vilken längd på transportgrimskaft?

F

fonen

ja ska köpa ett transportgrimskaft men vet inte vilken längd ja ska ha på de..tycker de känns säkrare att ha de än ett vanligt grimskaft.

har sett ett på 65cm och ett på 75cm..sen har ja hört att de finns sånna man kan dra ut och korta men har inte sett sånna nånstans.

de är en okomplicerad häst som står bra i transporten och ja brukar binda där framme om de har någon betydelse för längden.

kom på att denna kanske borde ligga under utrustning?

Sv: vilken längd på transportgrimskaft?

nu läste ja man måste binda dom i bommen med sånna, att dom inte når fram?
ja vill inte binda i bommen..borde ja kanske ha ett vanligt då?

de på 75cm borde väl räcka enda fram i transporten?

Vilken längd su ska ha beror på din transport och häst. Vissa kräver längre grimskaft än andra.
Det finns ställbara transport grimskaft. Jag har köpt mina i vanliga hästaffärer.
Så här ser de ut: http://www.hastshopen.se/products/HS811291.aspx
Sedan finns det också ett antal olika elestiska transportgrimskaft. Fast de jag har provat håller bara till ett rejält ryck.

okej, tänkte köpa ett elastiskt typ gummi, men då kanske de är bättre med dom i nylon och är ställbara, då har man ju endå panikhaken och de är ju den ja vill ha.

de är en värmlandsvagn..vet inte hur stora dom är..

sen en annan fråga..vart är de man binder hönätet?
tänkte om man binder transportgrimskaftet längst fram vart har man hönätet då?
brukar inte vara ute och åka med häst...kanske märks..

sen..hur vet man hur kort man ska binda hästen? finns de något man kan gå efter?

Senast ändrad av en moderator:

Nylonskaften gillar jag bättre. Min häst slet sönder både grimma och gummiskaft en gång (i stället för bara grimman om det varit nylonskaft).

Min pappa har satt fast en krok i mellanväggen (precis i svängen där den går från horisontell till vertikal) som vi band hönät i. Numera har vi hö i IKEA-kassar som spänns upp i den kroken och en krok i väggen. Eh... Kanske lite dålig på att förklara :angel:

okej, då får de bli ett nylongrimskaft.
låter helt klart bättre.
har funderat på ikea kasse, sett många som har...men tänkte endå de kanske skulle vara bättre med hönät?

någon som kanske vet hur värmlandsvagnen ser ut inuti och vart man skulle kunna binda hönätet?

lite trådkapning... Folk tjötar ju om lädergrimma i transporten men finns det transportgrimskaft i läder också? Som ser ut liknande som de på bilden som Masse visade?

DET skulle jag vilja ha! Man kan aldrig få för mycket säkerhet liksom!

de är en värmlandsvagn..vet inte hur stora dom är..

Var i hela fridens dar hittar du något att binda i längst fram i en värmalandsvagn? Jag vill binda min häst fram men det finns ju inget att binda i där.

de finns så man kan binda dom i väggen...inte längst fram men lite på sidan finns de en sån man kan binda i.

vilken modell är de du har då? den ja har är helt ny nämligen..eller ett halvår är den..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 564
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar