Vilken Hingst??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mika17
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 152
  • Visningar Visningar 12 190
Sv: Vilken Hingst??

jag har inte tänkt att tävla på hög nivå utan bara hålla mig på debutant nivå och då vill jag ha en häst som lyfter lite på benen.. jag skrev hit för att få ideer på hingstar och de flesta jag fick var faktiskt pre så det är inte bara min ide.. så jag är tacksam mot alla de som varit positiva och visat glatt intresse för min tråd och som gett mig tips..

Många halvblod i dag har en hel del hannoveranare i sig så tja, ditt resonemang håller inte...

men berätta då för mig om nu inte halvbloden är "överavlade" enligt min åsikt.. varför är det i störst mängd halvblods föl som blir sjuka mm.. vart på klinik i går o det var ca 5 halvblods föl och sen två andra.. hur kommer detta sig?? har inte det med aveln o göra??

Vart har du de bevisen för att det mest skulle vara halvblodsföl som blir sjuka? Tillfälligheter gällande djursjukhuset kanske?

varenda gång vi varit på kliniken ( med jämna mellanrum i 2 månader)så har det alltid varit ett antal halvblodsföl inne för olika sjukdomar..

nu har vi varit tvungen att åka dit ofta bara för att den andra hästen slog sig och har skadat ligamenten och senor i ett bakben så vi åker dit och kollar upp det med jämna mellan rum(3 veckors intervall) han är ej frisk än så vi ska dit om ytterligare 3 veckor..

Får väl säga som så att gällande allroundmöjligheterna så skulle då jag personligen använda en hblhingst med mkt xxblod eller ren xxhingst för att få en avkomma som kan gå alla diciplinerna.. Det finns mkt goda hingstar med både gång och hopp..
Att använda pre till fälttävlan känns mkt mkt egendomligt om man tror att den korsningen skulle gå bättre än xx/vbltr eller hbl/vbltr.. Men hingsten måste då ha en mkt mkt god galopp!!! Då det oftast inte är travarens starka sida!

Men men... vill du absolut inte använda hbl så tycker jag att en god arabhingst är mkt bättre för ditt avelsmål.. Då får du mer lätthet och uthållighet.. Där har du även mkt goda egenskaper för distansridning och även en marknad om du nu inte skulle vilja/kunna behålla avkomman..

Jag är ingen rasexpert men PRE brukar oftast användas för att avla dressyrhästar och inte fälttävlanshästar... Sen så är hög knäaktion? inget som man strävar efter på en fälttävlanshäst då sååååå mkt andra egenskaper är viktiga...
Men vill du bara ha showiga rörelser så har du ju även Morgan och Tennesee Walking horse( osäker på stavningen där)mfl..

jag har inte tänkt att tävla på hög nivå utan bara hålla mig på debutant nivå och då vill jag ha en häst som lyfter lite på benen.. jag skrev hit för att få ideer på hingstar och de flesta jag fick var faktiskt pre så det är inte bara min ide.. så jag är tacksam mot alla de som varit positiva och visat glatt intresse för min tråd och som gett mig tips..

Jag kan sätta min hatt på att de som tyckte PRE kunde gå bra, hade ingen aning om att du ville ha en FT häst. Avel är inte 1+1=2
Välj en anglo tex, som tävlar FT, om du ska han en Fthäst

men berätta då för mig om nu inte halvbloden är "överavlade" enligt min åsikt.. varför är det i störst mängd halvblods föl som blir sjuka mm.. vart på klinik i går o det var ca 5 halvblods föl och sen två andra.. hur kommer detta sig?? har inte det med aveln o göra??

Det kanske beror på att största delen av fölen i sverige är just halvblod!? :confused: Det är väll inte så konstigt. Om man kollar på varmbloden. Är dom så hålllbara då? Hur många är det inte som blir skadade i början av karriären ? När det gäller sönderavling är jag nog mer oroad över varmbloden.

Selv om jeg elsker P.R.E. over alt på jord, så skal jeg være enig i at de ikke er best egnet til feltritt. De er ikke spesielt raske.

Men som jeg forstår trådstarter, så er hun inte interessert i å satse mot et høyere nivå i noen gren, men hun vil ha en trivelig hest med godt gemytt, som hun kan bruke til alt på et lavere nivå.

P.R.E. har ingen problemer med sprang eller feltritt i lavere klasser, tvert i mot så er de supre til dette, fordi de hopper det du ber om, og stopper sjelden eller aldri. Hvorfor vet jeg ikke, men de har et supert gemytt. Min P.R.E. hingst hoppet full bane første dagen han hoppet!! Det er aldri noe tull, de bare går på og gjør jobben sin. Og de elsker det.
Selvfølgelig er det store variasjoner innen for en rase, men P.R.E. er jo i flere hundre år avlet med sterkt fokus på gemytt. Klart dette merkes, kontra raser som blir avlet på prestasjoner.

Jeg syns P.R.E., eller f eks Lusitano, vil være et utmerket valg.

Det kanske beror på att största delen av fölen i sverige är just halvblod!? :confused: Det är väll inte så konstigt. Om man kollar på varmbloden. Är dom så hålllbara då? Hur många är det inte som blir skadade i början av karriären ? När det gäller sönderavling är jag nog mer oroad över varmbloden.

Kan inte annat än att instämma, åker du dessutom till en ATG klinik som ligger på en travbana komemr du märka att hästarna där är till största delen just travare.
Halvblod (och travare) är till antalet flest och därmed syns dessa mest.

Ang ditt hingstval så skulle jag ta en anglo, en xx hingst eller möjligtvis en arab (beror på hur stor man vill ha avkomman)
Finns flera bra hingstar som lämnat bra allround hästar, Business x är en mycket trevlig anglo hingst som både rör sig och hoppar väl och dessutom är trevlig i skallen. Tävlar väl *** FT tror jag?
Inom fullblod så finns ju Goldmine som ofta är uppskattat av FT-folk.

Oavsett vad du väljer för hingst som kommer du få svårt att få en avkomma som är så pass allround att den kan gå inom alla grenar utan du får nog välja bort några, om det inte är på LD nivå du tänkt rida/tävla.
Jag röstar däremot starkt för att du ska ta en hingst som är godkänd av nåt förbund, det finns ett antal fullblod samt 1 arab godkända i ASVH och flera ytterligare samt anglos i Anglo-förbundet.

Annat tänkvärt är att det ofta kostar lika mkt att köpa ett föl som att föda upp ett själv :idea:

jag vill inte korsa med anglo eller arab över huvudtaget då jag vill ha en lite större häst och det får jag inte med en sån korsning.. mitt sto är redan väldigt lätt i typen så jag vill ha in lite grövre modell i henne för att även min mor ska kunna rida på den senare..

angående vbl som ni säger också är överavlade kan jag faktiskt inte hålla med om eftersom man försöker sätta in nytt blod där och tar från utlandet.. visst en del vbl är linje avlade alltså väldigt nära släkt med varandra men detta gäller också hbl..

varför skulle det vara så dumt av mig att korsa mitt vbl med en pre hingst som är lugn i psyket o stabil att hålla på med.. ?? :confused:
förstår inte varför inte jag skulle kunna använda min sån avkomma till FT om jag så skulle vilja.. kanske inga elit nivåer men jag är först och främst ute efter en häst jag kan ha som min bästa vän och inte som en del där ute som bara är ute efter att vinna.. sån är inte jag.. jag är inte riktigt den tävlingsmänniksna visst ibland skulle det va kul.. men inte alltid..

och de som har föreslagit att jag ska köpa en unghäst eftersom det är billigare så förstår jag inte hur ni tänker.. vill man ha en häst som inte är alltför dyr så är det oftast vbl eller gamla hästar som man har råd med..

varför ahr alla hakat upp sig på att jag vill hålla på med FT??? jag vill hålla på med lite olika och inte enbart det..

Ja du, kanske för att FT innehåller 3 grenar och du skrev i nåt inlägg att du skulle hålla dig på debutant nivå, det är en term som bara använda inom FT annars heter det Lätt eller Amatör, inom western vet jag inte vad det kallas.

En FT-häst är ju väldigt allround och måste vara uthållig och bör passa även till distans därmed.

Men det spelar ju ingen roll vilken hingst du väljer, du kommer ju aldrig att sälja avkomman utan behålla den resten av dens liv(?) + att du säger ju själv att den blir vad du gör den till oavsett rasval, så ta vad du finner är bäst och strunta i vad andra säger och tycker. Väljer du ardenner får du garanterat mer massa och tar du shire får du både storlek och massa. :idea:

jag vill inte korsa med anglo eller arab över huvudtaget då jag vill ha en lite större häst och det får jag inte med en sån korsning.. mitt sto är redan väldigt lätt i typen så jag vill ha in lite grövre modell i henne för att även min mor ska kunna rida på den senare..

angående vbl som ni säger också är överavlade kan jag faktiskt inte hålla med om eftersom man försöker sätta in nytt blod där och tar från utlandet.. visst en del vbl är linje avlade alltså väldigt nära släkt med varandra men detta gäller också hbl..

varför skulle det vara så dumt av mig att korsa mitt vbl med en pre hingst som är lugn i psyket o stabil att hålla på med.. ?? :confused:
förstår inte varför inte jag skulle kunna använda min sån avkomma till FT om jag så skulle vilja.. kanske inga elit nivåer men jag är först och främst ute efter en häst jag kan ha som min bästa vän och inte som en del där ute som bara är ute efter att vinna.. sån är inte jag.. jag är inte riktigt den tävlingsmänniksna visst ibland skulle det va kul.. men inte alltid..

och de som har föreslagit att jag ska köpa en unghäst eftersom det är billigare så förstår jag inte hur ni tänker.. vill man ha en häst som inte är alltför dyr så är det oftast vbl eller gamla hästar som man har råd med..

PRE är ju främst avlade för att röra sig trevligt, så även om de hoppar ok är det inte deras grej, vill du ha en allround inriktad avkomma ska du ju välja en hingst som är det för att öka chansen.

Jag betäcker 3 ston iår, det ena stoet har en relativt billig hingst och det lär ändå gå minst 20000kr innan den ens är född! Sen tillkommer registrerings kostnader för fölet, extra foder till stoet under diperioden och försäkring av fölet.
Så ca 25000kr, för det kan du alldeles säkert hitta en fölunge med travar mamma som ändå har en känd pappa. När det är 50% travare dras priset ner oerhört men det kostar fortfarande lika mycket att föda stoet etc.

Som en jämnförelse mot att använda en godkänd halvblods hingst jämnför med en icke godkänd så har jag sett fina men icke godkända hingstar som kostar 3500-6000kr medan en gammal räv som Magini kostar 5500kr i avgifter och som är godkänd och har många avkommor efter sig som tävlar i olika disipliner.
Så det går liksom inte att komma billigt undan med hingstens avgifter och de blir oftast inte den största utgiften ändå.

Ang Anglo så är tex Business som jag lämnade förslag på rätt stor närmre 170cm och lämnar ganska stora avkommor.
Arab förstår jag dock att du väljer bort och det skrev jag också i mitt förra inlägg.

Det tas in minst lika mycket nytt blod i halvbloden som i travarna, hannoveranare, fullblod, trakhener etc avlas det mycket på i halvblodsavlen.

Jag har absolut inget emot travare, jag är ett stort fan själv och gillar psyket starkt på dom. Men man måste tänka efter när man ska avla ridhäst med en travare, travaren är framavlad för att springa fort som f-n i trav och galoppen är nästan bort avlad, de har heller ingen större ridbarhet just eftersom dessa egenskaper aldrig är framavlade. Men det finns självklart få undantag (få med tanke på hur många dom är totalt) som är ridbara och har en bra galopp.

Jag vill inte prata dig ur att betäcka men man måste tänka på allt innan, dessutom kan det vara bra att välja en lite "känd" hingst i fall att du av någon anledning måste sälja i framtiden, arbetslöshet, sjukdom etc. Man vet aldrig vad som händer i framtiden.

ja precis.. men nu är det såhär att mitt sto har bara den där jobbiga traven då hon är stressad och har en alldels ypperlig ridbarhet.. hon har inte alls den långa och gingliga gallopen.. den är riktigt hygglig faktiskt.. ja jag ska bara ha föälet för eget bruk men ändå så har jag valt en känd hingst i fall om att jag skulle vara tvungen att sälja.. även mitt sto har en hygglig stam så det är bara ett pluss.. på vilken sida kan jag hitta mer information om denna Businnes??? bara för att kolla runt lite..

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 154
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 642
Senast: Mabuse
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 346
Senast: Masse
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 679
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka