Vilken hundras som kompis till blind hund

JuliaStuxberg

Trådstartare
Vår kastrerade lagotto kille på 11 år fick för flera år sedan diabetes, och i samband med detta började han förlora synen, idag är han så gott som helt blind. (kanske ser lite skillnad på ljus och mörker. Han klarar sig oerhört bra i vardagen och är väldigt framåt. i vår skog runt huset springer han lös långt i förväg och stöter aldrig in i något förutom om han hör en hare och sätter iväg rakt in i skogen utanför stigen. Annars ser man att han håller sig runt stigen. Hemma är heller inga problem och han vet exakt var allt finns, han hoppar upp och ner i sängen utan problem, går upp och ner för trappstegen på altanen och hoppar i och ur bilen själv.

Nu är det så att vi funderar på att köpa en till hund (som kommer att vara min och min sambos, Lagotton är min familjs hund). De kommer dock spendera ganska mycket tid med varandra då vi bor på familjens gård.

Det jag undrar är ifall det finns någon speciell ras som har egenskaper som bör passa ihop med vår funktionsnedsatta hund. Jag förstår såklart att alla hundar är individer men rent generellt sådär bara.

Vi har nämligen varit med om att hundar som känt Milou sedan länge helt plötsligt flygit på honom från ingenstans och verkligen attackerat. Både utomhus och inomhus till synes helt oprovocerat. Medans andra hundar leker han med som om de inte märker någonting. Efter dessa attacker så blir vår hund väldigt nedstämd och osäker och vill inte komma in i huset, vilket gör att han heller inte får träffa de hundarna fler gånger.

Jag vill ju inte att vår Lagotto ska känna sig utstött och osäker med den nya hunden.

Så.. har någon här någon erfarenhet av blinda hundar och kompisar till dessa :)?

MVH Julia

Jag hade letat efter en vuxen omplacering i den situationen skulle jag tro. Och då tagit hunden på prov för att se att de verkligen funkar ihop.

Jag ser inte att en valp skulle vara ett hinder, bara ni ser till att finnas med och stötta upp om blinda hunden behöver hjälp.

Tror inte vuxen eller valp spelar roll. Inte heller kön. Det viktgaste tror jag är att välja en mer lågtempererad hund/ ras som inte är för yvig, intensiv, ettrig. Så en hund med ett mildare temperament. Ren gissning men en hund som är mindre än eran blinda kan nog vara bättre passande rent fysiskt vid lek då eran inte riktigt kan ta för sig på samma sätt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 991
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 581
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Ping kommer troligen att vara helt blind om kanske ett halvår 😭 Hon har blivit mer och mer osäker både inne och ute. Det är inte...
Svar
12
· Visningar
2 952
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 194
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar