Det är ju så här att Sverige är ett fritt land, du får köpa vilken hund du vill, tyvärr.
Jag har själv jakthundar, men tränar mycket inom bruks, jag håller själv kurser i agility. Jag håller med dig att labbarna är förstörda, som så många andra jaktraser, dock får vi nog acceptera detta och i stället värna om jaktlinjerna och stötta dessa uppfödare.
MEN, själv köpte vi en blåblodig jaktlabbe från England, det bästa du kunde köpa, hon kunde inte apportera och kan än i dag inte det (13 år gammal). Det fanns inte i hennes hjärna, hon hade det bara inte i sig, detta är vanligt förekommande inom jaktlabben eftersom de jobbar så mycket på att rädda rasen så att de glömmer apporteringslusten. I England avlar de in whippet för att få högbenta labbar (dessa försvinner sedan ur stamtavlan efter fjärde eller femte led och hunden räknas som renrasig), så vår hon jagar hellre harar än apporterar (dvs alldeles fel jaktlust). Så det går snett på det hållet, en labbe ska vara följsam tålmodig och framförallt ha stor apporteringslust, vår hon jagar katter och gick inte att träna då hon var för vek för min pappa (gamla sorten... ). Hon blev eftersökshund och skötte det utmärkt i 10 år.
Ett annat exempel på varför jaktlusten behövs hos de som tränar allt utom jakt är två tjejer som jag tränar i agility. Båda tävlar med cockerspaniel och har en sådan kontakt och följsamhet i sina hundar som jag inte kan se i cockrarna med utställningslinjer, de har en helt annan motor.
Men exempelvis weimaranern som förstörs mer och mer går snart inte att rädda, vi har enbart 3 uppfödare i Sverige som satsar på jakt, av minst 20 stycken, resten föder upp med ngt konstigt syfte och rasklubben gör allt för att de ska jaktmeritera sina hundar.
Uppfödaren har allt i sina händer och det är deras uppgift att avla fram hundar som de kan vara nöjda med och som uppfyller ägarnas önskemål, annars ska man inte sälja hunden till den personen.
När det gäller jakthundar säljer de flesta uppfödare jag känner inte hundar till antingen jägare eller bruks, prov intresserade. Vi är nog på väg uppåt, hundvågen sjunker nog snart och vi har kvar alla rester...
//E