Vilken Hingst??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mika17
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 152
  • Visningar Visningar 12 190
Sv: Vilken Hingst??

Hej !
Jag har också ett varmblodsto som jag antagligen ska betäcka nästa vår. Först funderade jag på att betäcka med ett halvblod, men då mitt sto är 1.63 och jag är intresserad av ett något mindre smidigare häst har jag nu bestämt mig för att det ska vara en arabhingst, har dock ingen aning om vilken jag ska välja ännu....
Men har hört att kombinationen varmblod/arab ofta blir bra och det jag vill ha är en liten smidig häst då jag rider mycket i skog med lite svårare terräng, mina varmblod klarar det bra också i och för sig, men ändå....

Vilken hingst blev det och har du betäckt ännu.

det blev hingsten Diestro och nej har inte betäckt ännu.. hon har varit seg på att visa brunst men ska höra av mig till ägaren och se om vi kan köra upp henne (hon börjar alltid brunsta vid ihop släpp med andra hästar) så det kanske är det som behövs..

Hej !
Jag har också ett varmblodsto som jag antagligen ska betäcka nästa vår. Först funderade jag på att betäcka med ett halvblod, men då mitt sto är 1.63 och jag är intresserad av ett något mindre smidigare häst har jag nu bestämt mig för att det ska vara en arabhingst, har dock ingen aning om vilken jag ska välja ännu....
Men har hört att kombinationen varmblod/arab ofta blir bra och det jag vill ha är en liten smidig häst då jag rider mycket i skog med lite svårare terräng, mina varmblod klarar det bra också i och för sig, men ändå....

problemet är bara att jag vill ha en större häst och det får jag inte om jag korsar med en arab.. eftersom stoet bara är 157 cm i mkh så är hon rätt liten..

Okej, du vill alltså kunna rida dressyr, hoppa, köra, gå terräng, distans och western ?

Vad är anledningen till att hon skall sättas i avel ? Vad har hon liksom att tillföra den fölunge du vill skapa ?

INte för att man måste älska halvblod - men jag begriper inte vilken ras du skall använda som du kan göra allt med om inte ett halvblod duger.

Kollar man i sporten så är det halvblod (eller de förbund som ASVH godkänner) som ligger i topp i de flesta grenar förutom distans och western.

Håller me fullständigt!!
Om inte halvblodet är en allroundhäst som passar till allt så vilken är!!??!? Ja ha själv ett halvblod o han lämpar sig för hoppning inte Dressyr! va säger att halvbloden endast lämpar sig åt dressyren!?!
Butterfly Flip o Mynta e halvblod uppfödda i sverige o de tävlar internationell hoppning, gjorde iaf...!!

ja precis.. jag har just nu bestämt mig för att använda pre hingsten diestro som kommer fungera ypperligt som första hingst.. avkomman ska användas till olika grenar ex fälttävlan det är därför jag vill ha en litre grövre modell som klarar påfrestningen..

Vet att många innan har sagt det, men om du vill rida fälttävlan ska du nog satsa på en lite lättare häst ist som karar av det bättre. Att tex lägga en lättare hingst (oavsett ras) på ditt varmblod kan nog funka, men avla för gudsskull inte fram en tung häst för att du vill rida fälttävlan :crazy:

Har nyligen betäckt mitt varmblod med en frieser. Hon är ca 163 cm, av den lite tyngre travmodellen, han är ca 168, av den lite nättare sport modellen av frieser.
Har sett ett smakprov på denna korsning, som var jättefin!!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 154
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 642
Senast: Mabuse
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 346
Senast: Masse
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 679
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka