H
HorseGeek
Sv: Vilken ponny väljer man... *tveeekar* (långt)
Tycker ni ska köpa den ni redan har. Dottern lär väl sig
Tycker ni ska köpa den ni redan har. Dottern lär väl sig
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har en foderponny tillsammans med min dotter. En MYCKET trevlig häst men som kanske är liiite för svår för dottern, dock en drömhäst för mig och vi älskar henne sanslöst såklart... Dottern rider henne och så och det funkar hyfsat och hon tycker det är roligt.
Hästen är otroligt trevlig i all hantering, mkt väluppfostrad, tävlad MSV dressyr och LA hoppning, lite till åren (snart 15), har haft fång men är helt frisk nu, inte igång ordentligt då hon inte var riden på länge när vi tog över henne men det är på G.
Vi har blivit tillfrågade om att köpa henne och i stort sett sagt ja för hon är en helt underbar häst. Ett mkt bra pris har vi fått också eftersom ägaren tycker att hon har det så bra hos oss.
Nu har vi dock blivit tillfrågade om att köpa en annan häst också (inte samma ägare). Den står i vårt stall, valack, lika gammal, inte fullt så välutbildad, frisk, ganska trevlig och okomplicerad att rida, kanske lite bättre för min dotter egentligen då det är en riktig läromästare, men tristare för mig.
Dessutom ganska mkt dyrare, men det är eg. inte problemet.
Vilken ponny skulle ni välja???
Jag skulle kunna tänka mig att köpa valacken, trots att JAG eg. vill ha den vi redan har, men här tänker jag mest på dottern. DOCK finns det ett problem och det är att jag inte är så förtjust i de som äger den just nu och de kommer nog att ställa en storhäst i samma stall istället eller ev. två stycken.
Det skulle kännas som om de kollade oss hela tiden och jag skulle aldrig kunna slappna av tror jag. De har haft ponnyn ganska länge och det är deras ögonsten som nog ingen ny ägare eg. är god nog åt...
Så kontentan av detta är: Ska jag välja "vår" ponny som JAG passar bäst ihop med och som vi båda redan älskar (bättre pris, haft fång, DUKTIG) eller ska jag välja den andra som dottern passar bäst ihop med (trist för mig, frisk, mindre utbildad) men då också leva med att känna mig övervakad...?
JAG BLIR TOOOKIG!!! Måste bestämma mig denna veckan!!!
Absolut vallacken. aldrig nånsin ha en lite för svår häst till ett barn, särskilt inte ett lite försiktigare barn. Många barn har blivit "avhästicerade" på det viset.
Du kan kanske flytta hästen till ett annat stall?
Och när jag ändå är här.... vad skulle NI tycka var ett sjysst pris för "vår" häst om det var ni som skulle ha den?
Hon är försäkrad för 55.000:- utan restriktioner (men det var ju vad hon var värd i sin glans dagar liksom...) och kan säkert bli en kalashäst igen när hon kommit i form.
Maxad d-ponny
Full stam
Mkt snygg (utställd med HÖGA poäng)
MSV dressyr
LA hoppning
Otroligt trevlig i all hantering
Lättlastad
Haft fång (känslig)
Snart 15 år
Vad skulle ni kunna tänka er att ge för en sån?
Bara kul att höra...
Ju äldre man blir och ju mer träning man får desto bättre rider man. Tror inte alls att den nuvarande ponnyn är fel med tanke på att mamma rider till den också.Jag har blivit gammal och klok och anser numera att man aldrig kan förändra en hästs personlighet. Den är som den är och i bra stunder kan den verka "normal" men normaliseringen sitter bara i så länge hästen känner för det eller i icke pressande situationer.
40.000kr ungefär.