Vilken hingst är allra billigast?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Deathwish
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 5 819
Sv: Vilken hingst är allra billigast?

Hingstar som går på naturlig betäckning blir billigast. Kan verkligen rekommendera Haydn som ger stora, högställda avkommor. Katarina Fransson (fälttävlansryttaren) som bor i närheten av Flyinge har fått tag i en avkomma efter Haydn. Den är stor och fantastiskt snygg. Har både gångarter och hopp förmåga. Aldrig sett snyggare halvblod och ska själv i år helt klart betäcka med Haydn som dessutom har 75% fullblod.

Jag skriver den här tråden av ren nyfikenhet, bara så ni vet. Jag planerar inte att betäcka något av mina ston med någon billig hingst, bara så ni vet. :angel:

Vilken halvblodshingst är billigast att avla med i Sverige? Jag syftar då inte på hingstar som enbart betäcker naturligt.

Vart har du hört att cairo endast betäcker naturligt? Senast 07 fanns han tillgängligt både via AI och TAI. Sen kan jag ju tycka att det inte är så konstigt att hingsten inte kostar så mycket eftersom han inte har så mycket att visa upp i sverige.

Marknadsföringen för honom är heller inte den bästa, med tanke på att han inte ens fanns med på presentation i hingstkalendern 07 utan bara på sidan med hingstar som löser license vid intresse. jag att han inte är så flitigt använd då folk hellre tar någon hingst som marknadsförs än att kontakta någon för att få fram en betäckningslicens. Just hingstkalendern är nog en viktig del i sökandet efter den tilltänkta hingsten.

Nej, Cairo har ju bott i Tyskland, Frankrike och Australien i stort sett hela sitt liv så knappt ingen i Sverige känner ju till honom ens. Han har blivit tävlad av en tjej som heter Elin i Sverige i SM och sådant dära, men då verkade han ju inte i aveln eftersom att han tävlade. Han var i avel och stod uppstallad i Blomstermåla våren/sommaren 2007, men därefter så åkte han till en kille som nu har Cairo hemma hos sig, där han betäcker naturligt. Han har annars gått i pension nu.

Hej! Cairo är billig och han har dessutom goda bedömningar i både dressyr och hoppning!

Hej! Cairo är billig och han har dessutom goda bedömningar i både dressyr och hoppning!

Jag har redan ett sto dräktig med honom (fölar om en månad) och allt har hittills gått på 12.000 kr så .. sååå billig är han inte.. i alla fall inte förra året. Då stod han på semin. Nu står han på naturlig.

Jag har redan ett sto dräktig med honom (fölar om en månad) och allt har hittills gått på 12.000 kr så .. sååå billig är han inte..

Fast det är ändå mindre än vad jag lade ut i fjol på betäckning av mitt ena sto, och det utan att få någon fölunge i år... (Resorberade sent.) :crazy:

12000kr är väldigt billigt..
Mina ena går på ca 10000kr till och den hingsten är ändå inte extremt dyr.

Alligator Fontaine.

Jag har lagt ut 22.300kr inkl moms och levande fölavgiften.

Nu vet inte jag vad Cairo kostade förra året men jag gissar på att han inte var så "dyr" som Alligatorn? (10000 + moms)

Mitt 88an föl har kostat 14375kr inkl moms och lev föl avgift och då står han på naturlig...

Men Deathwish skrev att hennes har hit tills kostat 12000kr, det kanske är exkl levande föl avgift?

Senast ändrad:

Jag tycker 12.000 kr kan vara ganska så mycket för en så pass okänd och gammal hingst. Det är ju skillnad på en hingst som Alligator Fontaine t ex som är mer "inne". De hade säkert kunnat ta mer betalt för Cairo än vad de gjorde, om han varit ett par år yngre och mer känd i Sverige. ;)

Jag väljer inte hingst efter vad de kostar heller, utan jag väljer efter hjärtat och efter vad som passar mitt sto. :idea:

En annan viktig sak, är väl att man inte ska tro att "åh, den hingsten är säker skitbra", bara för att den är ruggigt dyr att betäcka med. ;)

Oavsett kvaliteten på hingsten så har man även ett sto att ta hänsyn till, är kvaliten på stoet undermåligt så spelar priset ingen roll på hingsten. Avkomman blir ändå därefter, eftersom stoet lämnar avsevärt mer till avkomman än hingsten.

Avkomman blir ändå därefter, eftersom stoet lämnar avsevärt mer till avkomman än hingsten.

Fast så tycker jag inte heller man kan generalisera. Jag vet ett par ston som inte nedärver sig speciellt mycket, avkommorna blir väldigt tydligt präglade på hingsten.

Jag har redan ett sto dräktig med honom (fölar om en månad) och allt har hittills gått på 12.000 kr så .. sååå billig är han inte.. i alla fall inte förra året. Då stod han på semin. Nu står han på naturlig.

Vad har du räknat med då? Mitt islandssto gick från betäckning förra sommaren, kostnaden översteg redan då vida över 12000 kr. Så för att få täckning för det fölet krävs att den säljs för 35000 kr.

Fast så tycker jag inte heller man kan generalisera. Jag vet ett par ston som inte nedärver sig speciellt mycket, avkommorna blir väldigt tydligt präglade på hingsten.

Man vet att stoet nedärver 60 % till avkomman.

Vem har sagt att jag har ett dåligt sto då? Det är flera stycken som tyckt att jag ska ta föl på henne, både tränare, domare och annat hästfolk. Hon rör sig jättebra, har en trevlig inställning till arbete, är frisk och sund och en exteriör som tilltalar många.

Cairo är inte heller någon dålig hingst på något sätt. Han är e: Cortez 679-Utrillo 432. Dubbeltalang som har: 10 poäng på temperamentet 9 - 9 på hoppbedömmning 6 8 8 8 på gångarter 8 8 9 7 7 på extriören Cairo har tävlat 140 cm hoppning och samt Grand Prix dressyr! Cairo har tidigare varit stationerad i Frankrike och Australien där han också tävlat framgångsrikt. Cairo har ett antal avkommor i dessa länder. Han nedärver både en rörlig gång och en elastisk hoppförmåga. Många av hans avkommor är oerhört uppskattade för sin samarbetsvilja och ridbarhet.

Vart vill du komma? Menar du att du på allvar tror att hingstars lämplighet i aveln präglas av enbart prislappen? Herregud, låt det inte vara sant. :crazy:

Man vet att stoet nedärver 60 % till avkomman.

..man vet också att stoet inte alltid nedärver 60% till sina avkommor. Det finns nämligen hingstar som nedärver sig mycket starkare än vad många ston gör, vilket gör att fölen efter dessa hingstarna får mer av sin far än av sin mor.

Har jag skrivit det någonstans? Att prislappen är avgörande?
För mig är inte prislappen avgörande, jag tittar på vilka svagheter mitt sto har och väljer hingst därefter. Sen kostar det vad det kostar, det är inte prislappen som avgör, utan vad som krävs för att få en så bra avkomma som möjligt. Mitt första föl som nu är inriden och påbörjad i arbete, kostade ca 10000 kr, väl investerade pengar kan jag säga. Andra avkomman är efter en tyskt hingst, han var på besök i Svergie 2006 och då är det bara att passa på oavsett prislappen. Han hade vad jag sökte och nu räknar jag från samma sto.

Nej, du skrev det inte ordagrannt, men det var precis som om du menade det. Det var precis som om du såg ned på hingstar som kostade typ under 15.000 att avla med och bara hade ögon för de dyrare, men då hade jag fattat fel då?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 144
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 638
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 057
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka