Vilken Hingst??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mika17
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 152
  • Visningar Visningar 12 190
Sv: Vilken Hingst??

ja precis.. men nu är det såhär att mitt sto har bara den där jobbiga traven då hon är stressad och har en alldels ypperlig ridbarhet.. hon har inte alls den långa och gingliga gallopen.. den är riktigt hygglig faktiskt.. ja jag ska bara ha föälet för eget bruk men ändå så har jag valt en känd hingst i fall om att jag skulle vara tvungen att sälja.. även mitt sto har en hygglig stam så det är bara ett pluss.. på vilken sida kan jag hitta mer information om denna Businnes??? bara för att kolla runt lite..

Men vad ditt sto har för stam är ju egentligen totalt oväsentligt i detta sammanhang, det kommer ju inte bidra något i kombinationen lusitano/vbl.
Jag hoppas av hela mitt hjärta att du aldrig kommer behöva sälja denna avkomma!
Tänk så mycket pengar du tjänar om du istället köper en trevlig allroundhäst som redan finns i livet och kan gå nivå låg inom de flesta grenar.
Du gillar ju din varmblodiga travare, varför inte köpa en annan individ av denna ras, kanske med samma blodslinjer.
Det vimmlar ju av travare som gjort sitt på banan och vill ha ett trevligt "pensionärsliv" (även om de är unga).
Vbl-korsningsavkommor finns det ju också många, även unga om det är det jobbet du själv vill göra.

Själv så känner jag att jag för svensk avel vidare genom att inte avla på det sto jag har idag!

Hoppas fortfarande att det är en troll-tråd...

Senast ändrad av en moderator:

varför ska jag köpa ett till vbl?? det är väl lite onödigt om jag vill ha en häst med annat steg som kan gå lite bättre.. men ändå få de kvaliteer som mitt sto har..

Vem 17 säger att avkomman får bra steg????
Och mammans temprament????
Hur kommer det då sig att bara någon % av alla toppstammade hästar blir riktigt bra tror du?
Om du får en köttbulle med travarsteg????

men om det nu är så att fölet inte får en enda liten grej från stoet så är ju all avels snack i onödan för då kan man ju avla på vilken häst som helst om inte fölet får några egenskaper eller temperamentet av stoet eller hingsten som man hoppas på...
så varför bryr sig alla så mycket då.. fölet behöver inte bli klumig utan det beror ju helt på hur grov häst man har och har tänkt avla på.. så vad är det för snack om köttbullar med trav steg..

Men varför tror du att du kan bestämma att fölet får hingstens steg och stoets temperament (som för övrigt inte låter helt hundra det heller).

Du kan ju lika gärna få ett föl med stoets steg och hingstens temperament. Man kan inte riktigt bestämma det innan, man måste bara se till att möjligheterna till det är optimala.

På vilket sätt tycker du hingsten du har valt passar ditt sto så bra då? Hur kompletterar han henne?

Då jag vanligtvis inte brukar lägga mig i olika trådar så måste jag nog göra det den här gången. :angel::angel:

Då jag är stuteriägare och även ägare av P.R.E hingsten Carabinero II så måste jag tillägga att kombinationen varmblod och P.R.E har visat sig bli väldigt bra. Carabinero II har betäckt flertalet varmblod och ALLA har nedärvt hans gång och lynne.

En korsning med P.R.E blir en ganska mångfaldig häst, visst är det främst inom dressyren man oftast använder sig av en P.R.E men så länge man inte ska tävla i hoppning eller fälttävlan på elit nivå så ser jag inget hinder. En P.R.E kan oxå hoppa hinder och det ganska högt, en P.R.E är väldigt orädd och modig,,,varför inte fälttävlan på lättare nivå???

Det är inte hästraserna som sätter stopp, utan människans fördommar. Finns fjordingar som kan gå msv dressyr!!! vem kan tro det om en fjording???

Det jag menar är om man vill ha en korsning inom vissa raser så varför inte? visst ska man veta vad man vill ha sin avkomma till och vilket ändamål.

Men jag tror att det är mycket människans fördommar som sätter stopp för kanonhästar idag. Inte rasen!! :bump::bump::bump:

Jag har en korsning varmblod/halvblod. Han är idag 2 år gammal och är en mycket fin och ståtlig herre.

Han är bedömd som 7 månaders föl och fick då 38p, ska visas nu i höst också. Han har fått det jag ville han skulle få, mammans underbara psyke och pappans gång men även en del exteriör.
Jag har bara fått rosor för denna avkomma och många vill jag ska göra samma kombination igen men avstår då jag inte har för avsikt att "avla" utan ville han en häst för mig själv.

IM000458.jpg
[/IMG]

Lite mager på denna bild då han växte en del
IM000456.jpg
[/IMG]

Då jag vanligtvis inte brukar lägga mig i olika trådar så måste jag nog göra det den här gången. :angel::angel:

Då jag är stuteriägare och även ägare av P.R.E hingsten Carabinero II så måste jag tillägga att kombinationen varmblod och P.R.E har visat sig bli väldigt bra. Carabinero II har betäckt flertalet varmblod och ALLA har nedärvt hans gång och lynne.

En korsning med P.R.E blir en ganska mångfaldig häst, visst är det främst inom dressyren man oftast använder sig av en P.R.E men så länge man inte ska tävla i hoppning eller fälttävlan på elit nivå så ser jag inget hinder. En P.R.E kan oxå hoppa hinder och det ganska högt, en P.R.E är väldigt orädd och modig,,,varför inte fälttävlan på lättare nivå???

Det är inte hästraserna som sätter stopp, utan människans fördommar. Finns fjordingar som kan gå msv dressyr!!! vem kan tro det om en fjording???

Det jag menar är om man vill ha en korsning inom vissa raser så varför inte? visst ska man veta vad man vill ha sin avkomma till och vilket ändamål.

Men jag tror att det är mycket människans fördommar som sätter stopp för kanonhästar idag. Inte rasen!! :bump::bump::bump:

tack.. skönt att höra en som verkligen håller med.. för jag har inte för avsikt att tävla på hög nivå utan vill hålla på för hobby och skoj skull.. inte bara för att vinna och tävla höga klasser.. jag håller med dig om att det förmodligen är folks fördomar som sätter stop för allt och när någon bestämmer sig att stå ut från mängden så vet folk inte vad dom ska ta sig till.. men man måste prova sig fram för att se om det blir en lyckad korsning eller så.. jag har tänkt att om det blir en lyckad korsning så finns chansen att jag gör om detta..

Jag har en korsning varmblod/halvblod. Han är idag 2 år gammal och är en mycket fin och ståtlig herre.

Han är bedömd som 7 månaders föl och fick då 38p, ska visas nu i höst också. Han har fått det jag ville han skulle få, mammans underbara psyke och pappans gång men även en del exteriör.
Jag har bara fått rosor för denna avkomma och många vill jag ska göra samma kombination igen men avstår då jag inte har för avsikt att "avla" utan ville han en häst för mig själv.

IM000458.jpg
[/IMG]

Lite mager på denna bild då han växte en del
IM000456.jpg
[/IMG]

vart visade du honom?? och för vilken domare+? finns väl ingen särskild plats (utställning) för korsningar..

Alltså, jag borde ge mig, man får ändå inget svar på sina frågor om hur hingsten passar henne.

Men bara några exempel på hingstar du har att välja på. Du vill ju ha en allroundhäst, men påstår att halvbloden inte är mångsidiga:

Magini, gått 160 cm hoppning, far till en av världens bästa dressyrhästar (Briar).
Nobel, gått 150 cm hoppning med vinster, går nu dressyr med sikte på GP.
Majim G, 140 cm hopp, MB dressyr. Far till världsmästare i fälttävlan.

Jag är nyfiken på vilken hingst du menar slår dessa i mångsidighet och meriter? Och detta är bara ett axplock av halvblodshingstar.

Det låter lite som tjafs mellan dagisbarn om hur ett sandslott ska se ut .. :smirk:

Det låter lite som tjafs mellan dagisbarn om hur ett sandslott ska se ut .. :smirk:

Om det ändå hade varit så.. :smirk:

Tycker det är synd att producera fler travarkorsningar utan tanke bakom. Inte nog med att det är levande djur det handlar om, det drar ner ryktet för alla travarkorsningar.

Ska man avla ska det finnas en tanke bakom. Inte att sitta och slumpa fram hingstar på nätet efter vilken som är snyggast, billigast eller står närmast.

Nu har jag inte läst hela tråden så nu vet jag inte hela historien.
Men med den helt OK stammen på din häst hade jag använt mig av en travhingst.
Conny Nobell har ju exempelvis han som morfar.
Men antar att det inte intresserar dig alls...

Nu har jag inte läst hela tråden så nu vet jag inte hela historien.
Men med den helt OK stammen på din häst hade jag använt mig av en travhingst.
Conny Nobell har ju exempelvis han som morfar.
Men antar att det inte intresserar dig alls...

jo jag har faktiskt planerat att ta travarföl på henne senare.. eftersom hon bara är 7 år så har vi tid på oss.. men först och främst så vill jag ha en häst för eget bruk.. så travare är jag visst intresserad av har till och med funderat på hingstar där också men vi får helt enkelt se om vi har pengarna och möjligheten om nått år..

Tycker det är synd att producera fler travarkorsningar utan tanke bakom. Inte nog med att det är levande djur det handlar om, det drar ner ryktet för alla travarkorsningar.

Ska man avla ska det finnas en tanke bakom. Inte att sitta och slumpa fram hingstar på nätet efter vilken som är snyggast, billigast eller står närmast.[/QUOTE]

om jag gör mig en egen vbl korsning som kanske blir jätte bra är det att dra ner ryktet då.. jag har inte bara suttit och slumpat fram hingsten utan vi har funderat en längre tid på detta men först nu har det blivit aktuellt.. vi hade redan funderat på hingstar innan vi ens bestämde oss för att betäcka i år.. det skulle vi igentligen gjort nästa år men eftersom hon ska bo kvar hemma när jag flyttar så tyckte vi det var lika bra..

Eftersom du har ett varmblod ska du kanske inte ta för stor, tung ras så skippa tex frieser. Vill även tillägga att Hannoveraner är ett tyskt halvblod, men i tyskland har alla distrikt sin egna ras med.. aa, väldigt speciell avel med måånga hästar.
Anyway, tkr nog ändå du ska ta ett halvblod, de är mest allround dessutom lär du nog få bäst pengar ifall det är en hblkorsning ifall du säljer hästen.
Annars kanske någon "westernras" tex quarter eller appalosa passar till ?

Jag tycker att du får betäcka ditt sto med vad du vill men du ska akta dig från att göra stora avvikelser när det gäller exteriör. En mycket grov häst+ en tunn häst är en stor chans till ett väldigt oproportionerligt föl. Sen kan du inte helt räkna med att fölet verkligen kommer att bli vad du vill: den har lika stor chans till att få exempelvis mammas trav, lynne och pappans form. Jag skulle ha valt (som de flesta här) ett någonlunda grovt halvblod med bra steg som får avkommor i både dressyr och hoppning. Just för att travhästar och halvblod är inte så olika exteriörmässigt om man jämför med PRE. Det går ju inte att bara kors och tvärs avla och hoppas på att man ska få det man önskar- för det är sällan man får det ;)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 154
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 642
Senast: Mabuse
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 346
Senast: Masse
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 679
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka