vilken hund ska vi leta efter?

border_kelpie

Trådstartare
Hej

Jag vet ni har fått denna frågan många gånger om och om igen men jag hoppas att ni kan svara på min också :p

Min storebror är ute på hund jakt och han har sedan 10 års ålder varit van vid en livlig hund som var bc/kelpie och sedan den dog när han var 20 så har han velat köpa en ny hund men har lite svårt angående ras valet.

Han funderar på om han ska ta en renrasig och i så fall vilken ras eller om han ska ta en blandras i dom raserna han vill ha?

Han vill ha en hund som gillar att arbeta och vara med familjen i ur och skur men den ska också ha en av och på knapp. Den ska också vara lättlärd och
helst hade han nog velat ha en border collie men vet om att den behöver valla och låter därför bli.
Hunden ska inte vara liten utan medelstor eller stor.

tror ni att ni skulle kunna hjälpa mig och honom med rasvalet? skriv gärna :bump:

OBS!
inga INGA kommentarer angående blandraser eller renrasiga, Vårt val.

Sv: vilken hund ska vi leta efter?

Tips innan ni väljer en blandras (läs hela tråden och sedan efterföljaren som är aktuell nu)

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=614846

Står mycket om blandrasaveln och det är många kunniga som uttalat sig om saken :)

Vet han på ungefär vilken ras han är sugen på, dvs har han några som helst önskemål såhär på rak arm?

På det lilla du beskriver så vill ha ha en aktiv sällskapshund, stämmer det ?

Nu kommer jag kommentera ang. blandras men det är med en glad ton jag säger att ni får fler möjligheter med en renrasig. Vill absolut inte låta hackande eller nedlåtande, men som det är idag har man ju det :)

Kelpien, tycker han den är för liten? annars tycker nog jag att de kan va ett bra alternativ. Livlig ras som vill jobba. Sedan finns ju alla bruksraser...

Mvh Emme

njaa.. han vill kunna göra väldigt mycket med den och han vill inte ha en pudel eller nån liten hund utan en hund som tål en del.

Han är också intresserad utav renrasiga men skulle vilja ha lite berättelser om era hundar och vad dom är för raser.

Men VAD vill han göra

Att han vill göra väldigt mycket med hunden säger ju mig absolut ingenting...

Själv har jag en BC.
1 årig tik med mycket vallning och en arbetsglödje/glöd till tusen.

Som det är nu tränar vi sök och lydnad regelbundet. Övrig tid ägnar vi i stallet eller på mitt jobb (i butik)... Vi har tänt henne på fåren för att till våren börja jobba med vallningen med GK vallprov som mål. Vi får se. Har bekanta med får som vallar så de blir till att försöka ta sig så mycket tid som möjligt till detta! Samtidigt är målet att debutera Sök Apell, men de tror jag komemr gå alla tiders.

Till vardags är hon lugn inne, aktiv ute. Visst kan hon pröva ibland om vi inte ska leka men är uppfostrad till "gå å lägg dig" om man säger det :) Hon leker väldigt bra med sig själv.
Vissa dagar, när vi inte gjort så mycket så kan hon få för sig att valla katterna, men är itne extrem och slutar när man säger till.

Hon är oootroligt vaktig, där har man verkligen fått haft tummen i ögat på henne, iaf vart med och avstyrt tidigt :) Mot andra hundar är hon bra, när hon känner hunden. Det är okej för mig, hon behöver inte älska alla. Dock så tröttnar hon så gör hon och är då jäkligt tuff med att säga ifrån.

Hon är allt jag vill ha -lite vakt, hon är tuff hela hon.

Andra BC hannen vi har, samma kennel, besläktade.
Vaktar inte ett dugg. Visst säger han ifrån om nån kör ner nosen i samma matskål som han, men itne mycket mer.
Han har lite vall i sig men blev stångad som valp och blev då rädd.
Tävlar sök och spår på SM nivå.
Även han har av och på knapp.

Sedan har vi en Schäfertik.
Guda benådigt snäll och lugn. Men JÄKLAR vad aktiv vid jobb.
Funkar med de flesta hundar. Älskar barn.
Hon är en hund man kan göra lite vad man vill med, hon är bara glad.
Tävlar elit spår. LP 1

Båda vuxna är HD fria. Mentaltestade.

han är mest intresserad av lydnad och agility :) men den kommer mest få följa med vart han än går och han promenerar Ganska mycket :P

Okej men då kanske han ska rikta in sig på hundar som fungerar till Lydnad och Agility.

Vet du hur högt han vill satsa, eller är det bara på hobbynivå?

Då kan inte jag rekomendera BC

Kanske schäfer...men då måste man välja kennel extra noga så höfterna håller för de agilitypass han kör.

Spontant tycker jag han ska ha en mellanhund om den ska va med överallt å träna agility, men det är jag!

mellanhund? ja han vill ha en mellanhund/stor hund men absolut inte en liten, Nej och det är därför jag har sagt att han inte ska köpa en bc :p

En aussie kanske (Australian Shepard)? Agillity, lydnad, lite vallning om man vill.

Mellanstor hund som påminner om de hundar han haft som blandras. På vår valp kurs gick en aussie vars matte/husse alltid haft Sheltie och BC innan, nu ville de ha mindre vall och de tänker använda till agillity. Så det borde ju fungera?

/Syrsa

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 653
Senast: Puffindog
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 318
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 596
Senast: Milosari
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 420
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar