Vilken hundras?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare sverige
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 4 773
Sv: Vilken hundras?

Vi har haft Leonberger i drygt 20 år och även ställt ut en del. Det är en lugn och trygg hund som vaktar flocken väl. De har hjälpt våra barn att inte vara rädda för stora hundar men samtidigt ha respekt. Vi kunde lämna våra barn ensamma hemma på gården när de var mindre utan att de blev oroliga då vi hade två Leonberger hemma :cool:
Man ska ha klart för sig att det är en stor hund men med ett godmodigt utseende och mentalitet. De tar inte så stor plats hemma då de inte far omkring som en del andra hundar. I Sverige klassas de som sällskapshund men i hemlandet Tyskland som brukshund. Det finns flera "brukslejon" i Sverige också. De är pigga och rörliga trots sin storlek och i regel inte skälliga av sig.

Kolla gärna:
Leonbergerklubben

Maximus-09.jpg

Maximus 6 år

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

*kl*
Stallägarna där jag har min häst har en chodsky pes hemma och det är mig en trevlig och lyhörd hund! De köpte sig hund efter att de hade haft inbrott på gården och köpte alltså en vuxen felbehandlad ("problemhund") individ med allt vad det innebär. Hon är köpt som vakthund och hon vaktar och skäller på okända och på de som är nya tills hon accepterar de.

Mycket mycket päls, klarar lätt av den kyla vi har här, pigg och otroligt lyhörd och vaken, reagerar på minsta lilla. Lagom i storlek och väldigt personliga.
Denna individ är ju inte så världsvan så när hon följer med i bilen så är hon lite stressad, men jag tror att har man en sådan ras från valptiden redan och inte köper sig en 4-årig individ med problem så tror jag det är en fantastisk ras!

chodsky_pes05a.jpg

Jag har labbe, och hennes enda problem som stallhund är att hon äter allt...
Man måste alltid ha koll så att hon inte sätter i sig en hink betfor, hundra äpplen eller halva gödselstacken. :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 371
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Min lilla omplacering är en kvick och spänstig sak - hoppar med lätthet över våra boxdörrar i stallet till exempel. Jag har en helt...
Svar
14
· Visningar
1 061
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 355
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 976
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka