Vilken ras passar oss?

Sv: Vilken ras passar oss?

Jag vill precis som Red_Chili föreslå italiensk vinthund och whippet. Det är raser som är väldigt energiska, särskilt som unga hundar, men ändå har lätt att slappna av. De skäller inte särskilt mycket och trivs utmärkt i lägenhet bara det finns en mjuk sovplats att tillgå.

Båda raserna är väldigt "kärleksfulla" och vill gärna vara nära sin flock, italienaren skulle helst krypa innanför skinnet på en om det bara gick. För utomstående kan de istället verka rätt svala och kanske lite opersonliga, men det är för att de är tämligen ointresserade av främmande människor.

Jag är allergisk mot hundar men har aldrig reagerat på vare sig italienska vinthunden som jag tidigare hade eller de två whippetar som jag har nu.

Det finns ju massor. Papillon, Pudel, Bichon frisé, Whippet, Fransk bulldog, Petit brabancon, Dvärschnauzer till exempel. Tänk dock på att ni måste lägga in mycket mental stimulans också om ni ska ha en Pudel, Dvärgschnauzer eller Papillon.

Dvärgschnuzer är då ingen ras som kräver mer mentalt än en genomsnittlig hund. Det är en sällskapsras och de flesta Ds nöjer sig utmärkt med vardaglig sysselsättning och motion. Sen kan det finnas mer krävande individer men det är inte rastypiskt.

Men de är lättlärda och passar fint till rallylydnad; agillity, och även spår.

Svarar alla

Förlåt för min långa frånvaro i den här tråden! Jag uppskattar era svar jättemycket. Det finns så många fantastiska och fina hundraser! :love: Jag längtar verkligen efter hundlivet. Efter att ha haft hund, katt och häst hela livet så har jag knappt sett skymten av något djur alls på över ett år. Många bra tips har kommit in i den här tråden! :bow:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 808
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 229
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Har ni några tips på roliga raser som kan passa som patrullhund för hemvärnet? De måste såklart uppfylla kraven på höjd och päls. Det...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 203
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 463
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar