Hjälp!! Vad skall jag välja i år då

Sv: Hjälp!! Vad skall jag välja i år då

Med andra ord kan det vara en god sak att registrera fölet i det förbund hingsten tillhör.Kan det låta sig göras och vad kostar det.Kan stoet fortfarande vara kvar i ASVH.Eller skall man vänta tills han blir godgänd av ASVH. Finns det marknad för ett sådant här föl i Sverige för jag skall inte behålla det själv med tanke på att de inte får delta vare sig på tre-års eller kvalitetsbedömning och man för väll inte visa dem som föl heller.Skulle det gå att registrera den i zangersheide och vad skulle de kosta. Eller skall man bara acceptera de grå papprena om det blir en hingst så har det ju ingen betydelse igentligen. Man måste väll rapportera betäckningen till Asvh i vilket fall kan jag tro. Ja,jag kan inget som sådant här. Med andra ord hade det varit bättre om man kunnat köra ner stoet men då blir problemet hur jag ska få dit henne för jag kan inte forsla ner själv och skicka med en sådant där transportbolag det blir väll snuskigt dyrt. Det skulle ju vara om man kunde få lift med någon men då återstår ju problemet att hon har ett föl vid sidan. Det blev många problem att lösa men problem är till för att lösas.

Nu ska vi se här, Fairbanks är bara godkänd i Oldenburg än så länge om jag fattat det rätt?

Då kan du antingen regga i Oldenburgs huvudregister, du måste visa upp både stoet + fölet men eftersom de är ett av de förbunden som kommer hit så blir det ju som att åka till vilket fölchampionat som helst. Vad det kostar att regga i Oldenburg vet jag inte då det förbundet inte varit aktuellt för mig men jag har för mig någon skrivit det i en annan tråd för inte så länge se.

Annars kan du ju Z regga, då behöver du inte åka någonstans alls. Det kostar 150e att regga där, jag tror man även behöver lösa medlemskap men är osäker på det, 60e kostar det iaf. Då är det inkl DNA typning och, såklart, ett EU pass.
För att regga skickar man in sin "fölrapporterings" lapp inom 2v efter födseln och sen får man underlaget för passet hem i låda, sen får man fixa ett signaturdiagram, chippa etc precis som i ASVH och sen skickar man in det.
Man skickar även med kopior på stoets papper om hon inte tidigare är reg där.

Om avkomman inte hamnar på gröna papper i ASVH får den inte delta i fölvisning, 3års test eller 4års kvaliten mer än i mån av plats och då utom tävlan. Årgångchampionaten är den dock välkommen till.

Jag tror personligen att en person som köper hästen till tävling är mindre mån om i vilket förbund den är reggad, speciellt om det är en hingstunge du får. Du och många fler gillar hingsten och han har ju absolut alla förutsättningar inför framtiden så jag tror inte värdet blir så där hemskt mycket mindre hur du än gör, stammen är ju densamma även om du kör stoet till Tyskland eller seminerar här, det är bara en teknikalitet ju.

Du behöver inte rapportera nåt till ASVH alls, däremot *tror* jag att om du betäcker stoet här och ändå vill regga i ASVH så får du lösa en betäckningslicens för honom á 5000kr.
Däremot så ska man betala SH-avgiften till Svenska Hästavelsförbundet om man nu ska vara laglydig.

Nope. 5000kr när det man ska regga på gråa papper i reg. IV vilket det kommer blir på Fairbanks fölen som tillverkas i år.

Nej!! att betala 5000kr för att få grå papper på sin fölunge är ju inte aktuellt i mitt fall då vänder jag mig hellre till ett annat förbund. Men det lutar nog åt att det blir någon av Jens Meyers hingstar i viket fall. De har ju två hingstar till som jag gillar,Rob Roy och Lord Laurie dessa ger ju inte heller gröna papper. Frågan är ju bara då vilken av de tre som passar stoet bäst.

Jag tror personligen att Fairbankens ungen är lättast att sälja. Flemmingh blodet är i ropet just nu.

Även om även jag gillar Lord Laurie.

Vet inte om Alcatraz är kvar på din lista, men han är död, finns väl fryst men hur den kvaliten är vet jag inte. Så då kan du stryka en hingst iaf om du inte ville ta fryst!

Det är nog de två som ger de mest lättsålda avkommorna här skulle jag tro,jag får vända mig till importören och fråga vad hon tycker för jag förmodar att hon träffat alla tre hingstarna.

Är Alcatraz död,när dog han? Jag fick ju ett så fint stoföl efter honom och har faktiskt tänkt på honom då och då. Det var verkligen synd att hans dräktighet inte var så bra.

Är Alcatraz död,när dog han? Jag fick ju ett så fint stoföl efter honom och har faktiskt tänkt på honom då och då. Det var verkligen synd att hans dräktighet inte var så bra.

Han togs bort i höstas, enligt Lasse.

Jag har också ett stoföl e. honom och skulle absolut kunnat tänka mig ett till även om den jag har inte ser så rolig ut än.

Hur gammal är din Alcatraz,i en viss ålder är ju unga hästar inte vidare snygga det var inte min heller du kan trösta dig med att det blir bättre senare. Är din också svart eller mörkbrun med mycket tecken. Min blev svart med mycket vitt och så fick hon vit bukfläck också.

Han togs bort i höstas, enligt Lasse..
Nej, vad tråkigt, det har jag helt missat. Varför togs han bort? Det står inget på Hippo Essentias hemsida om det. Där står det "ALCATRAZ verkar här i landet genom färsk semin." Sidan var uppdaterad 19/3, konstigt att det inte skriver om att han är död?:confused:
Har också en avkomma som jag är väldigt nöjd med.

Jag kunde inte heller hitta något på hemsidan,det var därför jag också blev lite förvånad. Kanske någon skojar med oss ett försenat aprilskämt eller något. Tycker bara att det är konstigt att man inte hört något om saken.

Jag skojar tyvärr inte.

Det var Lasse som sa detta när jag åkte med på tysklandsresan och kollade på Holsteins hingstvisning.
Det var nog "bara" åldersskäl, inget allvarligt som hände.

Hemsidan är nyss uppdaterad, men bara förstasidan. Står heller inget om ev. hingstar han kommer ta in på i år heller.
Jag hade inte hört nåt innan han sa det heller, och har kollat hemsidan flera gånger för att se om det står något.

Min e. Alcatraz är f.09 så visst kan man skylla på åldern hur hon ser ut. Men hon har ganska taskig halsansättning vilket gör att hela intrycket blir ännu värre än vad det egentligen är.
Hon är iaf långbent.
Hon är mörkbrun, men hon fick tyvärr inte mer än en stjärn och lite vitt på mulen. Mamman har annars lämnat ganska mkt vitt, så jag hade hoppats på iaf några vita ben!

Jag skojar tyvärr inte!
Vad tråkigt, vackra, vackra Alcatraz!

Och jag måste ju säga att det är uselt med så dålig information för oss stoägare att ha en hemsida och inte vara seriösare än så när det gäller uppdateringar. Han verkar på färsk semin står det och säsongen har börjat - dåligt!:mad:
Det som de däremot var bra på att uppdatera verkar vara med att ta bort bilden på min avkomma som fanns med under länken "Alcatraz avkommor" och även annonsen som fanns med. De vill kanske bara ha med avkommor från deras egna ston???
Har mailat dem och frågat hur det eg. ligger till.

Mydia, Förlåt att jag knyckte din tråd med frågor om Alcatraz.

Ne, det var ingen kriti mot dig på något sätt det var mest att det var konstigt att ingen information fanns någonstan. Men det kommer väll,oroa dig inte så mycket för ditt föl hon kommer att se trevligare ut när alla delar faller på plats där de hör hemma. Vet du vilka tyska hingstar han skall ta in på?
Hur var resan,kan du inte berätta lite om den.

Stölden gör inget alls,jag har ju själv gjort om det här till en Alcatraztråd. Håller med dig om att det är dåligt att inte informera om att hingsten faktiskt är död och bara kan användas på FAI.

håller med om att det är dålig stil att ej informera om en hingst är död... eller om den är kastrerad.. vet ett par stycken som är döda, men ingen info finns att läsa om det.. Chicago City är ju t ex kastrerad, men ingen info har kommit ut om det förutom att det står på blup.se att han är valack!

Liknande trådar

Avel Jag har kört fast så nu behöver jag förslag på tänkbara hingstar,konstigt det var inte länge sedan allting var väldigt klart,nu tycks...
Svar
11
· Visningar
1 093
Senast: mydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2