Vilken Hingst??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mika17
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 152
  • Visningar Visningar 12 190
Sv: Vilken Hingst??

mmmm.. visst ska jag skippa frieser eftrersom jag ska använda en P.R.E hingst.. han är inte så grov och en annan tjej som rekomenderade hingsten har ett sto som är lika smäckert och hon har användt hingsten 3 ggr nu och det funkar utmärkt.. så det är inget problem.. han är bara 3 cm högre än henne också så det är heöller inte ett problem.. men nu är det såhär att jag vill inte ha ett halvblod, och det har jag förklarat tidigare.. men tack för omtanken... ja en westernras blir kanske nått vid senare betäckning..

Jaja, vi kan ju bara önska lycka till och hoppas att lotteriet slår väl ut.

Personligen tycker jag att du itne har förklarat nånting om halvblod utan bara snackat en massa skit

Men skal det virkelig være nødvendig å måtte forklare/unnskylde seg, for hvorfor man inte vil bruke halvblod :confused:
Selv om halvblod kanskje er din favoritt, så må du jo ha forståelse for at ikke alle andre er enige.
Det kan jo faktisk være så enkelt at man liker iberiske hester bedre enn halvblod, og det er faktisk lov og ingenting man må unnskylde seg for :D

Jeg ønsker Mika17 lykke til med sin P.R.E./varmblods-korsning, det blir sikkert en kjempefin hobbyhest!

jo jag har faktiskt planerat att ta travarföl på henne senare.. eftersom hon bara är 7 år så har vi tid på oss.. men först och främst så vill jag ha en häst för eget bruk.. så travare är jag visst intresserad av har till och med funderat på hingstar där också men vi får helt enkelt se om vi har pengarna och möjligheten om nått år..
Vad skoj! Ja det finns ju en hel drös med hingstar i diverse prisklasser. Ska man sälja ska man väl satsa på en dyrare hingst o sedan hoppas på att man får den såld...
Själv har jag betäckt med en Muscles Yakee avkomma i år som jag ska behålla själv.

Jag har även funderat på att betäcka henne med en skäckhingst. Hade varit häftigt, men nu är det främst trav!

Lycka till med att hitta en passande hingst.

Man får lov att gilla vilken häst man vill.

Men jag tycker att när man inte har några som helst faktakunskaper eller komma och påstå direkta felaktigheter är det otroligt onödigt att skriva en massa skit. Då är det bättre att vara tyst. Det blir liksom svårt att ta en sån person på allvar

Vad skoj! Ja det finns ju en hel drös med hingstar i diverse prisklasser. Ska man sälja ska man väl satsa på en dyrare hingst o sedan hoppas på att man får den såld...
Själv har jag betäckt med en Muscles Yakee avkomma i år som jag ska behålla själv.

Jag har även funderat på att betäcka henne med en skäckhingst. Hade varit häftigt, men nu är det främst trav!

Lycka till med att hitta en passande hingst.

ja precis.. har funderat på en av hingstarna som står på Menhammar stuteri.. så vi får väl se men ha när rätt dyr så man får väl se om man har råd senare.. :) jaså.. vad kostade det att betäcka med den hingsten?? ja det hade varit häftigt.. jag har faktiskt också funderat på dt men vet inte riktigt vilken i sånna fall.. det får bli när man har mer koll på det..

Jag tror också att detta kommer bli en lyckad korsning så jag kommer hålla alla buke falister upprättade allt eftersom.. fast det blir ju dock inte förrän om ett år..ehheheh men jag kommer berätta allt vad tiden fortskrider. . tack för allt stöd jag fått av alla... :bump:

ja precis.. har funderat på en av hingstarna som står på Menhammar stuteri.. så vi får väl se men ha när rätt dyr så man får väl se om man har råd senare.. :) jaså.. vad kostade det att betäcka med den hingsten?? ja det hade varit häftigt.. jag har faktiskt också funderat på dt men vet inte riktigt vilken i sånna fall.. det får bli när man har mer koll på det..
Vilken är de av dom hingstarna du tänker på i så fall? E de Vikingen för 200 000? ;-)

Jag har inget emot att man korsar raser, om man vet vad man gör, räknar med att det inte blir vad man hoppats på, och att den kan bli osäljbar. Ingen vet vad som kommer ut, men vill man ha en mullehäst, visst, men räkna inte med att den kommer klara FT, det kan bli precis vad du önskar dig, men det finns inga garantier i avel.
Denna individ är inte ridbar förren om ca 3 år efter födseln, och du kanske har utvecklats mer som ryttare(förhoppningsvis;)), har större krav på hästens kvalité osv. Då står du med en korsning som du inte får igen de pengar du har lagt ut

så var vi där igen..... en massa tjaffs bara för att det är PRE inblandat igen.... Blir så matt.....:mad:

///Lady_ann

Det handlar nog inte om att det är just PRE utan att det är en travarkorsning...
Sen har TS uttalat sig om att halvblodet inte är till för annat än dressyr och att de ej är allround DET är DÄRFÖR folk reagerar!!!

TS bad om råd om hingst men kan inte berätta om sitt sto... ber man om råd så ska man väl vara glad att folk försöker hjälpa till? Men man kan inte få goda råd om man inte berättar och ger info!!

Sen är det ingen som jag ser det som säger att PRE är en dålig ras eller dålig häst att korsa med men om man har ett travarsto och vill få fram en allroundhäst där TS har betonat fälttävlan, som är så bra som möjligt så är inte PRE det första jag tänker på... Det måste man väl ändå få lov att säga utan att det ska bli "stackars oss nu klagar de på PRE igen!"

Jag hade själv planer på att ta fram en hispanoarab för försäljning innan jag sålde mitt arabsto så inte hundan har jag ngt emot prekorsningar...
Men om nu TS ändå bestämt sig för PRE borde TS kanske betonat det i sin rubrik... " Vilken PREhingst???"
Men känner man inte ens till vilken extriör eller vilka avvikelser som finns hos sitt sto så tycker jag inte man ska avla överhuvudtaget oavsett ras!!

Vilken är de av dom hingstarna du tänker på i så fall? E de Vikingen för 200 000? ;-)

nej det är inte Vikingen eftersom hans pappa är hennes farfar så är det lite nära..ehehhehe men vi tror på att ta From Above eventuellt.. han skulle nog funkar bra på mitt sto och är inte så dyr..hehehe

Det handlar nog inte om att det är just PRE utan att det är en travarkorsning...
Sen har TS uttalat sig om att halvblodet inte är till för annat än dressyr och att de ej är allround DET är DÄRFÖR folk reagerar!!!

TS bad om råd om hingst men kan inte berätta om sitt sto... ber man om råd så ska man väl vara glad att folk försöker hjälpa till? Men man kan inte få goda råd om man inte berättar och ger info!!

Sen är det ingen som jag ser det som säger att PRE är en dålig ras eller dålig häst att korsa med men om man har ett travarsto och vill få fram en allroundhäst där TS har betonat fälttävlan, som är så bra som möjligt så är inte PRE det första jag tänker på... Det måste man väl ändå få lov att säga utan att det ska bli "stackars oss nu klagar de på PRE igen!"

Jag hade själv planer på att ta fram en hispanoarab för försäljning innan jag sålde mitt arabsto så inte hundan har jag ngt emot prekorsningar...
Men om nu TS ändå bestämt sig för PRE borde TS kanske betonat det i sin rubrik... " Vilken PREhingst???"
Men känner man inte ens till vilken extriör eller vilka avvikelser som finns hos sitt sto så tycker jag inte man ska avla överhuvudtaget oavsett ras!!

jag har visst berättat om mitt sto flera ggr men ingen verkar lyssna så varför ödsla mer tid till det.. men vilket info är det ni vill ha igentligen då?? har inte fått nått konkret svar där heller.. och jag vet att de flesta är anti travare eller travarkorsningar men det är inte jag.. o visst är det tre år tills jag kan rida på den men tanken va inte bara att få fram en häst till mig utan även en för min mor som också gillar att rida.. så vi kommer ändå inte att sälja kommer alltid att finnas utrymme för denna krabat..

Jag har frågat tre gånger på vilket sätt du menar att den hingsten du har valt kompletterar ditt sto, för det måste väl vara det mest grundläggande.

Men det verkar inte riktigt finnas nåt svar, antagligen för att han inte gör det, utan bara är "snygg, billig och står nära".

då måste jag ha missat den info ngnstans men om jag specar lite..

Hennes rörelser: skritt, trav och galopp..
hennes hals, ansättning, längd och grovlek..
hennes bog
hennes manke rygg och bål
hennes kors
hennes benställning..
hennes hoppteknik...
hennes hovar och hornkvalitét
temperamentet har du beskrivit som bra men du vill att avkomman ska bli ngt lugnare? Alltså finns det lite lite att önska där?
så vad vilka fördelar vill du bevara/förstärka och vilka nackdelar vill du "undvika" hos hingsten?
det här var en del av vad många kanske vill veta för att ge dig ett så gott råd som möjligt... Du ska givetvisd använda en så bra hingst som möjligt då det "lilla" som kan skilja i betäckningskostnader kan göra en stor skillnad på vad du får för ridhäst! Du får ju så mkt trevligare själv!

Jag vill verkligen inte att du ska känna dig förorättad för avel är svårt och jag själv är också ny inom avelscirkusen men man kan få många goda råd av de "gamla rävarna" om man ger info som önskas.. OAVSETT vilken ras man har eller tänkt använda:)

Vad kul att du ska betäcka ditt varmblodssto med en halvblodshingst! Det brukar bli jättefina avkommor.

Om du vill ha en hingst som är lite av en multitalang så varför inte kika på Cairo 869, Majim G eller Aerline H. De är alla tre fina hingstar som lämnar bra avkommor. Hingstarna är även kända för att lämna avkommor med bra psyken.

Lycka till!

Läste att du ville ha en billig hingst? Det finns många halvblodshingstar som inte är godkända som finns till avel. Kika in på "radannonser" och sedan på "avelshingstar"..

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 154
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 642
Senast: Mabuse
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 346
Senast: Masse
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 679
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka