Vilken hingst är allra billigast?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Deathwish
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 5 819
Sv: Vilken hingst är allra billigast?

Jag har som sagt aldrig sagt att jag tänker välja hingst efter hur billig den är. Det trodde jag att jag hade poängterat ordentligt redan i mitt första inlägg, men det hade jag tydligen inte?

Det enda jag är ute efter med denna tråden är att se vilka hingstar som är pinsamt billiga och därefter skulle jag även gärna vilja höra varför. Vissa hingstar är ju billiga, eftersom att de blivit till åren komna, som t ex Cairo som snart är hela 20 år gamla och vad jag har hört, så betäcker han bara naturligt numera och då är det ju även billgare.

Hamilton och Hayd betäcker också enbart naturligt, av vad man kan läsa på hemsidorna. Det är ju alltid billigare att betäcka naturligt, eftersom att man slipper en massa dumma avgifter, men ändå.

En annan viktig sak, är väl att man inte ska tro att "åh, den hingsten är säker skitbra", bara för att den är ruggigt dyr att betäcka med. ;)

kl

När det gäller kvaliten på avkommorna tror jag inte alls att det behöver vara likställt med att en billig hingst ger sämre avkommor. MEN däremot har jag uppfattat det så att en billig hingst generellt inte ger några högt betalda avkommor om det ska säljas. Det är ofta mkt lågt pris på de föl/avkommor som är e de hingstar som nämnts i tråden, det enda undantag jag eg. sett har varit CG som hade både billiga och dyra avkommor.

Kanske är det uppfödarna som är nöjd om de får 20 000kr för en avkomma efter ex. hamilton (det går ju faktiskt om man har lite tur att få fram ett föl utan att lägga så mkt pengar jämfört med en seminhingst som ger större kostnader för uppfödaren).
Jag kan dock tycka att det känns lite trist när jag haft spekulanter som ringt på nån av mina föl och reagerat på att priset varit högt, och sagt nåt med i stil -jag har sett ett annat föl med gröna papper för bara 20 000kr, då köper jag hellre den!

Jag skulle aldrig sälja ett frisk föl för 20 000kr (om det hade gröna papper dvs) och tycker att det är svårt att få köparna att förstå att skillnaden i tillverkningskostnad = skillanden i pris på fölet.

delvis knapplån..

Det finns en del avkommor efter dyrare hingstar som går under 30000. Har själv kikat på två efter seminhingstar, klass 1 föl ,ligger under 30 lök.. olika uppfödare...

Tycker att mååånga föl/unghästar ligger i prisspannet mellan 30-50 tusen..sen hur många som får 50 för sina ungar det vet jag inte men ser man då vad tillverkningskostnaden är dvs sperman och seminkostnader inkl frakt mm.. så är det procentuellt dyrt i relation till vad många får ut för sina avkommor..

Det som var intressant med Lord Alberth när han stod på öland var att de tog ingen språngavgift utan endast 5000 vid levande föl...

Det enda jag är ute efter med denna tråden är att se vilka hingstar som är pinsamt billiga och därefter skulle jag även gärna vilja höra varför. Vissa hingstar är ju billiga, eftersom att de blivit till åren komna, som t ex Cairo som snart är hela 20 år gamla och vad jag har hört, så betäcker han bara naturligt numera och då är det ju även billgare.

Jag förstår inte vad du menar med "pinsamt" riktiga? Men visst är det ofta så att äldre hingstar som inte har tillräckligt stort intressse ifrån stoägarna ofta dumpar priserna på ålderns höst, detta för att få fler ston givetvis.

Hamilton och Hayd betäcker också enbart naturligt, av vad man kan läsa på hemsidorna. Det är ju alltid billigare att betäcka naturligt, eftersom att man slipper en massa dumma avgifter, men ändå.

Var har du hittat dessa bägge hingstars hemsidor? Har sökt flera ggr efter en hemsida på Haydn .

En annan viktig sak, är väl att man inte ska tro att "åh, den hingsten är säker skitbra", bara för att den är ruggigt dyr att betäcka med. ;)

det är nog inte många som tänker så. Om man väljer en "skitdyr" hingst så har man förmodligen gått igenom stammarna på både sto o hingst "hundra gånger"...Men visst har du helt rätt- alla dyra hingstar är absiolut inte bra förärvare för det.

Det står även i hingstkatalogen 2007 att Haydn och Hamilton betäcker naturligt, om jag nu inte minns helt fel? Nej, en dyr hingst betyder inte automatiskt att de är bra, så är man inte så väl insatt på aveln ska man ju absolut inte gå efter vad hingstarna kostar och därefter tro att man "får vad man betalar för", utan man måste granska hingstarna en efter en ändå. Detsamma gäller ju en billigare hingst, för de behöver ju inte vara dåliga bara för att de kostar mindre än någon annan. Det kan ju bero på flera saker, varför en hingst är billig att använda, t ex hur pass bra den är marknadsförd genom reklam eller liknande, vad den lämnat för avkommor, hur den nedärver sig och hur dess stam ser ut. En hingst som har verkat i många år i aveln och som finns med i de flesta stammar, kan kännas tråkig och uttjatad, så det kan vara därför som de hingstarna är så billiga.

den är "Urgammal" och inte alls aktuell - vilket du förmodligen redan gissat dig till:angel::smirk:

Det står även i hingstkatalogen 2007 att Haydn och Hamilton betäcker naturligt, om jag nu inte minns helt fel?

Jo, det vet jag såklart, men var hittade du hemsidorna ?

Nej, en dyr hingst betyder inte automatiskt att de är bra, så är man inte så väl insatt på aveln ska man ju absolut inte gå efter vad hingstarna kostar och därefter tro att man "får vad man betalar för", utan man måste granska hingstarna en efter en ändå. Detsamma gäller ju en billigare hingst, för de behöver ju inte vara dåliga bara för att de kostar mindre än någon annan. Det kan ju bero på flera saker, varför en hingst är billig att använda, t ex hur pass bra den är marknadsförd genom reklam eller liknande, vad den lämnat för avkommor, hur den nedärver sig och hur dess stam ser ut. En hingst som har verkat i många år i aveln och som finns med i de flesta stammar, kan kännas tråkig och uttjatad, så det kan vara därför som de hingstarna är så billiga.

En del av det du säger stämmer... men man ska aldrig förglömma att en riktigt bra hingst även behåller sina ston(= intressant för aveln) även högt upp i åldrarna, exempel på detta är ju Feliciano och Robin Z i nuläget(även om de börjar ha lite trötta simmare.
Så en RIKTIGT BRA hingst är alltid intressant att använda så länge simmarna fungerar hyfsat.
Många andra äldre hingstar faller lätt i glömska, oftast beroende på att man "aldrig" ser deras avkommor i statestiken/på banorna.
Detta faktum gör deras avkommor mindre attraktive, beroende på att hinsgten inte får "gratis reklam" genom duktiga avkommor:angel:

Senast ändrad av en moderator:

den är "Urgammal" och inte alls aktuell - vilket du förmodligen redan gissat dig till

Ägaren och avgifterna är samma som tidigare år och resultaten stämmer ju.:p

Jo, iofs... skulle väl skrivit inte uppdaterad alls så att alla förstod...

Hade ju varit intressant att se lite avkommor efter honom, lite aktuellt om VAR han står, dräktighets% osv, som många BRA hemsidar innehåller.:angel:

Jag tror också att många äldre hingstar glöms bort för att de inte syns på premieringar, hingstvisningar eller tävlingsbanor.

Det tror jag också.
Men uppdaterade bra hemsidor med film o exteriörbild är guld.
Där bör finnas exteriörpoäng, meriter, avkommemeriter, pris osv.
Tror Looping är ett bra ex på en hingst som tappat en del ston för att han aldrig visas upp eller har en hemsida som fungerar.

Jag tror också att många äldre hingstar glöms bort för att de inte syns på premieringar, hingstvisningar eller tävlingsbanor.

Ja, absolut. Visst är det också.

Nästan allt verkar ju vara en färskvara i dagens samhälle...:angel:

Syns man inte - så "finns man inte"----

Nästan allt verkar ju vara en färskvara i dagens samhälle...:angel:

Syns man inte - så "finns man inte"----

Precis:crazy:

Många verkar inte ha koll på vilka hingstar som finns i avel utan använder de som det talas om, skrivs om här, eller som syns mycket på tävlingsbanor.

Ja, och för mig, som själv är en inbiten "tävlingsidiot" så är det oförståeligt hur de kan missa de BRA fadershingstarna som dyker upp gång på gång i framgångsrika hästars stamtavlor...

Här hemmabetäcker vi med det som för oss är den intressantaste hingsten, oavsett ålder,meriter - utan mest taget på vad vi tror om kombinationen stostam/hingststam....

Så iår väntas det föl efter tre hingstar i 20 årsåldern (två tävlade i svår klass, en otävlad men med många presterande avkommor) och en ung, oprövad nygodkänd (07) hingst...

Det tror jag också.
Men uppdaterade bra hemsidor med film o exteriörbild är guld.
Där bör finnas exteriörpoäng, meriter, avkommemeriter, pris osv.
Tror Looping är ett bra ex på en hingst som tappat en del ston för att han aldrig visas upp eller har en hemsida som fungerar.
Jag startade ju en tråd om detta på Avel. Looping har till 80% förlorat mig i år, pga bristen på information om honom och hans avkommor. Någon typ av marknadsföring måste det ju finnas!

delvis knapplån.

Håller med er.. Sitter just nu och ska slutligen bestämma partner och ja 07 uppgifter på flera hemsidor...mkt irriterande!

Vart har du hört att cairo endast betäcker naturligt? Senast 07 fanns han tillgängligt både via AI och TAI. Sen kan jag ju tycka att det inte är så konstigt att hingsten inte kostar så mycket eftersom han inte har så mycket att visa upp i sverige.

Marknadsföringen för honom är heller inte den bästa, med tanke på att han inte ens fanns med på presentation i hingstkalendern 07 utan bara på sidan med hingstar som löser license vid intresse. jag att han inte är så flitigt använd då folk hellre tar någon hingst som marknadsförs än att kontakta någon för att få fram en betäckningslicens. Just hingstkalendern är nog en viktig del i sökandet efter den tilltänkta hingsten.

Hingstar som är sänkta till C eller V brukar inte stå på semin. Det kostar för mycket och få vill betala så mycket för en avkomma som får grå papper.

jo det förstår jag men blev han inte sänkt i år eller är jag helt ute och cyklar?

Om så är fallet vilken färg på papprena får de föl som ligger i magen och föds i år? Antar då att han var grön när de tillverkades.

Precis, det är hingstens status när fölen tillverkas som avgör färgen på papprena.

Vart har du hört att cairo endast betäcker naturligt? Senast 07 fanns han tillgängligt både via AI och TAI. Sen kan jag ju tycka att det inte är så konstigt att hingsten inte kostar så mycket eftersom han inte har så mycket att visa upp i sverige.

Marknadsföringen för honom är heller inte den bästa, med tanke på att han inte ens fanns med på presentation i hingstkalendern 07 utan bara på sidan med hingstar som löser license vid intresse. jag att han inte är så flitigt använd då folk hellre tar någon hingst som marknadsförs än att kontakta någon för att få fram en betäckningslicens. Just hingstkalendern är nog en viktig del i sökandet efter den tilltänkta hingsten.

och åren tidigare fanns han enbart på FAI eftersom han var utomlands..

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 144
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 638
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 057
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka