Vilken hopphingst.....

Sv: Vilken hopphingst.....

Baloubet du rouet. Fantastisk talang men jag vågar inte betala så dyra pengar för en stor risk att avkomman blir svår. Och kom inte och säg att det ju beror på hantering/uppfostran/utbildning - för det är vida känt att hans blodlinjer lätt lämnar... hm... vad ska man kalla dem... ja - just "svåra" hästar... (läs: lite knäppa ;))

Skulle aldrig betäcka med Maraton. Har en avkomma efter honom och jag säger bara det: Aldrig mer! Nu menar jag inte att alla hästar blir lite "galna" som är efter Maraton, får man en avkomma efter honom som är "klar" i huvet så har man en underbar häst, men det är som ett lotteri med honom och jag skulle aldrig chansa...

Måste bara tillägga att jag absolut inte har nått emot Maraton, han är underbar:love:

Men betäcker man med Baloubet så är man ju antagligen elitryttare som förmodligen ska ha en elithäst och såna hästar måste vara lite annorlunda för att palla det livet.

Och jag har ridit världens snällaste 3-åring e Pentagon! :D Visade henne på Strömsholm och hon är som ett litet lamm.

Såna här trådar är dömda att spåra ur...

Chicago Z, för dålig exteriör (kolla t.ex. kotorna....)

Annars är jag inte mkt för att döma ut hingstar för att avkommorna blir "knäppa i skallen" t.ex, då det finns en mamma med i bilden som präglar sitt föl mkt mer än hingsten (hur ofta träffar fölet sin pappa? Mamman träffas dagligen i flera månaders tid...)

Baloubet du rouet. Fantastisk talang men jag vågar inte betala så dyra pengar för en stor risk att avkomman blir svår. Och kom inte och säg att det ju beror på hantering/uppfostran/utbildning - för det är vida känt att hans blodlinjer lätt lämnar... hm... vad ska man kalla dem... ja - just "svåra" hästar... (läs: lite knäppa ;))

Eller med mkt vilja, som ju ofta krävs på hög nivå....

haha, men Pentagon själv har ju bla försökt betäcka en bil..
men jag självklart så är det ju stoet som präglar, har träffat en som hade nått så fint ;) som Cor de La bryere på mödernet, den har jag minnen av än idag... på mitt lår :crazy:

Skulle aldrig betäcka med Maraton. Har en avkomma efter honom och jag säger bara det: Aldrig mer! Nu menar jag inte att alla hästar blir lite "galna" som är efter Maraton, får man en avkomma efter honom som är "klar" i huvet så har man en underbar häst, men det är som ett lotteri med honom och jag skulle aldrig chansa...

Måste bara tillägga att jag absolut inte har nått emot Maraton, han är underbar:love:

vi har ett sto e maraton som vi avlar på. i början när vi hade henne var hon väldigt stressad o lite svår att få att lyssna. men nu efter ett par år är hon jättego. otroligt snäll häst, men hon har också kallats monster tidigare av fd ägare. :angel:

Jag skulle inte vilja betäcka med varesig maloubet eller baloubet.. inte till det stoet, det är som att be efter svåra avkommor. sen var maloubet, sist jag kollade i våras endast godkänd på prov, och han blev¨godkänt tack vare prestation, inte via exteriör eller steg. hoppas jag förklarar på rätt sätt nu.
Sen visst är det mamman som präglar avkomman, men generna finns ändå där och kan slå igenom förr eller senare. T ex är min tvååriga hingst e silvano mer lik silvano i temperament än vad han är lik sin mor.. faktiskt. :)

Men smaken är som baken! :)

Beach Boy... Har en avkomma efter honom (skulle absolut ha en BB häst för ett par år sedan, var tokförtjust i honom) o en sån ganster räcker. Är på många sätt en jättehärlig häst som rör sig trevligt osv, men har blivit "utdömd" som tävlingshäst av två A-tränare pga hans spattiga o ovilliga psyke.
Har sett en hel del trevliga avkommor till BB också, kan ju vara stoet till min häst som har lämnat de negativa - men som ngn tidigare sa, jag skulle inte chansa..

Baulobet. För då känner jag att jag med stor säkerhet inte kommer klara av att rida avkomman.

De jag sett har varit tvärt om alla utom en! Livsglada hästar som tyvärr inte passat för gröna ryttare, för de har varit viga och när som helst kunnat slå på rejäla glädjebrallar kombinerat med ganska känsliga som yttrar sig i "fara runt". Inget elakt, men ryttaren åker ju då i backen rätt ofta om den inte är rejält duktig.

Så jag skulle pga det inte heller välja Quite Easy. Avkommorna jag har erfarenhet av har hoppat fantastiskt, men det har varit hästar för ryttare mkt skickligare än mig!

Quite easy- Har sett så många som är träliga i munnen och väldigt sega

Haha, självklart måste jag med Quite Easy-avkomma protestera lite å min häst´s vägar - varken seg eller trälig i munnen är hon :D Men förutom en halvbror till henne har jag inte stött på några QE att uttala mig om.

Skulle själv (troligtvis) inte betäcka med De La Gardie. Underbart vacker tycker jag att han är, men - åtminstone för några år sedan - ett monster i boxen. Kan såklart ha blivit bättre.

Rättelse: kom på att det var hoppe-hingstar det frågades om här. Så jag ändrar mitt svar till Cardento. Trevlig häst, absolut, men känner inte "det" för honom.

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 016
Senast: fio
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 027
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 624
Senast: BornAgain
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 607
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka