Vilken ras ska vi ha?

Ja, för vill du släppa ut katten är du ju inte perfekt köpare? Att man oftast rekommenderar katthem är för att dom är i behov av hjälp och gör ett enormt jobb för att städa upp efter oansvariga kattägare. Jag tror nog att hunduppfödare skulle dra öronen åt sig om jag ville köpa deras valp och låta den gå in och ut utan uppsikt.
Fast att jämföra katter och hundar blir lite knasigt så vidare ni inte avlar på att katterna ska bli mer och mer dysfunktionella. Katter är "mindre" domesticerade än hundar och är därför mer självständiga. Deras instinkter om överlevnad ute är skarpare än många hundar som skulle hitta på allt möjligt tok om de blev utsläppta, som att t.ex. mucka gräl med vargar eller svälta ihjäl eftersom de inte får tag i mat. Katter håller sig oftast någorlunda nära hemmen och håller sig borta från livsfaror så gott det går.

Fast att jämföra katter och hundar blir lite knasigt så vidare ni inte avlar på att katterna ska bli mer och mer dysfunktionella. Katter är "mindre" domesticerade än hundar och är därför mer självständiga. Deras instinkter om överlevnad ute är skarpare än många hundar som skulle hitta på allt möjligt tok om de blev utsläppta, som att t.ex. mucka gräl med vargar eller svälta ihjäl eftersom de inte får tag i mat. Katter håller sig oftast någorlunda nära hemmen och håller sig borta från livsfaror så gott det går.

Fast det finns ju en likhet i att ta ansvar för djurets välmåga och skydda djuret mot onödiga risker. Ett hund som springer lös hejvilt håller sig ofta också när hemmet, om det inte är en otränad jakthund som drar på närmsta vilt. Men hundar är större (=kan göra med skada på folk och fä) och har högre status.

Jag har inga problem med utekatter per se, men de som går lösa här (jag bor mitt i centrala stan) har någon enstaka gräsmatta att vara på. I övrigt är det asfalt, bilar, cyklar, människor... Fattar verkligen inte att man bara släpper ut sina katter i sån miljö.

Bor du på landet är det en annan femma givetvis. Men jag tyckte uppfödarna till mina britter gjorde helt rätt som frågade om hur jag bodde, och ifall katterna skulle släppas ut.

Jag håller inte med. Katter är tillräckligt domesticerade för att klara ett hundliv, det finns det massor av bevis på. Raskatter är dessutom avlade mycket på temperament och en raskatt som visar tecken på att inte trivas inne, avlas inte på. Att katter håller sig undan faror är en myt. Trafiken tar död på närmare 50 katter om dagen i Sverige. Jag ser ofta katter som springer rakt ut framför bilar på vägen.

Om du visste hur många katter som svälter ihjäl för att de irrat bort sig, blivit skrämda eller av någon annan anledning inte hittar hem :( Och om du visste hur tragiskt det är varje gång en ny hemlösing dyker upp mager, frusen och eländig och tigger mat. Många är de katter på vift som muckar gräl med andra katter så att de inte vågar bo kvar i sitt hem utan ger sig ut i skogen där de antingen svälter ihjäl eller faller offer för ett rovdjur.

Jag har turen att bo så att jag kan släppa ut våra katter men jag tycker att det borde vara fullkomligt förbjudet att släppa ut sin katt om man bor i stad, samhälle, villaområde eller vid en större väg. När jag har bott så har mina katter fått vara inne av den enkla anledningen att de inte klarar sig i en sådan miljö.

Jag tycker att det är bra att man som uppfödare ställer krav på köpare så att de förstår att en katt inte alls har någon övernaturlig överlevnadsförmåga för det har de inte.

Detta stämmer inte då även kattaveln har lett till att vissa raser har sämre "överlevnadsinstinkt". Jag föder upp Ragdoll och vet att det är otroligt få uppfödare som säljer dessa katter till utekatter. Den största anledningen till detta är att ragdollen helt enkelt i de flesta fall inte lämpar sig som utekatter (finns individskillnader såklart). De är på tok för godtrogna och orädda så att de skulle snabbt bli dödade. Dessutom har jag hört flera historier om att de blivit stulna, just för att de har så karaktäristiskt utseende.

Detta stämmer inte då även kattaveln har lett till att vissa raser har sämre "överlevnadsinstinkt". Jag föder upp Ragdoll och vet att det är otroligt få uppfödare som säljer dessa katter till utekatter. Den största anledningen till detta är att ragdollen helt enkelt i de flesta fall inte lämpar sig som utekatter (finns individskillnader såklart). De är på tok för godtrogna och orädda så att de skulle snabbt bli dödade. Dessutom har jag hört flera historier om att de blivit stulna, just för att de har så karaktäristiskt utseende.

Det enda jag är rädd för är nog att mina raskatter ska bli stulna! Fast vi bor så sabla avsides att ingen skulle hitta hit typ.

Jag har för övrigt två ragdolls också som går ute och just dessa två exemplar funkar utmärkt som utekatter.

Ja, för vill du släppa ut katten är du ju inte perfekt köpare? Att man oftast rekommenderar katthem är för att dom är i behov av hjälp och gör ett enormt jobb för att städa upp efter oansvariga kattägare. Jag tror nog att hunduppfödare skulle dra öronen åt sig om jag ville köpa deras valp och låta den gå in och ut utan uppsikt.

Jag skrev att man kan vara den bästa köparen annars. I övriga aspekter alltså.

Nä, de flesta hunduppfödare skulle nog inte dra öronen åt sig om du sa att du bor på gård och hunden kommer få strosa fritt där. Om du sa att du skulle låta hunden göra det mitt inne i city kanske ja.
Men vad gäller kattuppfödare så verkar vissa vara strikta på att katten inte ska få gå ut - oavsett hur den tilltänkta köparen bor. Jag får helt enkelt försöka hitta den som ser längre än näsan räcker :)

Det enda jag är rädd för är nog att mina raskatter ska bli stulna! Fast vi bor så sabla avsides att ingen skulle hitta hit typ.

Ja, det är väl stöldrisken då. Min granne hade en perserkatt som han hade som utekatt i alla år. Den blev 14 år och han fick ta bort den p.g.a njurproblem för ett par månader sedan. En annan granne har en helig birma som också får gå ut. Inte heller den har blivit stulen eller dyl.

Så som jag bor är det helt enkelt inga problem med att ha katten ute. Flera hundra meter från närmaste väg (och då är det en 50-väg) och med skog och allmänningar i anknytning. Det är så vitt jag vet ingen katt som bor i vårt område som strukit med av andra anledningar är sjukdom och ålder.

Dessutom så har vi ofta dörrarna öppna här både vår, sommar och höst då hundarna kommer och går som dom vill in och ut + att barnen ofta lämnar dörrarna öppna när de "bara ska hämta nåt" eller dyl. och det skulle liksom aldrig funka med en innekatt då, förutom att jag tycker att katter SKA få gå ute av naturen och att jag vägrar att skaffa mig "problem" dvs att man måste passa dörrar osv. Katten den skulle ju smita ut vid första bästa tillfälle och det är ju värre att en icke-utevan katt smiter ut än att ha en som är utevan. Vi pratar dessutom inte att släppa ut katten "vind för våg" som missfideli uttrycker det utan katten får gå ut som den vill när vi är hemma och tas absolut in till natten och på dan när vi jobbar får den också hålla sig inne - precis som våra hundar :)

Nu har jag dessutom lusläst alla katthems hemsidor. Eller alla, de som ligger på en radie om ca 80-100 km från mig.

* de flesta beskrivs som "försiktiga", "skygga" eller "behöver tid".
* många säljs bara två och två (jag vill bara ha en).
* många har krav på att katterna ska hållas som innekatter.

Ska försöka hitta dessa rasforum också :)

Nu har jag dessutom lusläst alla katthems hemsidor. Eller alla, de som ligger på en radie om ca 80-100 km från mig.

Alla katthem har inte alla katter på sin hemsida så ett tips kan vara att ringa direkt och kolla

Jag skrev att man kan vara den bästa köparen annars. I övriga aspekter alltså.

Nä, de flesta hunduppfödare skulle nog inte dra öronen åt sig om du sa att du bor på gård och hunden kommer få strosa fritt där. Om du sa att du skulle låta hunden göra det mitt inne i city kanske ja.
Men vad gäller kattuppfödare så verkar vissa vara strikta på att katten inte ska få gå ut - oavsett hur den tilltänkta köparen bor. Jag får helt enkelt försöka hitta den som ser längre än näsan räcker :)

Katter får ju ofta strosa fritt även när ägaren inte är hemma, skulle hunduppfödare gå med på det? De flesta uppfödare skulle nog kunna tänka sig att sälja om man godkänner utemiljön. Men eftersom få bor så bra, är det enklare att säga tvärt nej. Jag skulle kunna sälja om man bor enskilt i skogen utan grannar som använder vägen. Men inte med grannar eller trafik. Då vill jag att katten ska vara ute bakom nät om lös.

Jag har tittat på t.ex Vaxholms katthem, dom säljer utekatter, ensamkatter och katter som är tama.

Rasforum finns ofta på facebook kan jag tipsa om. Sen har många raser sidor på ex ifokus där det ibland finns aktiva uppfödare.

Jag har tittat på t.ex Vaxholms katthem, dom säljer utekatter, ensamkatter och katter som är tama.

Jag har kollat Vaxholms katthem. De flesta katter där var inte tama. Inte på det sätt vi vill iaf. Att ha en skygg, blyg (you name it) katt i ett hushåll med barn och hundar kommer inte fungera. Vi vill ha en katt som gillar människor och som gärna sitter i knät och gosar. f.d vildkatter är oftast inte på det sättet. Det står heller inget om hundvana. De som lät intressanta var f.ö. alla bokade (just nu). Dessutom vill jag ju helst ha en raskatt.

Jag skulle kunna sälja om man bor enskilt i skogen utan grannar som använder vägen. Men inte med grannar eller trafik. Då vill jag att katten ska vara ute bakom nät om lös.

Då får kattköparen inte heller ha bil alltså? Eller i vart fall får den ju inte ta emot bilburet besök? För det genererar ju en viss trafik det med.

"Och by the way, jag bor ett par hundra meter från en hyfsat trafikerad väg och har tänkt låta min hund springa ute lös som den vill utan uppsikt..."

Hur många hunduppfödare skulle betraktas som seriösa om de säljer till någon med den synen på hundhållning?

http://www.sverak.se/bli-medlem/sverak-klubbar/ - här finns rasklubbar

Jag har inte koll på vart du bor, men här på västkusten är det inte svårt att hitta snälla justa omplaceringskatter. Antingen via något Katthem, eller via blocket.

Så som jag bor är det helt enkelt inga problem med att ha katten ute. Flera hundra meter från närmaste väg (och då är det en 50-väg) och med skog och allmänningar i anknytning. Det är så vitt jag vet ingen katt som bor i vårt område som strukit med av andra anledningar är sjukdom och ålder.
Vill bara påminna om att en katt kan ha ett revirområde som sträcker sig långt mycket mer än "flera hundra meter". Hankatter har i regel större revir än honkatter. Okastrerade hankatter kan röra sig över gigantiska områden. Men oavsett kön så kan katten ha ett revir som sträcker sig långt mycket längre än man som ägare skulle kunna önska. Så ha i åtanke att även om du tycker att det är långt till vägen, så innebär inte det att katten tycker det.

Vill också nämna att en 50-väg är mer än nog för att döda en katt. Jag höll på att köra på en katt på en 30-väg tidigare i år, och då kör jag väldigt försiktigt. Men det spelar ingen roll hur försiktig man är när man kör om katten springer ut precis framför bilen. Jag vill inte ens tänka på vad som hade kunnat hända om jag inte ställde mig på bromsen. Även om 30 km/h inte är en hög hastighet, så kan katten dö ändå. Eller bli så pass skadad att den inte dör direkt, utan måste lida innan den kan tas till en veterinär.

-

Jag har själv haft utekatt i hela mitt liv, och ända fram till förra året hade jag aldrig förlorat en katt i trafiken. Nu har jag förlorat två på kort tid (de köptes samtidigt, jag skaffade inte ny utekatt efter den förstas död), och jag vet hur fruktansvärt ont det gör. Speciellt när det gäller unga djur. Speciellt när det gäller en familjemedlem.

Visst vore väl idealet att kunna släppa ut sin katt utan att detta skulle riskera livet på dem. Men tyvärr är det väldigt farligt. Jag tror inte att någon uppfödare vägrar sälja sina djur som utekatter för att jävlas med köparna, utan för att de vill att de individer som säljs ska få leva långa, värdiga och friska liv.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 362
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 526
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 306
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 997
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar