Vilken ponny väljer man... *tveeekar* (långt)

P

pyttelyttan1

Jag har en foderponny tillsammans med min dotter. En MYCKET trevlig häst men som kanske är liiite för svår för dottern, dock en drömhäst för mig och vi älskar henne sanslöst såklart... :love::love::love: Dottern rider henne och så och det funkar hyfsat och hon tycker det är roligt.
Hästen är otroligt trevlig i all hantering, mkt väluppfostrad, tävlad MSV dressyr och LA hoppning, lite till åren (snart 15), har haft fång men är helt frisk nu, inte igång ordentligt då hon inte var riden på länge när vi tog över henne men det är på G.
Vi har blivit tillfrågade om att köpa henne och i stort sett sagt ja för hon är en helt underbar häst. Ett mkt bra pris har vi fått också eftersom ägaren tycker att hon har det så bra hos oss.
Nu har vi dock blivit tillfrågade om att köpa en annan häst också (inte samma ägare). Den står i vårt stall, valack, lika gammal, inte fullt så välutbildad, frisk, ganska trevlig och okomplicerad att rida, kanske lite bättre för min dotter egentligen då det är en riktig läromästare, men tristare för mig.
Dessutom ganska mkt dyrare, men det är eg. inte problemet.
Vilken ponny skulle ni välja???
Jag skulle kunna tänka mig att köpa valacken, trots att JAG eg. vill ha den vi redan har, men här tänker jag mest på dottern. DOCK finns det ett problem och det är att jag inte är så förtjust i de som äger den just nu och de kommer nog att ställa en storhäst i samma stall istället eller ev. två stycken.
Det skulle kännas som om de kollade oss hela tiden och jag skulle aldrig kunna slappna av tror jag. De har haft ponnyn ganska länge och det är deras ögonsten som nog ingen ny ägare eg. är god nog åt...
Så kontentan av detta är: Ska jag välja "vår" ponny som JAG passar bäst ihop med och som vi båda redan älskar (bättre pris, haft fång, DUKTIG) eller ska jag välja den andra som dottern passar bäst ihop med (trist för mig, frisk, mindre utbildad) men då också leva med att känna mig övervakad...?
JAG BLIR TOOOKIG!!! Måste bestämma mig denna veckan!!! :confused::confused::confused:

Sv: Vilken ponny väljer man... *tveeekar* (långt)

OM dottern klarar av att rida den ni redan har,utan att tycka det är allt för drygt,så skulle jag köpa den,den andra skulle jag inte köpa alls! Du verkar inte alls vilja ha den,samt att du skulle känna dig övervakad,nej,aldrig.

Bättre att ut och leta efter nån som passar er bägge två då istället?

Hur gammal är dottern?

säger som sörflickan lis, tycker dottern om den hästen ni redan har, klarar av att rida den utan att vara rädd och tycka det är jobbigt så skulle jag satsa på den hästen eller leta en helt ny.

Men lycka till iaf!

Har du pratat med din dotter och frågat vad hon tycker? Men i vilketfall har hon ridit foderhästen och trivs med den?

Jag kan nog inte hjälpa dig med ditt dilemma men jag hoppas det blir bra:)

Om den första hästen funkar i hanteringen för dottern och hon gillar den tycker jag att det avgör. Ridningen kan man komma till rätta med med hjälp av tränare, och om även du rider den kommer den ju inte "tappa". Jag skulle verkligen inte köpa den andra hästen, känner igen det där med förra ägaren i samma stall och det skulle inte jag vilja vara med om igen. Kör på den första! Tänk så här också, pengarna ni sparar på att köpa den första ponnyn kan ni lägga på tränare åt dottern :)

Absolut den första, om, som tidigare talare redan sagt, dottern klarar av den. För tanken är väl att hon ska bli bättre på att rida?

Du verkar inte alls vilja ha den andra ju... så: första, om dottern klarar av den, och annars så leta efter ett tredje alternativ!

OM dottern klarar av att rida den ni redan har,utan att tycka det är allt för drygt,så skulle jag köpa den,den andra skulle jag inte köpa alls! Du verkar inte alls vilja ha den,samt att du skulle känna dig övervakad,nej,aldrig.

Bättre att ut och leta efter nån som passar er bägge två då istället?

Hur gammal är dottern?

Nä, du har rätt - jag vill eg. inte ha den andra hästen... jag vill ha VÅR häst! Det var mest för jäntans skull isf... Hon är snart 11 år och lite feg av sig, men det funkar ju för det mesta trots att vår häst eg är lite för stor för henne. Den andra är bättre i storlek och kanske mer lättriden, men vår är trevligare.... dock är hon inte igång och tävlad lika mkt som den andra (men på högre nivå det som är) och jag tror inte dottern kommer att kunna komma lika långt på henne som på valacken (men hon är inte sådär jäääättetävlingsintresserad - långt ord det blev).

Jag hade nog valt din favorit. Är det storleken som är problemet för dottern lär det ju bli ett mindre och mindre problem i takt med att hon växer. Får du dessutom stoet för ett bra pris kanske du kan lägga en del av pengarna du sparar på att låta dottern rida för tränare några gånger :idea: Då kan hon få hjälp om det är några andra problem.

Är det storleken som är problemet för dottern lär det ju bli ett mindre och mindre problem i takt med att hon växer. Får du dessutom stoet för ett bra pris kanske du kan lägga en del av pengarna du sparar på att låta dottern rida för tränare några gånger :idea: Då kan hon få hjälp om det är några andra problem.

Ja, storleken är lite av problemet, min dotter är ganska kort och späd och hästen är en maxad D-ponny... hon skulle passa bättre på en B- eller C-ponny egentligen.
Det var smart att tänka så att jag kan lägga de pengar som blir över på tränare istället!!! :banana:

jag skulle valt den ni redan har.. med tiden kommer dottern säkert lärt sig mer o klarar av den galant också..

fång e ju ett minus men inget hinder, har själv en fånghäst som jag hållit symtomfri i över 7år nu...

lycka till

Ja, storleken är lite av problemet, min dotter är ganska kort och späd och hästen är en maxad D-ponny... hon skulle passa bättre på en B- eller C-ponny egentligen.
Det var smart att tänka så att jag kan lägga de pengar som blir över på tränare istället!!! :banana:
Jag tycker häst nummer ett trots fånganfall. Jag fick själv en egentligen lite för svår ponny när jag var liten (men det var jag som tjatade m just den ponnyn) Vi gjorde vår resor (han var mycket het och nervig) men jag lärde mig också otroligt mycket på den ponnyn. Och är dottern inte superintresserad av att tävla så är det ju ändå bättre. Er häst har ju tävlat en hel del förr och sådant sitter kvar även om det var länge sedan. Det blir en jättebra läromästare av hästen ändå. Regelbunden träning (kanske delvis av dig eller för tränare) hjälper till. Min dotter får sin ponny tömkörd av hennes mormor en gång i veckan som hjälp att träna rätt form. Ponnyn vet precis hur hon ska göra för att slippa undan men jobbar mycket bättre om hon tränas rätt en gång i veckan.

Ja, jag rider henne ju flera gånger i veckan så hon får jobba ordentligt i rätt form och med lite klurigare saker. När jäntan rider är det mest jogging för hästen liksom och hon behöver inte anstränga sig nämnvärt :angel:
Brukar försöka låta dottern göra sånt hon tycker är roligt mest (småhoppa, bommar, försöka hitta formen och sånt) för att hon inte ska tröttna innan hon är duktig nog att fixa hästen helt själv...
Vi kan nog inte skiljas från denna underbara häst :love:

Och när jag ändå är här.... vad skulle NI tycka var ett sjysst pris för "vår" häst om det var ni som skulle ha den?
Hon är försäkrad för 55.000:- utan restriktioner (men det var ju vad hon var värd i sin glans dagar liksom...) och kan säkert bli en kalashäst igen när hon kommit i form.

Maxad d-ponny
Full stam
Mkt snygg (utställd med HÖGA poäng)
MSV dressyr
LA hoppning
Otroligt trevlig i all hantering
Lättlastad
Haft fång (känslig)
Snart 15 år

Vad skulle ni kunna tänka er att ge för en sån?
Bara kul att höra...

Jag tycker du ska köpa den som du passar ihop med. Din dotter kan ju rida henne hyfsat med det kommer bli bättre, tror också att hon kommer lära sig mer på den.

Nä, du har rätt - jag vill eg. inte ha den andra hästen... jag vill ha VÅR häst! Det var mest för jäntans skull isf... Hon är snart 11 år och lite feg av sig, men det funkar ju för det mesta trots att vår häst eg är lite för stor för henne. Den andra är bättre i storlek och kanske mer lättriden, men vår är trevligare.... dock är hon inte igång och tävlad lika mkt som den andra (men på högre nivå det som är) och jag tror inte dottern kommer att kunna komma lika långt på henne som på valacken (men hon är inte sådär jäääättetävlingsintresserad - långt ord det blev).

Jag köpte en häst som det var mkt humör i och då var jag också VÄLDIGT feg men jag växte på mig och nu så sätter jag mig mer än gärna på utmaningar, andra tycker jag är helt dum i huvet som sätter mig upp på en del av dom hästarna :)

Men vad säger dottern? Hade jag varit hon hade jag antagligen varit så fäst vid den första hästen att jag utan tvekan valt den, oavsett vilken som passade mig bäst. Likadant skulle jag aldrig byta ut min nuvarande ponny mot en färdig SM-ponny, jag älskar henne för mycket :love:

Nackdelen med den första ponnyn tycker jag främst är åldern, om fem år, när din dotter antagligen vill tävla för fullt, är den tjugo och nästan för gammal. Även om hon inte visar något intresse för tävling nu lär det komma efter ett tag.

Hej!

Hur som helst skulle jag INTE ta häst nummer 2. Du kommer inte att komma till freds med att ha gamla ägaren i din närhet hela tiden då inte personkemin verkar vara den rätta.

Vad gäller den ni redan har, så kommer ju dottern att växa och bli duktigare på att rida. Huvudsaken är att hon klarar av uppgiften, så att säga, och hon får absolut inte bli skrämd! Om hon klarar av detta så låter den som ett bra alternativ.

Vad gäller fången så måste du ta ställning helt själv. Jag är fel person att rådfråga då jag ALDRIG mer köper en fångponny. Detta pga att vi under mycket tragiska former fick lov att avliva min dotters allra första ponny och läromästare för två år sedan. Detta har satt djupa spår i oss.....

Och när jag ändå är här.... vad skulle NI tycka var ett sjysst pris för "vår" häst om det var ni som skulle ha den?
Hon är försäkrad för 55.000:- utan restriktioner (men det var ju vad hon var värd i sin glans dagar liksom...) och kan säkert bli en kalashäst igen när hon kommit i form.

Maxad d-ponny
Full stam
Mkt snygg (utställd med HÖGA poäng)
MSV dressyr
LA hoppning
Otroligt trevlig i all hantering
Lättlastad
Haft fång (känslig)
Snart 15 år

Vad skulle ni kunna tänka er att ge för en sån?
Bara kul att höra...
Höga poäng på utställning ger en lite dyrare häst anser jag med tanke på avelsvärde. En intressant stam plusar ju också på. Hög utbildningsgrad och att hon är maxad d-ponny är pluspoäng.Att hon inte är i form och att hon är fångkänslig ligger på minussidan. Med åren sjunker ju värdet även om 15 år är en ganska löjlig ålder på en ponny. Så där mellan tummen och pekfingret mellan 20- och 30000. 30000 med tanke på utbildning och 20000 med tanke på fången. Men som sagt jag vet inte. Vi köpte vår ponny, sto med bra stam och bra avelsvärde (hade fått tre fina föl) inte så väldigt utbildad (LB kanske) 17 år, frisk och försäkrad för 30000 (liv) betalade vi 15000 för och det är billigt för den rasen (connemara).

Kanske ska tillägga att vi köpte henne för snart 3 år sedan. Nu är hon värd flera miljoooner:love: för sitt underbara psyke och sin härliga personlighet. Säljer aldrig henne :)

Hur som helst skulle jag INTE ta häst nummer 2. Du kommer inte att komma till freds med att ha gamla ägaren i din närhet hela tiden då inte personkemin verkar vara den rätta.

Nä, jag känner så också... Hon som äger våran nuvarande foderhäst är en heeelt underbar tjej :love: som naturligtvis får komma och hälsa på och rida när som helst även om jag köper hennes häst.
Det gör hon redan då och då och det känns helt rätt mellan oss! Jag kommer att se henne som en trygghet att ha i bakgrunden att fråga till råds och det känns bra!
Priset kommer nog att landa runt 25.000:- och det tror jag att jag kan leva med!
Det är skillnad på folk och folk... Vissa känns bara intresserade och glada att hästen har det bra och andra känns kontrollerande. Hade "vår" ägare varit sån hade jag aldrig tagit hästen då vi bor i samma stad och det hade blivit för nära då och jag hade inte vågat göra nånting typ...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 849
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama