Vilken Hingst??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mika17
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 152
  • Visningar Visningar 12 190
Sv: Vilken Hingst??

men berätta då för mig om nu inte halvbloden är "överavlade" enligt min åsikt.. varför är det i störst mängd halvblods föl som blir sjuka mm.. vart på klinik i går o det var ca 5 halvblods föl och sen två andra.. hur kommer detta sig?? har inte det med aveln o göra??

Dagens kommentar..

Kolla hur många halvblodsföl det föds i jämförelse med andra innan du uttalar dig.

Och till sist, jag har inget emot att man korsar med varmblod, födde själv upp en sådan för två år sedan, men då måste man ha lite mer kött på benen än vad du har.

Läs på lite mer om raser är mitt första tips, en pre är ingen fälttävlanshäst.

Sen sätter du dig och tar en funderare på om stoet har de kvaliteer du vill föra vidare. Vad vill du mest ha avkomman till?

Och vad är hennes nackdelar, vad bör hingsten väga upp?

I mitt fall ville jag ha en stor allroundhäst, med inrikting på hopp. Eftersom mitt sto var ganska smäckert letade jag då allra först efter en grövre och större hopphingst.

Sen var mitt sto ganska hett, vilket gjorde att jag tittade noga på temperamentet hos de hingstar som var kandidater efter den första omgången. Gick på hingstvisningar, kollade med folk i deras närhet och så vidare. Kvar blev då ett ännu mindre antal kandidater.

Därefter tittade jag ännu mer ingående på de som var kvar, och kollade allt, rörelser, härstamning, bruksprov och så vidare och till slut hade jag bestämt mig för Cathageno.

Det är så man måste göra om man nu ska avla. Vad vill jag ha, vad passar bäst för det jag vill ha, och vad kompletterar mitt sto?

Inte slumpmässigt sitta och leta på nätet.

Dagens kommentar..

Kolla hur många halvblodsföl det föds i jämförelse med andra innan du uttalar dig.

Och till sist, jag har inget emot att man korsar med varmblod, födde själv upp en sådan för två år sedan, men då måste man ha lite mer kött på benen än vad du har.

Läs på lite mer om raser är mitt första tips, en pre är ingen fälttävlanshäst.

Sen sätter du dig och tar en funderare på om stoet har de kvaliteer du vill föra vidare. Vad vill du mest ha avkomman till?

Och vad är hennes nackdelar, vad bör hingsten väga upp?

I mitt fall ville jag ha en stor allroundhäst, med inrikting på hopp. Eftersom mitt sto var ganska smäckert letade jag då allra först efter en grövre och större hopphingst.

Sen var mitt sto ganska hett, vilket gjorde att jag tittade noga på temperamentet hos de hingstar som var kandidater efter den första omgången. Gick på hingstvisningar, kollade med folk i deras närhet och så vidare. Kvar blev då ett ännu mindre antal kandidater.

Därefter tittade jag ännu mer ingående på de som var kvar, och kollade allt, rörelser, härstamning, bruksprov och så vidare och till slut hade jag bestämt mig för Cathageno.

Det är så man måste göra om man nu ska avla. Vad vill jag ha, vad passar bäst för det jag vill ha, och vad kompletterar mitt sto?

Inte slumpmässigt sitta och leta på nätet.

Detta kallar jag seriös avel oavsett ras på sto :bow::bow:

Jag tycker helt enkelt att du ska välja den hingst du själv tycker bäst om och som givetvis ska passa till ditt sto,bry dig inte så mycket om vad andra tycker det är du som skall ha avkomman ingen annan. Men jag måste medge att inte jag heller förstår vad du har emot halvbloden,jag har sett en del trevliga hbl/vbl korsningar och dom har rört sig trevligt och hoppat hyffsat dessutom har de haft ett tilltalande yttre. Men som sagt välj det som känns rätt för dig.
Lycka till.

ja och jag har valt vilken hingst vi ska använda.. det blev diestro som får bli pappa till bebisen..

Jag har själv ett varmblods travar sto som ridhäst så jag har inget emot varmblodstravare som ridhäst. Vad jag har förstått så är det ett travarsto du villbetäcka. Jag blev lite förvirrad när du skrev varmblod och att du inte gillade halvblod. Jag är själv inte så förtjust i halvblod trotts sin mångsidighet. Men jag funderar på varför du vill ha PRE, ditt sto är ju lätt i typen, när man avlar över rasgränser så skulle jag nog snarare välja så lika som möjligt. Du vet ju inte vilka egenskaper du får hos fölet, du kanske får en häst som är för tung i förhållande till vad benstommen klarar av eller ebn oproportionerlig häst (jag har sett ett antal sådana). Som du kan läsa i andra liknande trådar här på buke så ser du att ett travarkorsningsföl inte har särskilt högt värde.

Innan du betäcker så tänk efter noga: Skulle du själv kunna tänka dig att köpa en sådan korsning som du själv tänker ta fram?

Du gillar ditt stos sätt, och visst är det något speciellt med travare, min, dam är aldeles underbar. Många travarkorsningar blir till för att stoet har ett aldeles underbart sätt, så varför inte höra efterom det nerdärvs.
Varför inte betecka med en travar hingst? Om inte ridbarheten håller till det du vill så håller nog inte korsningen heller. Varför inte köpa ett föl att forma själv. Vill du ha en mångsidig häst så så finns det många raser som inte är halvblod. Morganhäst avlas ju mycket på sin mångsidighet som hopp, dressyr, western och körhästar. Araber fungerar innom både dressyr, distans, Western ja listan kan göras lång. Jag undrar bara om du gör fölet rättvisa, det kommer vara värdefullt för dig, men inte för så många andra.

även om den inte kommer ha så mycket värde så kommer den betyda mycket för mig och det är faktiskt det som spelar någon roll eftersom vi har tänkt behålla och inte sälja..

Här är en bild på et hingst föl u:varmblod e:Lusitano
national_dagen_6_juni_015.jpg

gud va fin han va.. lusitano är väl även de lite i stuk med pre i storlek och sådant.. var vbl lätt i typen eller lite grövre?? var en väldigt fin korsning iaf.. :)

Ja, han är jätte fin.. pappan tävlar mesta dels i hoppnin å lite dressyr.. mamman är rättså grov, mycket franskt och amrekanskt i henn:smirk:e..

okej.. mitt vbl är amerikanskt från början, hon är e buzzin brian (son till american winner, som är pappa till viking kronos) men hon är väldigt lätt i typen.. så jag tror att det skulle funka bra att korsa upp henne med en pre hingst..

PRE är otroligt vacker!!!:love:
Men är du ute efter en mer alsidig häst skulle nog jag ha valt Lusitano istället.. där har v hästar som är rankad högst i världen ihoppning, å dressyren har dom ju och dom är otroligt bra i fält oxå.. PRE´n kan jag tycka många gånger är finare att se på men Lusitanon tycker jag är mer allsidig.. sen beror det ju i och för sig vad du väljer för himgst.. Rasen har ju minst betydele. om du förstår mig rätt.. det gäller ju att hitat en som passar en och ens häst oxå.. ;)
Hoppas du hittar någon fin och trevlig hingst snart.. börjar bli sent:banana::banana: ;)

John Withaker (stavefeil...) red vel internasjonal hoppning på en Lusitano med suksess, om jeg husker rett.

Jeg er ikke enig i at Lusitanoen er mer allsidig enn P.R.E.
Lusitanoen er vel mye spesialavlet mot tyrefektning, og det krever raske, smidige og sterke hester. Men det finnes jo stor variasjon innen for Lusitanorasen, akkurat som med P.R.E.

Det jeg har blitt fortalt av trenere som kjenner begge rasene, er at Lusitanoene kan være veldige heite, i forhold til en P.R.E. Spesielt de som var renavlet mot tyrefektning.

Dessuten finnes det vel ikke så mange Lusitanoer som P.R.E. (i sverige), så utvalget er vel bedre blant P.R.E.?

Uansett tror jeg nok begge rasene er et godt valg på din hoppe :)

Husker ikke navnet, men den var hvit. Leste om det i en artikkel. Kanskje det funker å søke på nettet? Tror det er ganske mange år siden han red denne hesten.

hittade detta
" John Whitaker nådde stora internationella framgångar på lusitanohingsten Novilheiro. 1993 vann de tillsammans engelska mästerskapen i hoppning och var rankade tolva i världen. "

vet dock inte om källan är tillförlitlig..
lusitanoVal.se

jag har hittat en fin hingst som jag har tänkt använda.. Diestro heter han.. väldigt fin.. avkommorna har fått bra poäng och gång så vi får se vad han kan ge mitt sto.. tack för tipset ska ha detta i minnet då jag ska betäcka mitt sto nästa gång..

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 154
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 642
Senast: Mabuse
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 346
Senast: Masse
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 679
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka