Vilken ordning på balans, bärighet och samling?

lakrits

Trådstartare
På westernforumet diskuteras det i en tråd angående balans, bärighet och samling och i vilken ordning det kommer.

Då blev jag lite nyfiken på vad ni "engelska" ryttare anser om saken.
I mina ögon och i min ridning så är det först balans sedan bärighet och sist samling.

I grundridningen är ju egentligen western och engelskt detsamma men tänkandet kan ju skilja en del.

Så...hur ser ni på saken?

Sv: Vilken ordning på balans, bärighet och samling?

Takt-Lösgjordhet-Stöd-Schwung- Rakriktning-Samling

Hmmm.......balans, bärighet och samling var det.
Det andra förstod jag med men är mer intresserad av det andra.

Takt, Schwung och rakriktning är ju en del i sammanhanget som kommer allteftersom ur balans, bärighet och samling.

Som du själv skriver så kommer balansen först, sedan bärigheten som krävs för att pållen ska orka med samling....

Jag vill också ha de så men en del pratar om bärighet först, samling och balans...eller bärighet, balans och samling ;)

Det är klart - man kan ju prata om olika nivåer - när grundbalans och bärighet finns där och man kan kräva en viss samling så kommer man liksom till nästa steg....här söker man kanske en mer etablerad bärighet för att kunna gå vidare....

Men grunderna i engelsk och westernridning är de samma - kan varmt rekommendera Kyras bok till ALLA discipliner :banana:

Jag (som rider islandshäst) håller med dig. Först balans, sedan bärighet, sist samling.

MEN man tränar ju alla delarna på olika nivåer, och det är ju så att säga balans-bärighet-samling på "grundnivå" först, och när det sitter, så höjer man kravet ett snäpp till och börjar om med att få hästen att balansera sig . Med en unghäst, till exempel, så är ju första steget i balansen att överhuvudtaget kunna gå med ryttare på ryggen i skritt utan att vingla. Sedan att den kan trava (eller tölta, om det passar hästen bättre) i någorlunda balans. När den kan det, så kanske man tränar de gångarterna ett tag för att få lite bärighet i dem, innan det är dags för galopp, där man återigen får försöka få hästen i balans innan man kan få till bärighet osv. Sedan kan man kanske börja träna samling i skritt, medan man fortfarande jobbar med bärighet i traven och balans i galoppen.

Takt-Lösgjordhet-Stöd-Schwung- Rakriktning-Samling

som jag ser det så borde rakriktning komma före schvung... är inte hästen lika i sidorna så får du väl inte en bra schvung? eller hur tänker man då? rakriktningen ser jag som en del i uppbyggnaden av hästen för att den skall ha förutsättning för att bli spänstig nog att röra sig med schvung.

Liknande trådar

Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 621
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 326
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka