Vilken ras är det?

H

HaRLeKIn

Jag går en hundkurs nu o det är ett par som har hämtat en hund från Danmark, den är vit m svart huvud. Liknar en setter litegrann men mkt grövre.
Den används till jakt tyckte jag att de sa. Jag tycker det är pinsamt att fråga vad det är för ras för jag har frågat flera gånger men jag hör aldrig exakt vad de säger pga dålig hörsel.

Det låter som att de säger Shiva/shiba eller ngt när de säger rasen men en shiva är det inte, jag har kollat. Shiba vet jag inte om det finns någon ras som heter?

Så hjälp mig lista ut vad det är för ras på denna hund. :)

Sv: Vilken ras är det?

Men de liknar väl inte Setter heller? Funderar på om det finns nått annat. Münster lär man inte blanda ihop med "shiva-nått" *hmm* Men någon sån ras. Det finns ju många "nya" i sverige idag som man knappt vet vad de heter...

Ser den ut så här ?

fengas_birk.jpg

Shiba är ju en spets..Tror Inte att någon kan tycka att den är lik en setter ;)

Ursäkta nu mig ni som har sådana här hundar men detta var det fulaste jag sett på länge! :D

Bracco_7.jpg

Shiban kan ha 3 olika färger, men den är aldrig rent svartvit. Däremot är det en jakthund i grunden.

Senast ändrad:

På din beskrivning låter det som en Gammel Dansk Hönsehund. Den finns både som lång och korthårig. Den långhåriga är setterliknande.
Men jag får inte in det där med att det låter som att de säger Shiba.

Om man bara säger Staby då :idea: ?

Det kan väl låta...

ooohhh! De är ju asläckra!! Om jag får tid nångång... Då ska detbli nått sånt. Kan bara inte riktigt bestämma vilken typ. Men nått sånt...

Har jag sagt något annat då ? Skrev jag att den liknar en setter då den är en spets ???

Och samma fråga till dig...har jag sagt Setter ??? Skrivit i sömnen kanske ? Vart har jag påstått Setter ???

Ok, så du var bara ute efter att få bråka lite..säg det på en gång då...dumma människa.

Har inte påstått det heller...
har du vaknat på fel sida idag eller vad är det frågan om :confused:

Ja en sån som gnist har på bild tror jag det är. Ok, de kanske sa Staby o sen fick jag det till något annat... Ni vet, det blir ju en höna av en fjäder. ;)

Den är i alla fall jättefin o jag är så förälskad i den, men jag vet inte om man kan ha en sådan till bara sällskap/agility, vad tror ni?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 948
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 004
Senast: NOC14
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Som några nog vet så dog våran hund B i höstas 💔 Och hon var min bästavän och den som jag tyckte MEST om och var som mest nära i hela...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka