Vilken ponny väljer man... *tveeekar* (långt)

Sv: Vilken ponny väljer man... *tveeekar* (långt)

Tycker ni ska köpa den ni redan har. Dottern lär väl sig :)

Jag har en foderponny tillsammans med min dotter. En MYCKET trevlig häst men som kanske är liiite för svår för dottern, dock en drömhäst för mig och vi älskar henne sanslöst såklart... :love::love::love: Dottern rider henne och så och det funkar hyfsat och hon tycker det är roligt.
Hästen är otroligt trevlig i all hantering, mkt väluppfostrad, tävlad MSV dressyr och LA hoppning, lite till åren (snart 15), har haft fång men är helt frisk nu, inte igång ordentligt då hon inte var riden på länge när vi tog över henne men det är på G.
Vi har blivit tillfrågade om att köpa henne och i stort sett sagt ja för hon är en helt underbar häst. Ett mkt bra pris har vi fått också eftersom ägaren tycker att hon har det så bra hos oss.
Nu har vi dock blivit tillfrågade om att köpa en annan häst också (inte samma ägare). Den står i vårt stall, valack, lika gammal, inte fullt så välutbildad, frisk, ganska trevlig och okomplicerad att rida, kanske lite bättre för min dotter egentligen då det är en riktig läromästare, men tristare för mig.
Dessutom ganska mkt dyrare, men det är eg. inte problemet.
Vilken ponny skulle ni välja???
Jag skulle kunna tänka mig att köpa valacken, trots att JAG eg. vill ha den vi redan har, men här tänker jag mest på dottern. DOCK finns det ett problem och det är att jag inte är så förtjust i de som äger den just nu och de kommer nog att ställa en storhäst i samma stall istället eller ev. två stycken.
Det skulle kännas som om de kollade oss hela tiden och jag skulle aldrig kunna slappna av tror jag. De har haft ponnyn ganska länge och det är deras ögonsten som nog ingen ny ägare eg. är god nog åt...
Så kontentan av detta är: Ska jag välja "vår" ponny som JAG passar bäst ihop med och som vi båda redan älskar (bättre pris, haft fång, DUKTIG) eller ska jag välja den andra som dottern passar bäst ihop med (trist för mig, frisk, mindre utbildad) men då också leva med att känna mig övervakad...?
JAG BLIR TOOOKIG!!! Måste bestämma mig denna veckan!!! :confused::confused::confused:

Jag hade LÄTT tagit den ponnyn ni har nu! :) Det är ju bra mkt mer negativa saker du nämnt i att ta valacken. Och även om ponnyn ni har nu är lite svår för din dotter så utvecklas man ju hela tiden.

Hade köpt den ni har.

Absolut vallacken. aldrig nånsin ha en lite för svår häst till ett barn, särskilt inte ett lite försiktigare barn. Många barn har blivit "avhästicerade" på det viset.
Du kan kanske flytta hästen till ett annat stall?

Absolut vallacken. aldrig nånsin ha en lite för svår häst till ett barn, särskilt inte ett lite försiktigare barn. Många barn har blivit "avhästicerade" på det viset.
Du kan kanske flytta hästen till ett annat stall?

Det är ju problemet - att vi inte kan flytta av olika orsaker. Annars hade jag nog gjort det, men det är tyvärr inte ett alternativ.
Jag håller med om att man är rädd för att avhästicera (kul ord!) barnet, det är därför jag tvekat.
Fast inte längre - har beslutat att behålla vår häst, köpa henne och lägga penagrna som blir över på träning för vår duktiga tränare som finns i samma stall och som känner denna hästen och min dotter väldigt väl och som säkert kan hitta en bra balans mellan dem.

Och när jag ändå är här.... vad skulle NI tycka var ett sjysst pris för "vår" häst om det var ni som skulle ha den?
Hon är försäkrad för 55.000:- utan restriktioner (men det var ju vad hon var värd i sin glans dagar liksom...) och kan säkert bli en kalashäst igen när hon kommit i form.

Maxad d-ponny
Full stam
Mkt snygg (utställd med HÖGA poäng)
MSV dressyr
LA hoppning
Otroligt trevlig i all hantering
Lättlastad
Haft fång (känslig)
Snart 15 år

Vad skulle ni kunna tänka er att ge för en sån?
Bara kul att höra...

40.000kr ungefär.

Jag har blivit gammal och klok och anser numera att man aldrig kan förändra en hästs personlighet. Den är som den är och i bra stunder kan den verka "normal" men normaliseringen sitter bara i så länge hästen känner för det eller i icke pressande situationer.

Jag har blivit gammal och klok och anser numera att man aldrig kan förändra en hästs personlighet. Den är som den är och i bra stunder kan den verka "normal" men normaliseringen sitter bara i så länge hästen känner för det eller i icke pressande situationer.
Ju äldre man blir och ju mer träning man får desto bättre rider man. Tror inte alls att den nuvarande ponnyn är fel med tanke på att mamma rider till den också.

Ja, jag rider ju nästan varje dag (iaf minst 4-5 ggr/vecka) och då ordentligt med riktiga övningar och i form och så.

Jag tycker, som de flesta andra här, att ni ska satsa på den ponny ni har nu. Så länge dottern tycker att det är roligt så är det bara att köra. Skaffar ni den andra, yngre hästen som inte är lika välutbildad så kan nog din dotter känna att det blir lite av en press på henne. Eftersom du inte tycker lika mycket om den hästen, och eftersom ägarna kommer att hänga över axeln på er så kan det säkert bli lite strul på grund av det.

Jag och min sambos dotter håller just nu på att leta foderhäst. Och vi är rörande ense om att det ska bli en häst som gärna är lite pigg och mer av en utmaning istället för en lugn ponny som man inte lär sig något av. Inget ont om dessa ponnyer, men min sambos dotter har varit en försiktig ryttare, och det värsta man kan göra är att ge dem en häst som inte blir en utmaning. Man lär sig av sina motgångar, det är min filosofi. Självklart ska man inte skaffa en "omöjlig" häst, men gärna en häst där barnet får tänka själv och kan se sin egen utveckling. Jag lovar dig, det ger mycket mer.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 855
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama