Vilken hingst ska man välja?

Kiwifrukt

Trådstartare
Har köpt en ny häst för två månader sen och jag börjar bli riktigt sugen på att ta föl på henne. Kanske inte nu, men om ett år eller något kanske. Hon är 12 år och har haft ett föl innan, för fem år sen, så det borde ju inte vara något problem så. Men så är det det där med att hon är varmblod, f.d travare, men jag har ju henne som ridhäst och hon har bara gått två lopp i hela sitt liv.

Det skadar ju inte att vara förberedd, så jag undrar, vilken ras hade ni valt att betäcka henne med? Hennes förra föl är efter ett halvblod, ska dessutom ha blivit väldigt fint. Är det bäst med ett halvblod? Det är en ridhäst jag vill ha alltså.

Sv: Vilken hingst ska man välja?

en kompis som hade ett varmblod med en del franskt blod i betäckte med Akribori, ut kom ett fint stoföl, dock med en hög manke! Mycket trevlig som individ, dock inte direkt bra gångarter, men bättre än mammas iaf :) och mer kan man knappast räkna med att få med en första generation efter travare. Tyvärr drabbades hon av slinger vid 1½ års ålder. Har dock inte hört tidigare att Akribori har haft såna arvslag. Vet dock inte om Flyinge har kvar honom på semin.. Dessutom hittar jag inte till flyinges hingstar? Jag hade tagit en billigare, ädel hingst med snygg sida! Gärna lite kort i ryggen, eller som lämnar de. ÄR ditt sto ädelt hade jag nog vågat mig på Gaugain Du Lully, träffat några avkommor till honom och de är väldigt trevliga! En annan hingst kan vara Quite Easy, en häst som lämnar både dressyr och hopp, tror de även hade kunnat vara en typförädlare på din häst. Chess kanske också kan vara en hingst som kan passa, både bra typ och ben :)

Mitt sto ser inte alls ut som ett varmblod, mer som ett litet fullblod, väldigt liten och nätt i kroppen. Jag är ju väldigt liten själv, så jag vill ju inte ha för stor hingst till henne, hon är själv 155 cm vilket jag tycker är helt lagom.

Icke att glömma att även om din häst inte ser ut som en travare så gör troligtvis hennes föräldrar det.. å de med gener är starka saker när de kommer ut fölisar!

Ingen av de ovannämnda hingstarna ger speciellt stora avkommor.

Tänk efter vad du vill ha för avkomma och vad du vill betala för den, en bättre hingst kostar lätt över 20 000. Och alla hingstar betäcker inte varmblod!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 404
Senast: Sezziyanen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 703
Senast: hollypolly
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 249
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka