Vilken olja är bäst?

Sv: Vilken olja är bäst?

1 dl/fodergiva är vad hästen kan ta åt sig

75-100g / 100kg häst och utfodringstillfälle. Max detta x2 på en dag.
// Linda

använd någon "ren" olja typ Majsolja (inte matolja.. i den kan det vara lite av varje...)

Det spelar ingen roll villken olja som används.

Självklart måste det väl spela roll vilken olja man använder? Det är ju olika "bra" fetter i dem. Men vilket är bäst för hästar? Det känns ju som att det fleromättade fettet skulle vara bäst. Men jag vet inte!

Nej det gör det inte. Det är ju bara energin (fett) du ska ha. Givetvis ska den hålla livsmedelskvalite.

Min vet rekomenderar Rapsolja som energitillskott. Upp till 5 dl/dag, mina får just nu 3 dl/dag då vi har ett hösilage med usla värden.

Vi har valt linfröolja, vi inbillar oss att det ger fin effekt på pälsen. Dessutom innehåller den nyttiga Omega 2 och 6.

Vi har valt linfröolja, vi inbillar oss att det ger fin effekt på pälsen. Dessutom innehåller den nyttiga Omega 2 och 6.

Omega 2???

Linfröolja brukar anses bra eftersom den innehåller mycket omega 3 och lite omega 6.

David

Sorry, jag satt på det kassa tangentbordet igår - OMEGA 3 ska det vara, inget annat.

Till Åke: i Skurup. Den produceras på Gunnarshögs Gård (heter det väl?) i Hammenhög, http://www.gunnarshog.se/. Minns jag rätt är dunken på fem liter.

Jag ger mitt fullblod 1 dl majsolja och mitt dräktiga sto 1/2dl linfröolja.

Nedan är saker som jag "hört och läst" men vetenskapligt vet jag inte om det är:

* Rapsolja kan ge hormonstörningar men vem vet i vilka mängder, det kanske är när man ger hästen hög volym av rapsolja.

* Hästen ska ha svårt att tillgodogöra sig oljan för den kan inte bryta ner den men i USA har de i en studie gett araber upp till 1L olja utan problem och vad händer när man sonderar en kolik häst med olja? Hum, nu har jag frågor?

Min tanke är att håller man sig till måttliga mängder så är det ingen skada skedd, iallafall inte när det gäller olja!

/M

och vad händer när man sonderar en kolik häst med olja? Hum, nu har jag frågor?

/M

En kolikhäst får paraffinolja, det är en olja som inte kan tas upp av hästkroppen utan verkar enbart smörjande på tarm och avföring.

* Rapsolja kan ge hormonstörningar men vem vet i vilka mängder, det kanske är när man ger hästen hög volym av rapsolja.
/M

Myt...

Rapsolja el linfröolja tycker jag är att rekommendera (rapsolja är väl mer ekonomiskt)...

Är det inte bättre att ange källor till sådana påståenden ? Rapsolja får ju skulden för både det ena och det andra inom hästvärlden tydligen...trots att det är en nyttig olja.

Jag kan inte svara på vilken olja som är bäst eftersom det beror på varför man ger oljan.
Olika oljor tas upp olika bra, och de ger olika effekt i hästkroppen. Man ska hålla sig till vegetabiliska oljor av livsmedelskvalitet, alltså "ätbara" oljor.
Själv ger jag mina hästar linfröolja varje dag.

* Hästen ska ha svårt att tillgodogöra sig oljan för den kan inte bryta ner den men i USA har de i en studie gett araber upp till 1L olja utan problem

/M

Jag läste en intressant artikel om olja igår
Här kommer ett litet utdrag ur den.

"Also, horses easily metabolize fat despite the fact that their digestive systems (best adapted for the processing of fiber) didn't really evolve to deal with it. Studies have shown that as much as 20% overall fat in the diet is well tolerated by horses, with no ill effects noted. Indeed, fat might well be easier for horses to digest than carbohydrates. It has been demonstrated that a fat-supplemented diet, unlike a high-carbohydrate diet, has no effect on the pH of the cecum (and thus no detrimental effect on the beneficial microflora inhabiting the large intestine). Fat appears to be absorbed almost exclusively in the small intestine."

Min översättning av ovan är med risk för fel och ganska förkortad.:
Hästar kan lätt tiilgodogöra sig fett trots att de egentligen är anpassade för fiberdiet. Man tror att de har lättare att bryta ner fetter än kolhydrater. En fettdiet är snällare mot tjocktarmen och fetter bryts ner i tunntarmen.

Hela artikeln är ganska lång. Det står bla att man måste vänja dem långsamt vid att äta fett och det finns exempel på olika oljor.

För den som vill läsa hela artikeln:

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=10848

för min del ger jag kallpressad linfröolja. Har fått lära mig av foder kunniga och veterinärer att den är bäst !
visst den är inte billig men riktigt bra. Om man verkligen ser igenom sin foderstat man har så kanske man kan se om det finns något "onödigt" som man pyttsar i lite av både här å där. Gör din foderstat och kraftfodergivorna så enkla och så nära din hästs naturliga föda som du kan. Så får du en frisk och sund häst med bra hull.:idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag fick tips om att testa olja till häst för att underlätta med hullet. Jag började med 1/4 dl rapsolja och ökade till 1 dl/dag. Men...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 254
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 626
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
941
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö SAMMANSÄTTNING Kornflingor, snittad lucern, snittat varmluftstorkat alphö, äppelmäsk, majsflingor, äppelsirap, vetekli, majsgroddar...
Svar
16
· Visningar
1 207
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V