Vilken Metod??

L

lovelylace

Min lilla kille (pre hingst pa 2.5 ar) har borjat ha lite menings
skilljaktigheter...Han lever ute , i hagen brevid tva aldre ston, och det gar aldeles utmarkt, idee'n ar att vi skall forsoka ha honom tillsammans med nagra valacker, vi ska prova i helgen...men for att han inte ska bli alltfor utrakad sa jobbar jag honom i lite i manegen och gar promenader ute i skog och mark...

men i manegen har han gett sig fasen pa att han ska rulla, och om jag driver pa honom sa att inte kan har vi ett uppvisat misslynne som inte gar att ta miste pa, sura miner och stegringar och sparkar...han skarper sig efter ett tag och jobbar ratt bra...bara begar om att han ska lyssna pa rost kommandon...grejen ar ju att jag vill att han ska forsta att nar han har utrustning pa sig kan han inte fa rulla, jag tankte att idag skulle vi jobba lite och om han gar bra kan jag ta av honom utrustningen och ge kommando typ "hopp och lek", sa kan han fa rulla och sa som del utav beloningen...men sen tankte jag kanske det ar battre att han far ga ut och rulla av sig forst, sa behover vi inte braka om det hela, sen begara lite arbete och sa kan han fa rulla igen sen som beloning? vad tror ni ar bast metod?

Sv: Vilken Metod??

Jag personligen hade nog avvaktat med att låta hästen rulla sig i manegen iaf tills den utan protester jobbar och inte försöker rulla sig "i arbetet".

Om han visar det beteendet så tycker jag att han får sköta sitt rullande i hagen. Det är bättre att lära honom att "här jobbar vi" om manegen tills det sitter.

Hade samma problem med min kille i ungefär den åldern, då vi skulle tömköra lr bara promenera i ridhuset.
Jag gjorde som du, drev på med rösten, så han kom på andra tankar. Och mkt beröm varje gång han gick fram.
Han kunde verkligen inte förstå varför han inte fick rulla sig i den ljuvliga ridhusbotten.
Fortsatte på detta viset, och det tog inte så lång tid innan han gav sig.
Låt hästen rulla sig i hagen, tills detta är befäst, att man inte får rulla sig vid arbete.

Lycka till!!

trodde nog att det skulle vara det basta, men rulla sig i hagen ar inte alls like populart...han blir saaa arg, nar han inte far rulla, hela hasten bara aaarghhhh.....hahaha, jaja unghastar ehh??:crazy:

Hjälper det inte om han får kolla in läget i manegen och rulla sig först - innan du börjar arbeta?
En del hästar vill "kolla av" tex ridhuset när de kommer in, för att se vilka lukter som tillkommit / försvunnit etc.

När de väl har läget under kontroll kan de jobba koncentrerat.

Under den tiden han kollar gör du ingenting alls. Bara står och tittar i marken eller nåt.

ja det var ju det siom var fragan typ....om man skulle lata honom fa gora det alls sa att saga...igar gick vi ut en promenad i skogen och nar vi kom tillbaka tankte jag att han skulle fa ga ut i manegen och leka som beloning...men han slapptes fri och han gravde och skrapa i manegen men nan rullning blidde det icke, sen trottnade han och jag vanta och vanta men icke...sa tillslut tog jag in honom igen, tja....

fran och med nu ska jag inte lata honom gora det alls tills vi har etablerat att vi inte rullar nar vi jobbar:grin:

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 157
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 271
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
1 104
Senast: Rosett
·
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
3 179
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka