Vilken hingst till mitt sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mydia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 266

mydia

Trådstartare
Jag skulle behöva lite råd när det gäller nästa års hingstval. Hade beslutat mig för Hampton om han blir tillgänglig i Sverige men om inte så måste jag ju ha en reserv.
Stoet är född 90 och är e.Chapman-Abbe-Caracas-Corso gammal fin svensk stam. Hon har prestationsdpl i hoppning, är mycket egen och mycket intelligent. Med andra ord välldigt snäll men ändå med mycket humör och egen vilja. Rör sig trevlig när hon vill, är en maffig häst. Vill ha en inte alltför grov högrest hingst, så korrekt som möjligt då hon själv är intåad dessutom önskas att hingsten har ett trevligt kynne då stoet är en tuff tjej.
Önskar få en multitallang kan tänka mig gångartshingst med god hoppförmåga eller åt andra hållet hopphingst med goda gångarter.
Då hon inte är så jättestor bara 163cm i mankhöjd gärna lite större hingst eller hingst som lämnar stort.
I år är hon dräktig med Herzensdieb och har ett stoföl e.Quite Easy vid sidan.
Tacksam för alla förslag, ställ gärna frågor.

Sv: Vilken hingst till mitt sto

Önskar få en multitallang kan tänka mig gångartshingst med god hoppförmåga eller åt andra hållet hopphingst med goda gångarter.
Då hon inte är så jättestor bara 163cm i mankhöjd gärna lite större hingst eller hingst som lämnar stort.
I år är hon dräktig med Herzensdieb och har ett stoföl e.Quite Easy vid sidan.

Hur blev QE-fölet?

Fölet blev faktiskt fint,hon fick 44 poäng på fölvisningen. Jag är nöjd med detta med tanke på att hon inte visade sig från sin bästa sida för hon kan bättre men det är ju dagsformen som gäller.
Hon visade ingen vidare gång men fick en 8 på sin galopp och 8 på sina ben vilket jag är jättenöjd med och så får man ju lägga till att hon var så liten,det drog ju ner poängen. Nu har hon vuxit ikapp sina kompisar och blivit riktigt snygg.
Hon har två stycken halvsystrar en e.Cornetto och en e.Alcatraz som båda fick 47 poäng med bra poäng på gångarterna 9:or på traven. Men jag tror ändå på denna fölungen hon är allert på ett sätt som de andra inte varit.

När jag läste ditt inlägg tänkte jag direkt på Herzensdieb! ser fram mot bilder på fölet e honom till våren!

Annars kan jag inte komma på något annat just nu. Min senaste favorit, Saigon hade varit intressant med sin svenska stam. Men det verkar ju inte som om ägarna är intresserade att använda honom i avel.

Jag är själv mycket spänd på det här Herzensdieb fölet om det blir bra kanske man skulle ta honom igen men å andra sidan syskon behöver inte alls bli lika bra och det är alltid roligt att prova något nytt. Saigon är fin men han ska nog bara tävla verkar det som, ibland ångrar jag att man inte betäckte med Sack medans han fanns kvar i landet. Jag tycker nog att man borde värna om de så kallade svenska hingstarna dom borde användas mer, inget fel med tyska att få in nytt blod skadar alldrig om det handlar om bra hingstar. Jag vet inte men ibland känns det som det gammla svenska håller på att försvinna.
Ingen som har något mer förslag.

Finns det verkligen ingen som har något mer förslag att komma med.

Nu får ni komma igen, jag behöver få många tipps och förslag :)

Jag gillar Bocelli som jag skrev i den andra tråden. Don Romantic är ett annat förslag. Nu är det två rena dressyrhingstar, men det jag såg av deras avkommor på unghästtesterna i år så tyckte jag att de kompletterade typen och gångarterna bra med ston ur äldre stammar. Bocelli lämnar mycket gott temperament, jag har bara träffat ett par e. DR personligen, och de är bra att ha att göra med också.
En hingst som lämnar dubbeltalanger är annars Acacio. Vi har några unghästar efter honom i stallet jag står i som ger ett mycket gott intryck, de är bra i huvudet med riktigt bra tryck i gången och de hoppar bra, de blir 165-167 cm med 165 cm mödrar.

Jag har sett en hingst på rådgivande bedömning, Architecht, e. Argentinus - Cortez som jag gillade, inte så jättestor, så skulle han gå igenom i vår så har Argentinus lämnat många fina hopp och dressyrhästar. Jag vet att han som individ är bra i huvudet och mycket intressant blodskombination tycker jag.

Tack för många tänkvärda förslag och Don Romantic som jag själv inte haft en tanke ska jag titta lite närmare på. Om du vill se stoet så in på bildgalleri och sök på mydia så finns där tre bilder stoet syns väll bara hyffsat bra på en av dem,fölet på bilderna är e.Alcatraz.

Varför inte Briar? Han har ju jätte fina rörelser och har dessutom avkommor på internationell nivå i hoppning.

Du tänker helt rätt, det är vad jag är ute efter en hingst som har bra gångarter men även kan hoppa en allround hingst helt enkellt.
Det är ju inte så vanligt med dubbeltallanger men som sagt innan gärna hopphingst med god gång eller dressyrhingst som kan hoppa den ska helst inte ha lägre än 7:or från bruksprovet.
Anledningen till att jag inte tagit med Briar i tankarna är att han lär vara rätt så maffig och mitt sto är då inte någon liten älva precis men kanske finns här någon som vet hur han förärver sig typmässigt och helst hur det blir med ett lite grövre sto. Annars har jag inget emot Briar han hade säkert kunnat bli en mycket bra hopphäst också. :) :)

är ju inget proffsmen systers häst är efter bugatti hilltop,
han är snygg!

Bugatti Hilltop är snygg och har väll lämnat en del bra men han är väll rätt så maffig.

Florencio har topp-dressyrblod, men hoppade själv väldigt bra också. En annan hingst som är dubbeltalang är Nobel, bra hoppning(även presterat) och hans avkommor ser fantastiskt ridbara ut, flera gått bra i unghästklasser i dressyr, själv går han också dressyr nu.

Jättetrevlig hingst som gjort ett bra bruksprov både när det gäller hoppning och gångarterna har han dessutom god ridbarhet är det ju ett plus då finns ju möjligheten att detta kan gå vidare till avkomman. Fler hingstar av den kalibern :) :)

Nu har det ju kommit en del förslag.
Saigon-osäkert om han är i avel
Don Romantic-intressant
Florencio-ett mycket bra förslag,verkar vara allround
Briar-hingst som både rör sig och hoppar bra men passar han till ett grövre sto?
Bugatti hilltop-fin hingst men lämpar han sig för de lite grövre stona?
Nobel-är verkligen allround,skulle kunna bli bra
Almoretto- allrond både rör sig och hoppar bra men är kanske för maffig.
Bocelli-trevlig hingst, faller på hoppningen har annars hört mycket gott om just denna hingst.
Hip Hop- Trevlig individ på väg uppåt, rör sig trevligt och ett bra kynne.
Peking-en hingst som både hoppar och rör sig bra
Cartier- hingst med mycket bra stamm som ska röra sig bra också
Corlensky G- hingst som är allround vad det verkar, frågetecken till hans temprament.

Har någon synpunkter kring detta, något som ska plockas bort eller läggas till.

Kanske skulle tänka på Highlight och Twilight? Speciellt Twilight eftersom har är väääldigt ädel!
Han andvänds ju som dressyr hingst men han har bra hoppblod bakom sig så som landgraf 1 och furioso 2:bump:
Kan kanske bli en intressant bebis?;)

Mer info finns på http://www.millegarne.com

ja, bugatti hilltop är maffig (: har en film på honom från en tävling
i tyskland, så snygg. hans dotter är likt honom ;p

Bort med Corlensky G -dålig ridbarhet från säkra källor

Liknande trådar

Avel Har nu bestämt mig att betäcka mitt ena sto. Vill gärna ha lite tips om hingst. Hon är snyggt sto ser nästan ut som en hingst...
Svar
9
· Visningar
1 734
Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 135
Senast: Karoliten
·
Avel Vi har beslutat att betäcka ganska hastigt även om det varit på tal länge om att betäcka henne så var det inte planerat just nu. Men så...
Svar
6
· Visningar
1 726
Senast: RebeccaJoli
·
Avel Kan lika gärna slänga in en rad i år igen man brukar alltid få några matnyttiga tips. I år verkar det värre en vanligt annars brukar jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka