Vilken hingst??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare RIA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 121
  • Visningar Visningar 7 594

RIA

Trådstartare
Jag har rätt så nyligen köpt ett sto på 3 år efter Rambo ue: pontus.
funderar lite på om jag ska betäcka henne nästa år å tänkte därför rådfråga om hingst!
hon är av den grövre typen, nu 160 men blir nog lite större. lite inåttåad fram, GROV väl ansatt hals :love: , trevligt temperament, ej riden men håller på för fullt för att kunna börja med det snart :d

är ute efter ett föl som blir något högre, gärna lite grövre i kroppen utan att vara tung, korrekta ben eftersom hennes hovar fram inte är det.
jag kan inte uttala mig om hennes gång eftersom jag inte ridit henne men vad jag sett i hagen tycker jag hon har en bärande skritt, en trav som är framåt med lite schvung i steget, galoppen är något kort så gärna en hingst med bra galopp!

här har ni lite bilder på henne.

Ge mig massa bra tips på hingstar nu :bow: :bow:

http://www.lunarstorm.se/Guccigirl/galleri/367

http://www.lunarstorm.se/Guccigirl/galleri/366

http://www.lunarstorm.se/Guccigirl/galleri/365

Sv: Vilken hingst??

Jag skulle ha tittat på Donnerfly 951. Han har mycket massa, inte på den bilden Jan B tog då han var 3 men nu har han. Han rör sig också väldigt bra.

Rubinrot kanske? Bra blup för alla gångarter, bra blup för benen, lite grövre och med en riktigt maffig hals.

Londonderry. För kortare rygg och förbättring av typen. Ger härlig resning och storlek dessutom.

Rubinrot är ju sååå snygg :love: dumt bara att man måste betala allt vid 90 dagars dräktighet :( man vet ju aldrig ifall stoet kastar...

å eftersom det är hennes första föl så vill jag nog ha en hingst där man betalar vid levande föl. vet du någon som är lik rubinrot utseendemässigt som har levande föl avgift istället?

vet du nån sida där man kan se bilder på honom? har googlat honom men får bara fram en bild, å han är nog inte från sin bästa sida där :angel:

han är snygg men 5000 vid varje spruta! visserligen får dom inte spruta hur många gånger som helst men jag tycker det är liiite dyrt.
jag är inte ute efter en billigt hingst men jag vill gärna ha en med levande föl avgift eftersom det är stoets första föl. man vet ju inte ens om hon tar sig :crazy:

han är också fin men inte vad jag tänkt mig. du får gärna återkomma nästa år så man ser vad du fick :)

Men dom benen alltså, jag tycker det är tveksamt att avla överhuvudtaget på henne.

Ingen annan som sett hur inåttåad hon är? Hur pass ärftligt är sådant?

Senast ändrad:

Vad jag vet inte särskilt ärftligt. Jag hade inte bekymrat mig om det. Hon hade förmodligen fått en 7:a för det, helt okej att avla på.

Seriöst, en 7:a? Då undrar jag hur en 6:a ser ut. Och varför inte fler får 10 på benen?

Men visst, är det inte ärftligt så..

Seriöst, en 7:a? Då undrar jag hur en 6:a ser ut. Och varför inte fler får 10 på benen?

Men visst, är det inte ärftligt så..

Min häst fick en 7:a för en sämre benställning. Det är inte problematiskt på en dressyrhäst som ska avslasta sina framben. Varför inte 10-or delas ut har jag ingen aning om, har aldrig fattat det. Det är säkert ärftlig någonstans, men inte i någon större utsträckning.

Jag hade nog satsat på en hingst i stil med Figaro. Han ger avkommor med bra psyke och med otroliga gångarter. Han passar de flesta ston och skulle säkerligen passa ditt sto som ser väldigt kvadratisk och fin ut. Han är dessutom inte sådär sjukt dyr. Han är ju ganska så ny, så det är väl därför. Det hade säkert blivit en fin fölunge!

Kika gärna in honom på http://www.gransbostuteri.com/

Men dom benen alltså, jag tycker det är tveksamt att avla överhuvudtaget på henne.

har inte hört någonstans att sådant är ärftligt! dessutom är hon inte jätteinåttåad! kanske syns dåligt på bilderna men sen står hon inte heller helt rakt.

veterinären som besiktigade henne hade inte en ända anmärkning på hovarna eftersom det är ganska vanligt med inåttåade hovar. hennes ben är annars raka och fina!

så nog ska det bli föl alltid :banana:

Men alltså benställningar är väl för sjutton ändå ärftligt !

Eller har jag missuppfattat vad ni pratar om ?

Men alltså benställningar är väl för sjutton ändå ärftligt !

Eller har jag missuppfattat vad ni pratar om ?

Jo, men inte så hög grad som mankhöjd, huvud-hals-bål, typ, hoppförmåga etc. Allt är relativt. Att stoet är lite inåttåat fram skulle jag aldrig låta vara ett hinder för avel. Perfekta ben finns som sagt var inte.

Jo, men inte så hög grad som mankhöjd, huvud-hals-bål, typ, hoppförmåga etc. Allt är relativt. Att stoet är lite inåttåat fram skulle jag aldrig låta vara ett hinder för avel. Perfekta ben finns som sagt var inte.

:bow::bow::bow:

håller med dig helt!!

har då inte sett en häst med helt PERFEKTA ben!

å jag undrade bara vilken hingst som kunde passa henne, inte ville jag höra att hon inte passar för avel bara för det. dessutom frågade jag efter en hingst men BRA benställning. inte är jag dum å betäcker med en hingst som själv är inåttåad! :mad:

sedan kan prestationer komma i andra hand. en frisk häst håller längre än en häst med bra prestationer men dåliga ben.

Nej, hinder kanske inte men jag tycker ändå att det är en aspekt att tänka på.
Exempelvis välja en mycket välbenad hingst.

Men att benställningar nedärvs är väl ingen hemlighet direkt.

Nej, hinder kanske inte men jag tycker ändå att det är en aspekt att tänka på.
Exempelvis välja en mycket välbenad hingst.

Men att benställningar nedärvs är väl ingen hemlighet direkt.

jag tycker det är en självklarhet att välja en hingst med bra ben!

vet du själv någon du kan rekommendera?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 004
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 554
Senast: Unafraid
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 791
Avel Jag tänker betäcka mitt sto till våren men kan inte välja hingst. e Richfield ue Rosenkavalier. Hon är ett riktigt fint högrest och...
Svar
14
· Visningar
2 387
Senast: tabac
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna
  • Klippa hund