen', för de hade den utomhus när den var relativt nytillkommen.

OT men är det så? Jag har fått för mig att det absolut vanligaste med kattungar är att de är rumsrena vid leverans?

Jag är som sagt inte alls emot att ha katter som utekatter under förutsättning att förhållandena är bra - inga vägar med hög hastighet eller mycket trafik i närheten eller andra faror. Dock anser jag att man som ägare till en utekatt ändå måste vara beredd på att ställa om och inte släppa ut katten hur som helst om det visar sig att utevistelse inte fungerar.

Ett exempel var när min förra katt, som sommartid bodde hos min mamma och var utekatt där, gick in hos grannarna och spöade upp deras kattunge. Då pratade jag med grannarna och förutom att be om ursäkt sa jag att min katt förstås inte fick gå ut mer men de tyckte att det var ok och att de var beredda med vattenslangen om hon skulle dyka upp igen.

Ett annat exempel var när vår nuvarande katt flyttade hit och undersökte omgivningarna. Hade hon stört någon granne då hade vi byggt en rastgård åt henne. Nu bor vi i en väldigt kattvänlig by, så trots några incidenter där hon hälsade på hos folk och provåt andra katters mat trots vilda protester från matens rättmätiga ägare så tyckte folk mest att hon var rolig. När revirgränserna etablerats var det lugnt och den enda granne hon besöker nu är en tant vars katter tydligen accepterar besök. Tanten i fråga älskar min katt och är alltid orolig om hon inte syns till på ett tag.

Men som sagt, jag hade en backup-plan för om det inte hade fungerat att ha henne som utekatt. Dessutom får hon bara gå ut dagtid när vi är hemma så att vi har lite koll. Ungefär en timme brukar hon ta på sig för att smyga runt sitt område, sen dyker hon upp igen.

Fast det finns ju en likhet i att ta ansvar för djurets välmåga och skydda djuret mot onödiga risker. Ett hund som springer lös hejvilt håller sig ofta också när hemmet, om det inte är en otränad jakthund som drar på närmsta vilt. Men hundar är större (=kan göra med skada på folk och fä) och har högre status.

Jag har inga problem med utekatter per se, men de som går lösa här (jag bor mitt i centrala stan) har någon enstaka gräsmatta att vara på. I övrigt är det asfalt, bilar, cyklar, människor... Fattar verkligen inte att man bara släpper ut sina katter i sån miljö.

Bor du på landet är det en annan femma givetvis. Men jag tyckte uppfödarna till mina britter gjorde helt rätt som frågade om hur jag bodde, och ifall katterna skulle släppas ut.
Jag skulle aldrig heller ha utekatt "i stan". Vi bor på landet och först nu vågar jag ha katterna ute. Dom är enbart i skogen eller på vår mark.

Finns ingen ras som heter skogskatt.

"Huskatter köper man inte dom adopterar man" och då är dom nästan alltid vaccinerade, idmärkta, avmaskade... Om inte leta vidare till seriösare katthem/förening/djurräddare.

Norsk skogkatt finns det en ras som heter.

Det kryllar av skit(människor) där ute så de viktiga att komna ihåg är raskatt har alltid alltid alltid stamtavla. Alla katter oavsett hur dom ser ut och oavsett föräldrar är huskatter om de saknar stamtavla. Punkt!

Det finns maaaaassssssor med oseriösa huskattsuppfödare där ute och jag vädjar på mina bara knän att du inte köper katt utan stamtavla utan i så fall adopterar katt utan stamtavla!

Ang raser så är dom ju fantastiska allihopa tycker jag. Min absoluta favorit är abessinier. Själv har jag nu två skogkatter och en huskatt som är helt fatastiska :love:

Om du är nyfiken på att spana in olika raser är tex utställning rena rama smörgåsbordet. Obs om du besöker utställning finns det risk att du vill ha femton katter i olika raser efteråt :D:love::d

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 362
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 526
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 306
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 997
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar