Vilken hundras?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare sverige
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 4 773
S

sverige

Jag funderar på att skaffa en hund men eftersom vi har inackorderingsstall måste hunden fungera i ganska många situationer..

Jag vill ha en hund som vaktar i "rätt" situation, t.ex. om det kommer någon oinbjuden till huset. Men den får ju samtidigt inte skrämma iväg dem som har sina hästar inackorderadera i stallet :angel:
OCH OCH OCH! Den måste kunna gå att ha lös springandes, alltså ingen som jagar!

Vill höra allas åsikter som har kunskap! :bow:

Sv: Vilken hundras?

då ska du ha en hund som INTE har mkt vakt. alla hundar vaktar tillräckligt mkt för att skälla på okända personer, men behöver inte ha en vakthund. men den bör ju vara såpass stor att folk inte bara skrattar åt den.

jag föredrar även en större hund i stallet, småhundar är så vimsiga och det är lättare att dom blir trampade. den bör även ha tjock päls så man slipper bylta på den en massa täcken hela vintern. om den ska gå lös ensam ute så välj en tik! hanar tar sig en runda om man inte har dom under uppsikt. herde och vallhundar är bra tycker jag, dom går fint ihop med andra djur.

själv har jag collie. tycker det är en bra stallras, mkt snäll och förig, tillräckligt stor för att skrämma bort inkräktare, jagar inte (varken rådjur eller hästar) och är väldigt lugn inomhus. det negativa med vallhundar är just att dom vallar, kan bli lite störande när hunden springer runt runt skottkärran hela tiden...

Jag har träffat 2 väldigt trevliga hundar på sista tiden, där jag tänkt att det måste vara en bra ras om man inte vill jobba med den ( bruks,jakt etc ) en hund som bara är, med naturlig respekt, och det var granda noir ( jag vet inte hur det stavas ) Labradorer av dual typ kan också vara bra.

Vi har Leonberger, de vaktar mot okända. Inakorderingarna och deras bilar reagerar de inte på ;) 80 cm i mankhöjd och c:a 70-80 kg :cool:

Jaggan.jpg

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Okej, men jag tror nog att grand danois blir lite för stor att ha med på tävlingar etc :(
Men vad var är en labrador av dual typ? :) Har aldrig hört det namnet :d

Vilken söt hund du har!!!!
Dock är den nog lite för stor då den är lite svår att ta med på tävlingar :(
Skulle nog behöva en lite mindre ras men som har samma vaktinstinkter som leonberger :)

Fast alla hundar skäller inte alls på okända människor ;)

Min nuvarande säger inte ett pip om någon plingar på dörren för att sen gå in, även om han aldrig sett människan förr. Ligger glatt kvar i soffan ;) Däremot har han valt ut en kompis till mig som han känner, hon blir alltid "utskälld" dvs ett eller två skall och något gruff.

Okej, men jag tror nog att grand danois blir lite för stor att ha med på tävlingar etc :(
Men vad var är en labrador av dual typ? :) Har aldrig hört det namnet :d

Dual type (dual purpose) är att de är avlade både för utställning och bruks. Alltså ett mellanting mellan utställningslabbe och bruks/jakt labbe:)
Finns Golden Retriever dual purpose också.;)

Haha okej men det kan ju vara skönt ibland oxå :D

Fast alla hundar skäller inte alls på okända människor ;)

Min nuvarande säger inte ett pip om någon plingar på dörren för att sen gå in, även om han aldrig sett människan förr. Ligger glatt kvar i soffan ;) Däremot har han valt ut en kompis till mig som han känner, hon blir alltid "utskälld" dvs ett eller två skall och något gruff.

Schäfern jag hade sa inte heller pip när äldre man från byn gick in i vår (olåsta) stuga när hunden var ensam hemma. Hade hälsat snällt och vänligt. Men när mannen försökte gå ut igen blev han stoppad :angel: Hon talade ganska bestämt, men helt utan att gå på honom, att han inte fick lämna huset förrän husse eller matte kom hem. Den bästa vakthund vi nånsin haft :love:

Just schäfer tycker jag är en underbar hund, men tyvärr är det svårt att få tag i fysiskt och psykiskt helt sunda individer nu för tiden :(

Jag har en labbe nu som är helt underbar att ha i stallet! han skäller eller "moffar" på alla som kommer men när han ser vem det är , och det är någon han känner igen, springer han glatt fram och hälsar. Han vet dessutom att man inte går för nära hästarna, så jag kan ha honom lös hela dagarna när vi är i stallet. Labbar är en av mina favoritraser då de anpassar sig mycket bra efter vad man gör med dom. Det är desutom en ras som inte är lättstressad och triv i de flesta miljöerna!

Jättesvårt det där. Finns ju ingen hundras som man generellt kan säga att den stannar hemma på gårdsplanen. Det kan krävas väldigt mycket jobb. Varför inte leta en vuxen hund som är som du önskar? Eftersom det verkar som att du vill ha en hund men kanske inte har superintresse att träna den (jag har kanske fel) så välj en lugn, stor lufs som ger ett tryggt intryck, en gårdvar som är nöjd med livet som det är. En typisk brukshund vill ju bli göra en massa saker och om man lämnar en sån utan övervakning så hittar den nog på någe hyss. Gå in på SKK och se alla hundraser där. Uteslut brukshundarna. Det finns stora sk sällskapshundar med vakt i. Lycka till/Gg

Hahaha det var ett nytt sätt att vakta på måste jag säga! :D

Okej, ja det är ju viktigt att dem respekterar benen på hästen för annars kan det ju hända olyckor... Men jag ska definitivt kolla upp rasen lite till!

Jo du har till viss del rätt, jag har inte JÄTTEMYCKET tid att träna en hund men självklart förstår jag att jag måste lägga tid på den för att det ska fungera.
Ja det är faktiskt inte så viktigt att den är valp men jag vill hitta någon ras som kan passa och sen leta efter en kanske lite äldre som redan kan "grunderna" :)

berner sennen har ett behändigare format än leonbergern, tål kyla bra och håller sig gärna hemmavid. dock finns det en del sjukdomar i rasen. det gäller att inte köpa första bästa valp utan kolla upp föräldradjuren noga på rasdata samt prata med folk som äger rasen. det finns även andra sennenraser men dem har jag inte koll på.

labradorer kan vara ganska uppfinningsrika om de blir uttråkade. hur mycket tid har du tänkt lägga på hunden? alltså utöver promenader? min labrador vaktar/skäller ganska mycket så fort vi kommer ut på landet, jag tror inte att det är särskilt ovanligt för rasen.

schnauzern har väl en del vakt/alarmfunktion i sig och kan hjälpa till att hålla efter råttor och möss. men jag är osäker på om de är benägna att stanna hemma. Grana på buke föder upp schnauzrar och hon verkar vara en mycket sympatisk och seriös person. fråga henne!

Eftersom den kommer att tillbringa hela kvällarna med mig ute i stallet blir det ganska mycket träning men i små doser om du förstår vad jag menar. Om man lägger ihop det blir det kanske 20 aktiv träning om dagen plus promenader och antagligen mer än så på helgen.
Ja jag vill gärna ha en lite större hund men som ändå är hyfsat enkel att ta med i bilen på träning och tävling. Då det är lite fullt i bilen när vi åker på meeting får den inte vara GIGANTISK.
Jag funderar på labb, leonberger eller någon annan sennen.

Jag ska definitivt fråga henne!

Tack!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 371
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Min lilla omplacering är en kvick och spänstig sak - hoppar med lätthet över våra boxdörrar i stallet till exempel. Jag har en helt...
Svar
14
· Visningar
1 061
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 355
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 976
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka