Koppelpromenader med katt är inte ett alternativ för oss. Det räcker med hundarnas dito
Då kommer ni få svårt att köpa rasrent. Det kan gå, men kommer inte vara lätt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Koppelpromenader med katt är inte ett alternativ för oss. Det räcker med hundarnas dito
Det skrev jag väl inte heller? Jag menar bara att om en har specifika krav på vad för typ av individ en vill ha, så kan det ta lite tid att hitta den individen oavsett raskatt eller hittekatt.Jag vet inte var du läser in att jag skulle ta först bästa katt eller att jag inte skulle se den som en familjemedlem för det har jag verkligen inte skrivit.
Har som sagt kollat igenom flera katthems hemsidor nu i dagarna och ingen har katter som inte är mer eller mindre halvvilda eller så är det något annat knas med dem.
Då kommer ni få svårt att köpa rasrent. Det kan gå, men kommer inte vara lätt.
Det skrev jag väl inte heller? Jag menar bara att om en har specifika krav på vad för typ av individ en vill ha, så kan det ta lite tid att hitta den individen oavsett raskatt eller hittekatt.
Och jag vet inte hur gammal du är, men jag skulle säga att synen på vilka katter som omplaceras etc så har den nog (förhoppningsvis) utvecklats en del så att färre "vildkatter" omplaceras osv.
Alltså, katthemmen styr ju inte vilka katter som kommer in - det är det jag menar med att man ibland får ge kattletande lite tid.
Men jag släpper det här nu, det framgår att det inte är ett alternativ och då ska ni ju såklart inte heller ta hem en omplacering som ni inte känner att ni vill ha eller som ni tror är ett problem.
Då får vi väl köpa oss en blandras då. Inte konstigare än så egentligen. Märkligt fenomen. Raskattsuppfödare gnäller på att folk köper huskatter men själv vill de ju inte sälja?
Tilläggas kan ju då att jag är hunduppfödare så jag förstår ju det där med att selektera köpare men vissa krav är ju nästan löjliga.
Nädu, att raskattuppfödare skulle gnälla på att folk köper huskatter tror jag inte ett ögonblick på. Om det ens finns, så är det ytterst ovanligt.
Att du tycker dom är löjliga är en sak, vi tycker såklart att det är så vi vill ha det för våra avkommor. Vill du inte ställa upp på det är du inte en köpare för oss helt enkelt.
Jag tycker ofta man läser diskussioner om att det är oseriöst att köpa kattungar som inte avlats fram på "rätt sätt".
Ja, det är ju uppenbart att jag kan få svårt att hitta en renrasig katt då jag inte vill ha en ren innekatt och det är ju något jag får ha i åtanke helt enkelt
Ja, jag tycker det är oseriöst. Mest pga mängden hemlösa. En huskatt som är testad och kollad och säljs vaccinerad och allt sånt, visst. Tyvärr är dom försvinnande få.
Ja, jag tycker det är oseriöst. Mest pga mängden hemlösa. En huskatt som är testad och kollad och säljs vaccinerad och allt sånt, visst. Tyvärr är dom försvinnande få.
Nädu, att raskattuppfödare skulle gnälla på att folk köper huskatter tror jag inte ett ögonblick på. Om det ens finns, så är det ytterst ovanligt.
okej? nyss skrev du så här;
och nu skriver du att det är oseriöst . Du tillhör således en av de ytterst ovanliga då eller? Vad tycker du f ö att folk ska göra då - om de inte får köpa raskatt av en sån anledning som att de inte vill ha en ren innekatt och inte vill ha en hittekatt?
Nej, om du läser igen så står det att det är oseriöst att köpa (snarare sälja, jag säger sälja istället) en katt som inte är genomgången och där man gjort allt man kan för att sälja en frisk avkomma.
JAG tycker man ska köpa av katthem. Vill man inte det, då kan jag inte hjälpa längre. Jag anser att om man inte är säker på att man vill ha en raskatt eller inte kan ge det hem vi söker när vi säljer raskatter, så köper man från en katthem.
Det finns en ju och annan raskattsuppfödare som säljer till utekatt. Varför inte leta rätt på en sån?Så om man inte får köpa en raskatt av petiga uppfödare av den enkla anledningen att man inte vill ha innekatt - man kan vara den bästa köparen de kan hitta annars - då måste man istället vilja ha en vuxen katt där man inte vet historiken alls?
Jag börjar förstå att vi står rätt långt ifrån varandra.
Måste säga att jag blir mindre och mindre sugen på raskatt när man läser hur raskattsuppfödare resonerar. Trodde att det var ungefär som hunduppfödare men förstår att så inte är fallet. Alls.
Det finns en ju och annan raskattsuppfödare som säljer till utekatt. Varför inte leta rätt på en sån?
Exakt.Verkar ju dessvärre inte vara så vanliga?
Men jo, får väl börja med att hitta intressant ras, sedan sålla bort de som redan på hemsidan skriver att de bara säljer som innekatt och sedan ta det därifrån.
Jag valde ju att lägga ut en annons där jag sökte en omplacering av den ras jag var intresserad av där jag skrev hur vi bor, att vi har hundar och att vi ville att katten skulle kunna gå ut. Det dröjde inte länge innan jag fick flera svar.
Vart la du ut den annonsen då?
Så om man inte får köpa en raskatt av petiga uppfödare av den enkla anledningen att man inte vill ha innekatt - man kan vara den bästa köparen de kan hitta annars - då måste man istället vilja ha en vuxen katt där man inte vet historiken alls?
Jag börjar förstå att vi står rätt långt ifrån varandra.
Måste säga att jag blir mindre och mindre sugen på raskatt när man läser hur raskattsuppfödare resonerar. Trodde att det var ungefär som hunduppfödare men förstår att så inte är fallet. Alls.